![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Är det fler än jag som har problem med att öppna sidor här på forumet.
Har haft problem ett par dagar nu. Tar mellan 10 och 20 sekunder för mig att få upp en sida. Annars går det bra att surfa på nätet, men så fort jag kommer hit till forumet. Så går det trögt. Bengan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Admin & STW-member
|
![]()
Ja något är väldigt fel. Har suttit under eftermiddagen/kvällen och försökt hitta var ev. fel ligger.
mysql ser ut att klara sig bra så felet är nog att servern inte snabbt nog orkar arbeta för att visa websidorna. Jag kommer nu att flytta på servern till ny plats OM jag bara får ihop lite pengar till en helt egen server. Ska jag vara ärlig är jag VÄLDIGT trött på att det varit så struligt som det varit från och till. Jag har ev. några ställen där jag vet jag kan få ställa servern. Är det någon som råkar ha en dator över med 512-1024 MB RAM i kan ni gärna hojta till ![]() Just nu vet jag inte om jag ska låta servern vara på eller stänga av (bara visa ett meddelande om att servern är nere under längre tid) Senast redigerad av Fredrik den 2005-06-06 klockan 19:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
|
![]() Citat:
Får tala för mig själv här, men jag tror att det säkert finns fler här på forumet som skulle kunna tänka sig att sponsra forumet med en slant för detta ändamål. Kom med en summa av vad det kan kosta och ett postgironr. Några hundralappar kan man nog avvara för att få ha kvar forumet. Bengan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#5 |
Admin & STW-member
|
![]()
Det är ju ingen speciell server jag tänkt mig utan en typ "no-name" dator med 512 MB (eller 1 GB) RAM och säg 40-80 GB hårddisk i.
Vet att man kan få tag i en hyffsad sådan för 2500-4000 kr men jag ska kolla med mitt arbete om det finns någon dator där vi skulle kunna låna. Har tittat lite på medlemslistan och om det är en större grupp som lägger t.ex 40-80 kr skulle det göra mycket om det är omkring 40-50 personer som gör detta men innan vi kommer med bössor och ber om ekonomiskhjälp finns det något ni kan göra! Något jag vill trycka på är att klicka på google-annonserna. De genererar faktiskt upp till 8-9 kr om dagen om det är några klick. Så att klicka någon gång extra på annonserna gör att det blir enklare att hålla igång allt. Med andra ord ett enkelt sätt att bidra till forumet är att klicka en-två gånger på någon annons här när man är inne var dag. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
|
![]()
Hej!
Ja, det är verkligen trögt! Kan det vara så att servern har blivit virusattackerad? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Admin & STW-member
|
![]()
Nej det skulle förvåna mig väldigt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: May 2005
|
![]()
Det går extremt trögt...
Om jag inte minns fel så kunde man inte Bifoga filel förut, som man kan nu, kankse därför?. Eller den nuvarande serverns hårddisk kanske inte mår så bra?.
![]() Senast redigerad av Sigma den 2005-06-07 klockan 01:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
|
![]()
Jo, det är väldigt segt emellanåt.
Påminner om nån form av routing-problem för varje fil tar tid innan den börjar ladda men när laddning väl sker så får man normal hastighet på just den filen. Men hellre ett slött forum än inget alls ![]()
![]() |
#10 |
Hedersmedlem
|
![]()
Väldigt tråkigt med alla problem, att det ligger nere ibland och går segt imellanåt!
Ja, är det pengar som behövs (brukar ju vara det!), så är jag också villig att offra en slant. Man kan ju inte vara utan detta kanonbra forum! Och är vi många, så behöver det inte bli någon stor summa per person...
![]() |
#11 |
Admin & STW-member
|
![]()
Har kikat lite och skulle behöva lite hjälp med att jämföra olika datorer.
Har tre olika att välja på - AMD Athlon 1,4 GHz med 512 MB RAM (2000:-) - AMD Sempron 2400+ 1,66 GHZ med 1 GB RAM (3000:- helt ny) - P4 2.4 GHz med 256 MB RAM (omkring 2000-2500 kr) Vilken av dessa har den snabbaste processorn? Att P4 borde vara snabbast det är jag med på men hur mycket skillnad till AMD är det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
|
![]()
Är det enbart för webbserver till e-buzz eller kör du även SQL osv på den?
Vet inte hur stor skillnaden är men 1 GB i minne borde väl väga rätt tungt om man nu måste utgå ifrån de paketen. Kan du inte slita av minnet o sätta i P4:an när ingen tittar? ![]()
![]() |
#13 |
Medlem
Reg.datum: May 2005
|
![]()
P4:an + 512MB mer RAM (500:- nytt) = mycket bätre än de andra 2!.
![]() |
#14 |
Admin & STW-member
|
![]()
Mazz och jag har tittat på några konfigurationer som erbjuder utbyggnadsmöjligheter så att servern kan byggas ut efter behov.
Datorn är då med Semperon 2600+ 1,66 GHz 1 GB RAM som kostar 3170 kr. Denna dator kan då lätt uppgraderas till en AMD64 om så önskas i framtiden. Kostnaden som återstår efter googles annonspengar och jag själv lagt en slant är 2070 kr. De som är villiga att sponsra med VALFRI summa kan lägga ett PM eller maila mig på skogen@tripnet.se så kan jag lättare se hur stort intresset är. Senast redigerad av Fredrik den 2005-06-07 klockan 16:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citat:
Hör av dig till mig, när rusningen har lagt sig (om det nu blir någon) eller när du har fått en uppfattning av hur mycket det skulle behövas läggas per person. Som sagt, några hundralappar är jag beredd att lägga om uppslutningen skulle vara dålig. PS. Ni som inte jobbar och tjänar egna pengar, utan går i skolan. Kan kanske i alla fall bidra med en tia eller så från veckopengen. Inte summan som räknas, utan tanken på forumets fortlevnad. Bengan |
|
![]() |
![]() |