|   | 
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. | 
| 
 | |||||||
| Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa | 
|  | 
|  | Ämnesverktyg | Visningsalternativ | 
|  | 
|  2011-04-25, 14:37 | #1 | 
| Medlem Reg.datum: Jul 2010 Ort: Uppsala 
					Inlägg: 562
				 |  Svenska vägar(en möjlighet?) 
			
			Så för att starta upp funderingarna om vad som skulle behöva tillverkas så börjar jag med en grov uppdelning med lite underrubriker för vidare diskussion 1. Landsvägar 2. Stadsgator 3. Motorvägar 4. Cykel- och gångbanor Gemensamma underrubriker x.1 Antal körfält x.2 Beläggningstyper x.3 Korsningar,Avfarter x.4 Vägmarkeringar x.5 Vägren,trottoarer,mitträcken,refuger x.6 Kringutrustning(skyltning,reflexer,snökäppar,belys ning,trafikljus etc.) Detta har ju en tendens att svälla och bli hur stort som helst om man skulle göra alla olika kombinationer men vad är ett absolut minimikrav för er? En tanke är att försöka i största möjliga mån att bygga modulärt t.ex. en stadsgata som ett objekt, trottoaren som ett annat och belysning som ett tredje osv. istället för en massa variationer av samma gata där allt sitter på plats. Det skulle bli lättare att få de kombinationer man tycker passar på respektive väg men nackdelen är att det blir "meckigare" att bygga med en massa loftade delar och lösa objekt som ska passas ihop. Finns det någon som helst standard kring måtten på vägbanor, trottoarer, skyltar, belysning etc. och var hittar man sådan information om det finns? Sedan är det ju hela biten med rörlig trafik på vägarna? Jag är helt allergisk mot att se engelska dubbeldäckare glida fram i ett svenskt landskap så detta är också något som borde fixas men det får nog bli en mycket senare fråga om man inte kan återanvända t.ex. någon färdig tyskt trafikvariant som är mindre avvikande än vår egen. Mja det var väl lite tankar och funderingar från min sida, spåna gärna vidare själva!   
				__________________ Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning. | 
|   |   | 
|  2011-04-25, 15:07 | #2 | 
| Medlem Reg.datum: Jun 2008 Ort: Lidköping, Sweden 
					Inlägg: 908
				 |   
			
			Här kan man nog hitta något http://www.trafikverket.se/Foretag/B...nderhalla/Vag/
		 
				__________________ Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014: Y31 X40 Kinnekullebanan ---------------------------------------------------------------- Gå gärna in på mina hemsidor. http://andreashoff.se www.andreashofftag.net http://andreas13railworks.webs.com | 
|   |   | 
|  2011-04-25, 19:36 | #3 | 
| Hedersmedlem Reg.datum: Aug 2001 Ort: Sundsvall, Sweden. 
					Inlägg: 6 922
				 |   
			
			Jag skulle nog vilja se landsvägar utan nått, stadsgator med trottoarer och belysning, motorvägar med mitträcke och belysning. Sen två versioner av dom, en med och en utan biltrafik (man vill ju inte ha trafik överallt!). Fast motorväg kan vara med trafik bara! Motorvägsavfarter, rondeller och vägmarkeringar, kan vara lösa objekt... 
				__________________ Mvh Pirpen | 
|   |   | 
|  2011-04-25, 22:37 | #4 | 
| Medlem Reg.datum: Jun 2004 Ort: Stockholm 
					Inlägg: 797
				 |   
			
			Landsväg helt klart, 1 och 2 fält är väl standard. Referensmaterial borde inte vara allt för svårt att få tag på. Textur skulle gå att få genom att stå på en bro och fota rakt neråt. Lite mått på det finns även här: http://www.trafikverket.se/PageFiles...psektioner.pdf Körbana 1,2 fält med trottoar är inte dumt, men kanske inte lika användningsbart om man vill lägga korsningar etc. Då ser jag hellre trottoaren som en egen del, kan dock bli jobbigt som nämnt om de är flera olika lofts på samma ställe. Kanske en väg som är med bussficka skulle vara passande? Trafikljus och skyltar (tänk Centrum, Station, info skyltar) bara som objekt för att placera ut vart man vill. Jag vet inte hur det fungerar, men skulle inte en väg loft avslutas med en textur som är ett vitt streck/trianglar för korsning? Som du Mawkish har på en av tunnelvarianterna att det avslutas med berg? Eller bara att alla de strecken ligger i en korsning/rondell-pusselbit. Håller med om att engelska bilar inte är allt för roligt att ha på svenska vägar. Vet inte om det går att kombinera in t.ex. newS lastbilar som är riktigt snygga istället och börja fila på lätta "svenska" bilmodeller. 
				__________________ /Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse | 
|   |   | 
|  2011-04-26, 01:34 | #5 | 
| Medlem Reg.datum: Jul 2010 Ort: Uppsala 
					Inlägg: 562
				 |   
			
			Tackar för länkarna det finns en hel del måttskisser som blir användbara   Jag kommer starta med landvägsbiten när jag har skissat och läst på. 1+1 och 2+2 varianter med plankorsningar som troligtvis blir lösa objekt där man hakar på vägen ala kuju conc modell om jag får det att fungera. Varianter för testning dyker upp så fort jag har fått ordning på modeller och blueprints för att få en vettig feedback istället för att bara visa bilder som inte säger något om funktion. Vet ej om newS snygga lastbilar går att länka in i en traffic blueprint utan att ha orginalfilerna men det är ju helt klart värt ett försök. Basse är du sugen på att ge dig i kast med de lätta bilvarianterna?   
				__________________ Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning. | 
|   |   | 
|  2011-04-26, 22:17 | #6 | 
| Medlem Reg.datum: Jul 2010 Ort: Uppsala 
					Inlägg: 562
				 |   
			
			Så var det startat..ett litet testlandskap med frön till landsväg modell mindre och kantstolpar.
		 
				__________________ Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning. | 
|   |   | 
|  2011-04-26, 22:21 | #7 | 
| Medlem Reg.datum: Jun 2004 Ort: Stockholm 
					Inlägg: 797
				 |   
			
			Galet! Riktigt bra jobbat Jag ska se om jag inte kan få till någon bil iaf. 
				__________________ /Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse | 
|   |   | 
|  2011-04-26, 22:30 | #8 | |
| Medlem Reg.datum: Jul 2010 Ort: Uppsala 
					Inlägg: 562
				 |   Citat: 
   
				__________________ Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning. | |
|   |   | 
|  2011-04-26, 22:39 | #9 | 
| Medlem Reg.datum: Jun 2008 Ort: Lidköping, Sweden 
					Inlägg: 908
				 |   
			
			Skitsnyggt!  Jag skulle gärna vilja se volvo och saab. Är det newS lastbil jag ser på bilden? 
				__________________ Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014: Y31 X40 Kinnekullebanan ---------------------------------------------------------------- Gå gärna in på mina hemsidor. http://andreashoff.se www.andreashofftag.net http://andreas13railworks.webs.com Senast redigerad av Andreas13 den 2011-04-26 klockan 22:42. | 
|   |   | 
|  2011-04-27, 00:34 | #10 | 
| Hedersmedlem Reg.datum: Aug 2001 Ort: Sundsvall, Sweden. 
					Inlägg: 6 922
				 |   
			
			Mycket snyggt!!!! Blir ju bara fel med tyska eller engelska vägar i en svensk rutt... Hmm...är Volvo egentligen svenskt längre???? Men helt klart vore det fint med både nån Volvo och nån Saab! 
				__________________ Mvh Pirpen | 
|   |   | 
|  2011-05-05, 18:53 | #11 | 
| Medlem Reg.datum: Jun 2008 Ort: Lidköping, Sweden 
					Inlägg: 908
				 |   
			
			Hur går det?   
				__________________ Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014: Y31 X40 Kinnekullebanan ---------------------------------------------------------------- Gå gärna in på mina hemsidor. http://andreashoff.se www.andreashofftag.net http://andreas13railworks.webs.com | 
|   |   | 
|  2011-05-06, 00:25 | #12 | 
| Medlem Reg.datum: Jul 2010 Ort: Uppsala 
					Inlägg: 562
				 |   
			
			Sakta framåt   Fungerande trafik på vägen dock så klipper trafiken i korsningar vilket är en begränsning i Railworks så jag funderar på att ha trafiken som ett löst loftat objekt(ser inte snyggt ut när bilar försvinner i intet). Dessutom blir det tyvärr knas med newS lastbilar som syns i bilden(åker bakåt och texturerna blir speglade). Just nu har jag dock snöat in lite på skyltningen men tror mig ha kommit på en lösning som är lite mer texturoptimerad än att ha en textur per skylt. Bilden visar bastextur för en varningsskylt och del av märkningstexturen(alpha-kanal) och på detta sätt blir det 2(4 inkl vintertextur) texturer per grupp av skyltar(varning,påbud,förbud etc.). Någon som har ett bra förslag på hur avstånd och riktiningsskyltar skall göras? Det enda jag kan komma är att skicka med blanka varianter med en texturmall där man får måla på egna ortsnamn men som sagt förslag mottages varmt   
				__________________ Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning. | 
|   |   | 
|  2011-05-06, 00:29 | #13 | 
| Medlem Reg.datum: Jun 2004 Ort: Stockholm 
					Inlägg: 797
				 |   
			
			Skitsnyggt!  Tror blanka texturer för att lägga på ortsnamn och avstånd är lättast. Jag har inte kollat på hur det fungerar, men vissa av hastighetsskyltar i spelet verkar vara tomma tills man fyller i siffror i menyn? Eller är det något jag drömt? Samt loftad biltrafik låter mycket bra med. 
				__________________ /Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse Senast redigerad av Basse den 2011-05-06 klockan 00:30. | 
|   |   | 
|  2011-05-06, 00:54 | #14 | |
| Medlem Reg.datum: Jul 2010 Ort: Uppsala 
					Inlägg: 562
				 |   Citat: 
   
				__________________ Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning. | |
|   |   | 
|  2011-05-06, 09:54 | #15 | 
| Medlem Reg.datum: Jun 2008 Ort: Lidköping, Sweden 
					Inlägg: 908
				 |   
			
			Skitsnyggt   
				__________________ Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014: Y31 X40 Kinnekullebanan ---------------------------------------------------------------- Gå gärna in på mina hemsidor. http://andreashoff.se www.andreashofftag.net http://andreas13railworks.webs.com | 
|   |   | 
|  | 
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
| 
 | 
 |