![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
I och med att Nynäsbanan (SNJ) nu har kommit fram till kilometerstolpe 55 vid Älvsjö övergår nu banan till SJ och därför en ny tråd.
I Älvsjö möts Nynäsbanan och Södra stambanan. Nynäsbanan tar sig in mot Älvsjö i en synnerligen skarp kurva med radier runt 300. Mötet med stambanan har inte blivit bra. Södra bangården har därför blivit för bred. I den här etappen redovisas södra bangården och byggnader men utan signalsystem. Inne i bangården sklall det stå fyra semaforer i bredd. Detta beror på godstågsspåret för Nynäsbanans tunga tåg tar sig tvärs igenom bangården till spår 1. Spåret närmast stationshus och godsmagasin är märkligt nog namnlöst. Därefter spår 1 till och med spår 7.Loket i stora bildens nederkant står på spår 1. Mitt i bangården två spårkorsningar. Ovanför stationen droskägare Staflunds kiosk, till vänster om gångbron södra ställverket. I bilden redovisas LAn-byggnader långa banor, framför allt gångbron. Måste erkänna att jag nalkades byggnationen av gångbron med viss bävan, men upptäckte ganska snart att gångbron var det roligaste bygget jag upplevet i Trainz – kort och gott på ren svenska; skitskoj. Jag behövde göra om bron tre gånger innan jag blev nöjd – och lika roligt alla gånger. För att göra en bra bro behövs ett antal ingredienser: Nynäsbanan Gångbro av Lan, varianten med nät av Bengan, Räls m spik V2 av Ekankal, Conecreate new 1 och 2 t av Emges och lontaktledningen Mod av Emges. Men för att bygget skall bli godkänt krävs Catenary Hight tool av Chakz0r för att justera kontaktledningen i höjd och bredd och Normalsektion av Korvtiger så att spåret ligger fritt och tågen inte kör på stolpar m m. Surveyorbilden redovisar. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Oj Nisse,
jag blir bara ruskigt imponerad av vad du åstadkommer, skulle jag aldrig kunna göra själv. Men "symbiosen" assetbyggare - routebyggare verkar fungera bra ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Med Älvsjö norra huvudbangård (bilden här under) har ett intressant problem tacklats.Nynäsbanan utgår från Nynäshamn medan Södra stambanan börjar i Stockholm. Resultatet har blivit en krock i Älvsjö mellan två olika system, som ytterst har att göra med signalsystemets benämningar. Exempelvis har varje växel ett namn, som bestäms av i vilken riktning banan går. Detta bestämmer signalsystemets konfiguration, dess styrsystem.
Här har jag tagit ett ensidigt beslut: Det är Nynäsbanan som gäller. Enklast betyder detta att Stockholm är, i min bana, slutpunkten för Södra stambanan och inte början. Därmed har jag kunnat tackla huvudbangårdens 39 växlar enligt udda/jämn-principen. Godsbangården har uteslutits och antydds med två uppställningsspår vid sidan av banvakt A A Petterssons ladugård och manskapsboden t v I bilden. En märkbar förändring är att norra ställverketbtt namn från Älvsjö 1 till Älvsjö 2. Var banvakten bodde förtäljer inte spårplanen. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Ser välplanerat ut, men betongspåren skall väl bytas ut antar jag?
Du jobbar på bra Nisse!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Jo gör det! De allra flesta spår är urgamla "Chunky mesh", glöm dom.
Det enda spår med betongslipers som ser bra ut och uppfyller normerna är CNN Concrete 02, prova den! Jag kanske gör ett PT-spår med betongsliprar och pandrolbefästningar vad det lider men dit är det långt !
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|