Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-12-25, 14:30   #1
marmar
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard En fråga om texturer

Hej! Jag har en fråga. Om jag t.ex bygger ett hus i gmax och hittar texturer i google till mitt hus får jag lägga ut den för nedladdning?
mvh marmar
marmar besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-12-25, 15:01   #2
bear
Medlem

Reg.datum: Mar 2006
Standard

Om du frågar bildleverantörernas förening kommer de säkert att svara NEJ! av ren reflex. Hur rättsläget ser ut i verkligheten vet jag faktiskt inte, och det är säkert inte solkart. Framförallt inte om du snor detaljer ifrån bilder som i sin tur kommer ifrån olika håll. Här borde det ju vara samma sak som att skapa en tavla från tillexempel tidningsurklipp.

Om du hämtar huvuddelen av texturen ifrån en källa, så skadar det ju inte att maila dem och fråga. Många blir nog bara glada om någon vill använda deras foton. Men det är ju ytterligare ett moment som tar tid, och det är inte alltid uppenbart vem som är upphovsman och hur man kontaktar dem heller.

Man kan ju också tänka på att det inte är någon som reflekterar över motsatsen. Dvs använda mina och andras 3D object för att skapa "verk" genom att ta screenshots i från spelet och publicera dessa. Det är ju i pincip samma sak man gör. I ena fallet skapar man en 3d textur från en tvådimentionell bild i det andra skapar men en tvådimentionell bild i från ett 3d object och dess textur.

Jag önskar att jag kunde säga kör på, det är alltid synd när oro över lagar och regler skall begränsa skapande och kreativitet.

Ps. Jag menar inte att jag har något emot att ni tar screenshots av mina object och lägger upp dem på nätet.
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-25, 15:53   #3
marmar
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

tack för svaret!

Senast redigerad av marmar den 2010-12-25 klockan 15:59.
marmar besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-25, 19:17   #4
leoj
Medlem

Reg.datum: Sep 2002
Standard

Det finns massa med gratis sidor som tillhandahåller bilder som man oftast får göra vad man vill med, du får läsa dig till vad varje sida tycker och tänker.

Eg. så är det ett nej som är svaret till frågan.

Men ska du ha ett dörrhantag så är det ju inte så att du tar hela bilden och stoppar i texurfilen. Vidare så kommer det vara svårt att veta vilken bild som handtaget kommer ifrån om du har 3 bilder på olika dörrar men med samma handtag.

Använd det sunda förnuftet, är det små saker så var inte så petig, det kommer ingen bry sig om att göra.

Min åsikt i detta, utifrån de bilder jag fotat, är att jag inte skulle bry mig om någon använt en fjuttig detalj från nån av mina bilder till detta. Hade det varit större delar, så skulle jag bli glad om någon mailade innan iaf..
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:15.