Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-03-16, 15:03   #1
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Question Hur slår man samman plygoner

Hej

Nu har jag stött på ett problem med GMax som jag inte lyckas lösa på egen hand.

Framsidan på mitt lokstall har aldeles för många polygoner när jag har fått till formen den skall ha.

Det var den boleanska klippmanövern när jag klipte bort dörrhålen med de böjda överstycken som ställde till det.

Bortsett från att det i sig inte är bra blir det nästan omöligt att texturmappa denna yta då.

Så hur slår man samma polygoner/patchar (som denna bild visar)
det måste ju gå, eller?

MVH / Björnl
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lokstall.jpg (128.1 KB, 78 visningar)
bjornl besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-03-16, 16:54   #2
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Under "edit mesh" finns det en knapp som heter wield, den gör det som du vill

Du väljer de vertex (punkter/hörn) som du vill ha ihopslagna, sen trycker du på wield. Du måste se till att avståndet (finns innan knappen) är rätt, annars blir den sur och tvär och vill inte slå ihop dom
(även bra att minska om vertex ligger nära varandra)
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-16, 17:22   #3
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Ehj Loj

Tack för ett snabbt svar :-)
Jag provar på olika sätt men jag får hela tiden det felbesked du ser i bilden.

I detta fall har jag provat att markera de vertex:ar som utgör begänsning mellan två patchar/ytor/poygoner och sedan väljer jag Wield/Selected med en mängd olika avståndsvärden men jag får alltd samma svar.

"No vertices within wield threshold".

Vad gör jag för fel?

MVH / Björn L
Bifogade bilder
Filtyp: jpg fel1.jpg (137.6 KB, 72 visningar)
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-16, 19:19   #4
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

De finns en liten ruta under weld-kategorin där du kan ändrat avståndet som "svetsningen" sker inom, står för närvarande på 0,01m vilket är lite snålt.

Annars så brukar weld vara lättare att använda i "editable poly"-läget. Förstår inte varför alla envisas med att köra i mesh-läget, men de är väl bara jag.
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-16, 22:00   #5
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Smile

Hej Sealpower

Tack! nu funkar det till slut.

MVH / Björnl
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-16, 22:44   #6
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

@sealpower
kan du förklara din taktik/sätt?
alltid kul att få lära sig nya saker, så får man hitta det som är bäst
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:51.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009