Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-11-17, 18:11   #1
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard Svensk 30-talvilla från Visby villastad

Öppnar ny tråd här, istället för att fylla ut downloadstråden med en massa annat.

Har krymt ner ena texturen till 512, den vänstra på bild och den högra ligger kvar på 1024. Knappt märkbart på lite håll, först när man kryper lite närmare som det syns.

Ett par missar i mappningen, som jag såg först nu, på bild 3.

Sen har jag försökt mig på, en stengrund och undrar, om du har lust att mappa trappen för sig själv.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bengolle_20111117_0003.jpg (96.7 KB, 221 visningar)
Filtyp: jpg bengolle_20111117_0002.jpg (69.5 KB, 221 visningar)
Filtyp: jpg bengolle_20111117_0004.jpg (100.9 KB, 221 visningar)
Filtyp: jpg bengolle_20111117_0006.jpg (77.7 KB, 221 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-11-17, 20:53   #2
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Det är ett himla snyggt hus iaf.
Både du och Björn har gjort ett bra jobb!
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-17, 20:57   #3
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
LOD vet jag inte om det är värt besväret, på så här lätta modeller som husen ändå (förhoppningsvis...) är så tror jag inte att vinsten i prestanda är värt jobbet som man får lägga ned på det. Dessutom tar det mer plats på disken. Jag skulle nöja mig med en 512x512 textur och låta Trainz sköta resten. (.im-filerna skall ha en viss inbyggd LOD har jag läst någonstans, eller var detta bara en önskedröm?)
Nej, det var de gamla modellerna som hade inbyggd LOD - vad de nu hette.
IM har inte detta. Sen beror det ju på hur många polygoner man har för huset om LOD lönar sig....

För gamla verkstaden i Jädraås som STW gjort och som jag fick äran att släppa om fanns det t.ex. LOD men Trainz avrådde mig från att lägga in detta pga det låga polygon antalet. Jag vet inte vad Björnl har för polygon antal på huset här men om det är rund tusen kan det väl vara värt det? Man kan ju LODa texturen också.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-18, 20:31   #4
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Hej igen

Ekan och Korvtiger fick mig inspirerad och det finns ju en oändlig mängd villaritningar från exakt rätt period från Visby Villastad som kan hittas här:

http://www.gotlandicaforlag.se/visbyvillastad/index.htm

Så jag svängde ihop 5 versioner av Blåelden 5L som i min värld är rappad.

Lite snabbjobb men ändå användbar tror jag.

MVH / Björn
Jag var in där och tittade men hittar ingen ritning med mått.... efter att ha kollat på typ 20 st börjar jag ge upp. Är skalan känd eller skall man bara gissa? Något mått måste man ju ha....
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-18, 20:43   #5
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej Spyfrog

Jodå det finns många som har mått, det gäller bara att leta.

MVH / BBL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-20, 21:59   #6
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Hej

Nu håller jag på med ett hus men tycker att 512 blir lite oskarp textur.
Är det prestandamässigt fel med två LOD nivåer varav en har 1024 textur och den andra 512 textur?
Vad säger expertisen?
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-20, 23:16   #7
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

LOD i detta fall är nog troligen slöseri med processorkraft, det tar nog mer kraft att byta modell + texur än att bara ha en högre.

Som nämnd i någon tråd ang detta hus, ska man ha många hus av samma typ i ett nära område och relativt långt bort från där man har kameran normalt sett så är nog 512 att föredra.
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-21, 19:28   #8
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av leoj Visa inlägg
LOD i detta fall är nog troligen slöseri med processorkraft, det tar nog mer kraft att byta modell + texur än att bara ha en högre.

Som nämnd i någon tråd ang detta hus, ska man ha många hus av samma typ i ett nära område och relativt långt bort från där man har kameran normalt sett så är nog 512 att föredra.
Å andra sidan om det är samma object så kommer texturen bara att laddas en gång. Dessutom skalar trainz i bakgrunden ner texturerna internt. Det är det man märker som att texturen lite långsamt blir skarpare och skarpare om man hastigt närmar sig ett objekt.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:27.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009