Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-11-27, 10:28   #1
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard Ts 2009

Fick just detta besked från Auran: Thank you for pre-ordering Trainz Simulator 2009: World Builder Edition. We are now pleased to inform you that the Release Version 1.0 is now available for you to download. Kan det bli mycket roligare än så här?
__________________
Janne
Admin Svenska 3D-Tåg

- Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Janne besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2008-11-27, 14:58   #2
Rc1166
Niträknare & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
Standard

Jo visst är det bra men bättre blir det.
De av oss som samlar på lådor och beställt DVD från Auran får våra DVD skickade från UK så vi slipper moms och tull och liknande pålagor. Det finns oxå löfte om att man kommer att underhålla TRS2009 med en SP troligen runt årsskiftet.
De av oss som haft tillgång till betaversioner verkar nöjda med det mesta i TRS2009.

En sak som troligen många kommer att undra om är skillnaden mellan TRS2009 WBE och TRS2009 EE.
WBE, World builders edition, är den som släpps nu och den kommer bara att kunna köpas direkt från Auran (men levereras från några platser runt om i världen).
EE, Engineers edition, kommer att släppas senare och är en ren kör version (surveyor kommer inte att ingå). Här blir Wendros www.wendros.se distributör för de nordiska länderna. Troligen finns den på hyllorna under första kvartalet 2009
__________________
Kenny
Rc1166 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-11-27, 15:49   #3
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rc1166
Jo visst är det bra men bättre blir det.

WBE, World builders edition, är den som släpps nu och den kommer bara att kunna köpas direkt från Auran (men levereras från några platser runt om i världen).
Jaha!?
Det där var en ren besvikelse Förmodligen en del som inte kommer kunna köpa WBE, då långt från alla har Visa, Mastercard eller kan betala via Paypal...
Vad återstår då om man verkligen vill köpa WBE men inte kan för att auran inte släpper det på annat sätt än sin egna sida?
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-11-27, 16:12   #4
Erik Götborg
Skånsk användare
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Hässleholm
Inlägg: 1 518
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Dson
Det där var en ren besvikelse Förmodligen en del som inte kommer kunna köpa WBE, då långt från alla har Visa, Mastercard eller kan betala via Paypal...
Vad återstår då om man verkligen vill köpa WBE men inte kan för att auran inte släpper det på annat sätt än sin egna sida?
Be någon som kan köpa den, betala så får du föra över pengar och dylikt sen?
__________________
/Erik Götborg
Erik Götborg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-11-27, 17:36   #5
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Götborg
Be någon som kan köpa den, betala så får du föra över pengar och dylikt sen?
Låter enkelt men då blir inte Dson ägare. Det bästa vore att någon kär familjemedlem förbarmar sig över Dsons öde och ställer upp med ett kort.
__________________
Janne
Admin Svenska 3D-Tåg

- Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-11-27, 17:48   #6
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

mjahapps.. får man ta och ge sig själv en julklapp i år med andra ord..

En fundering dock, kommer EE innehålla nått som inte WBE innehåller?
Typ mer avancerat av något?
eller innehåller WBE exakt samma, fast med "bonusen" surveyor?
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-11-27, 18:24   #7
Erik Götborg
Skånsk användare
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Hässleholm
Inlägg: 1 518
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Janne
Låter enkelt men då blir inte Dson ägare. Det bästa vore att någon kär familjemedlem förbarmar sig över Dsons öde och ställer upp med ett kort.
Var väl ungefär så jag tänkte också, men skrev det på ett annorlunda sätt Går ju att lösa på något sätt iaf!
__________________
/Erik Götborg
Erik Götborg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-11-27, 17:34   #8
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rc1166
Jo visst är det bra men bättre blir det.
De av oss som samlar på lådor och beställt DVD från Auran får våra DVD skickade från UK så vi slipper moms och tull och liknande pålagor. Det finns oxå löfte om att man kommer att underhålla TRS2009 med en SP troligen runt årsskiftet.
De av oss som haft tillgång till betaversioner verkar nöjda med det mesta i TRS2009.

En sak som troligen många kommer att undra om är skillnaden mellan TRS2009 WBE och TRS2009 EE.
WBE, World builders edition, är den som släpps nu och den kommer bara att kunna köpas direkt från Auran (men levereras från några platser runt om i världen).
EE, Engineers edition, kommer att släppas senare och är en ren kör version (surveyor kommer inte att ingå). Här blir Wendros www.wendros.se distributör för de nordiska länderna. Troligen finns den på hyllorna under första kvartalet 2009
Samla på lådor? Du skämtar. Givetvis vill jag också ha en låda men nu kunde jag inte hejda mig.
__________________
Janne
Admin Svenska 3D-Tåg

- Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-11-27, 23:42   #9
Melin
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 93
Standard

ok, eftersom trainz 2006 laggar på min dator nu, lär nog inte trainz 2009 funka bättre. väntar nog på microsofts nya och se vad det är. känns lite av de ni säger att det är typ samma trainz fast med lite snyggare grafik.
Melin besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-11-29, 11:05   #10
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Jag kör 2009 på mitt gamla Nvidia 7950 GT-kort och det fungerar hur bra som helst.
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-15, 16:23   #11
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Måste säga att jag onekligen är sugen på att skaffa -09 inom kort, (Ack dessa ständiga utgifter )

Är det förresten någon som har TS2009 som har lust att visa några egenhändigt tagna bilder?
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-16, 06:16   #12
MTD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Falun
Inlägg: 35
Standard

Jag har en fråga ang 2009.
Såg att man kan köpa 2009 WBE som download.
Nu till frågan.

Jag gillar att köra tåg, tunnelbana och någon spårvagn då och då.
Jag gillar även att göra egna rutter.
Vad jag förståt så innehåller inte 2009WBE så mycket nytt content.
Men innehåller det nya tåg, snyggare grafik, nya rutter och sånt där?

Om jag laddar köper det idag säger vi - kommer jag då kunna köra mina tåg, med snyggare och freshare grafik?
Eller är WBE endast till för de som vill skapa nytt content?
MTD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-16, 14:11   #13
MatsS
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
Standard

TS2009 är framförallt en uppgraderad spelmotor. Den innehåller inget nytt material (mer än några exempel) men det allra mesta gamla går att köra, fast det ser då ungefär likadant ut som i 2006. Nytt material från Auran och 3e part kommer i EE.

Jag ser framförallt 3 stora förändringar i spelmotorn:

* Ny transparansteknik. Den har inneburit en rejäl höjning i fps för mig, jag har ofta 50-100% mer. Nackdelen är att gamla transparanser på träden inte ser bra ut. Träd med den nya tekniken är dock på gång. Vill man köra med den gamla tekniken använder man kompatibilitetsläget, men då är fps ungefär som i 2006.

* Längre och förbättrad synvidd. Förut klipptes rälsen både närmare och längre bort än synhorisonten. Nu är gränsen fast för all objekt. Dessutom kan man se ända upp till 5 km.

* Surveyor: 5 meters upplösning på kartan. Ökad storlek på marktexturer med bumpmapping. Funktion för att byta ut objekt på hela kartan (som TMOS). Palett där man kan samla det man oftast placerar ut, oavsett objektstyp.

Grundsignalerna är tyvärr detsamma som i TC. MEN, som nämnts tidigare har vi i STW signaler på gång som bygger på helt egna skript. Dessa har en realism som mig veterligen inte setts hittills i någon tågsimulering. Mer om detta framöver då betatestningen börjar.

CMP är kvar men har förbättrats avsevärt. Fortfarande är det ett krav att man måste installera via den, men det börjar dyka upp verktyg som gör det lättare att testa nya objekt som man bygger.

För mig är enbart den första punkten ett skäl att uppgradera. En på Aurans forum sa att TS2009 just sparat honom en uppgradering av datorn.

/Mats
MatsS besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:25.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009