Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-10-26, 17:42   #1
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Nynäsbanan m Älvsjö och (kanske) Sthm

I och med att Nynäsbanan (SNJ) nu har kommit fram till kilometerstolpe 55 vid Älvsjö övergår nu banan till SJ och därför en ny tråd.

I Älvsjö möts Nynäsbanan och Södra stambanan. Nynäsbanan tar sig in mot Älvsjö i en synnerligen skarp kurva med radier runt 300. Mötet med stambanan har inte blivit bra. Södra bangården har därför blivit för bred.

I den här etappen redovisas södra bangården och byggnader men utan signalsystem. Inne i bangården sklall det stå fyra semaforer i bredd. Detta beror på godstågsspåret för Nynäsbanans tunga tåg tar sig tvärs igenom bangården till spår 1. Spåret närmast stationshus och godsmagasin är märkligt nog namnlöst. Därefter spår 1 till och med spår 7.Loket i stora bildens nederkant står på spår 1. Mitt i bangården två spårkorsningar. Ovanför stationen droskägare Staflunds kiosk, till vänster om gångbron södra ställverket.

I bilden redovisas LAn-byggnader långa banor, framför allt gångbron. Måste erkänna att jag nalkades byggnationen av gångbron med viss bävan, men upptäckte ganska snart att gångbron var det roligaste bygget jag upplevet i Trainz – kort och gott på ren svenska; skitskoj.

Jag behövde göra om bron tre gånger innan jag blev nöjd – och lika roligt alla gånger. För att göra en bra bro behövs ett antal ingredienser: Nynäsbanan Gångbro av Lan, varianten med nät av Bengan, Räls m spik V2 av Ekankal, Conecreate new 1 och 2 t av Emges och lontaktledningen Mod av Emges. Men för att bygget skall bli godkänt krävs Catenary Hight tool av Chakz0r för att justera kontaktledningen i höjd och bredd och Normalsektion av Korvtiger så att spåret ligger fritt och tågen inte kör på stolpar m m. Surveyorbilden redovisar.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Älvsjö Bengan.jpg (93.1 KB, 169 visningar)
Filtyp: jpg Bangård 1.jpg (134.0 KB, 168 visningar)
Filtyp: jpg LAns gångbro.jpg (185.9 KB, 167 visningar)
Filtyp: jpg Nätgångbron.jpg (244.3 KB, 166 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2015-10-26, 18:19   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Oj Nisse,
jag blir bara ruskigt imponerad av vad du åstadkommer, skulle jag aldrig kunna göra själv. Men "symbiosen" assetbyggare - routebyggare verkar fungera bra
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-28, 17:41   #3
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Del 2

Med Älvsjö norra huvudbangård (bilden här under) har ett intressant problem tacklats.Nynäsbanan utgår från Nynäshamn medan Södra stambanan börjar i Stockholm. Resultatet har blivit en krock i Älvsjö mellan två olika system, som ytterst har att göra med signalsystemets benämningar. Exempelvis har varje växel ett namn, som bestäms av i vilken riktning banan går. Detta bestämmer signalsystemets konfiguration, dess styrsystem.

Här har jag tagit ett ensidigt beslut: Det är Nynäsbanan som gäller. Enklast betyder detta att Stockholm är, i min bana, slutpunkten för Södra stambanan och inte början.

Därmed har jag kunnat tackla huvudbangårdens 39 växlar enligt udda/jämn-principen.

Godsbangården har uteslutits och antydds med två uppställningsspår vid sidan av banvakt A A Petterssons ladugård och manskapsboden t v I bilden. En märkbar förändring är att norra ställverketbtt namn från Älvsjö 1 till Älvsjö 2. Var banvakten bodde förtäljer inte spårplanen.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Älvsjö norr.jpg (256.1 KB, 140 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-28, 20:26   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Ser välplanerat ut, men betongspåren skall väl bytas ut antar jag?
Du jobbar på bra Nisse!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-29, 20:13   #5
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Ser välplanerat ut, men betongspåren skall väl bytas ut antar jag?
Du jobbar på bra Nisse!
Verkställt - men överger inte Emges.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-29, 20:56   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Verkställt - men överger inte Emges.

Nisse
Jo gör det! De allra flesta spår är urgamla "Chunky mesh", glöm dom.
Det enda spår med betongslipers som ser bra ut och uppfyller normerna är

CNN Concrete 02, prova den!

Jag kanske gör ett PT-spår med betongsliprar och pandrolbefästningar vad det lider men dit är det långt !
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:03.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009