![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Ja, som ni har anat är jag lite galen och jag drar alltså igång ytterligare ett projekt. Problemet är nämligen att jag har en tendens att köra fast i 3D projekt och då är det bra att ha något annat att pilla med under tiden liksom....
![]() Så utan vidare presentation - början på DONJ litt Nn, modell kring 1969... Jag vet inte exakt hur långt tillbaka man kan ta den här men jag tänker då använda den trots att jag försöker hålla mig kring tidigt 1950 tal... bild1.jpg Ännu har jag inte kommit så långt men en undran har redan inställt sig - hur fäste man stagen som höll fast hjulen i ramen? Ser ut som att man nitat det hela på något sätt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Den här typen av vagnar är av modell runt 1900-1910, kanske lite tidigare ändå. FVÖJ, (senare MÖJ) köpte likadana vagnar av ASJ i Linköping runt den tiden.
Grejerna som håller fast hjulen i ramen kallas gafflar eller lagergafflar och nitades fast på insidan av ramen. I dessa, glidande i lodrät led, satt lagren uppstötta av fjäderpaketet ovanför. Lagerna är på din vagn av glidlagertyp.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
Faktum är att vagnen ursprungligen är från 1890 talet men den är förlängd flera meter samt utrustad med dubbla bromsbackar på varje hjul samt luftbroms. Ursprunglig broms var enkla bromsbackar med skruvbroms.. Dessa två moderniseringar gör den till 1950-60 tal. I princip är den så ombyggd så jag skulle vilja påstå att det är en annan vagn även om inte DONJ hävdade det. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Grundmodellen som ritningen visar (med skruvbroms dock) är från 1900-tal inspirerad av SJ's standard N som kom 1898. Innan dess var vagnarna (precis som denna vagnen) kortare. Sedan har de ju självklart byggts om, tryckluftsbroms istället för skruvbroms osv. Dock är jag lite förvånad över att vagnen har den äldre typen av gafflar, men ännu lustigare kanske, att den fortfarande har glidlager och inte rullager som normalspåriga vagnar hade som standard från 1910t. Men smalspåriga vagnar kanske inte fick det.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Svårt att få till glidlagret till hjulet. Vet i sjutton om jag kommer att få det korrekt - kanske får nöja mig med att ha något som ser ut att kunna vara rätt.
Någon som sitter på en bra bild som kan hjälpa? Jag har bara bilder på rullager upptäckte jag.... bild2.jpg Sen har jag blivit lite orolig över alla fästpunkter, inställningar mm som behövs för en vagn eller ett lok för att det skall funka i Trainz.... undrar om man får till allt till slut. |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|