![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
|
![]()
Hej
Funderar på att göra lastkajer för stålrullar sen och då är det väl främst Shimmns-vagnar som används? Hittar endast äldre modeller av Shimmns 708 utan stöd för last och tänkte ev konvertera dem (eller om man kan få skaparen att återutge dem). Så nu undrar jag om någon vet hur många rullar/hur mycket last dessa tar och även vilken storlek på rullar som är vanligast i sverige? Shimmns 708 SJ hittas på kuid: 49267:15162
![]() |
#2 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Har inget svar på din fråga, Deskgrunt.
Passar bara på att låna din tråd, när dessa vagnar är på tråden. Har haft tankar på att klippa in foton på en sådan vagn, men har bara 4 risiga bilder på dom. Denna bild är den bästa jag har. Så jag efterlyser bättre bilder på denna vagn. Tagna på kort och långsidan. Sitter någon inne med sådana bilder, så får hemskt gärna maila över dom till. bengtljunggren@telia.com Så får vi se om det går att göra något med dom. Tack på förhand. Bengan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
STW-member
Reg.datum: Nov 2002
|
![]()
Hej.
Har för mig att gvjh har gjort dessa med last, dock ej svenska. /Lars
![]() |
#4 | |
Hedersmedlem
|
![]() Citat:
Hans hemsida verkar bara ha äldre utan last: http://www.rijnwoude.nu/~gjvh/trainz/ Gillar Shimmns vagnar, Märklin hade några fina som gick på min bana komplett med öppningsbara luckor och stålrullar. Något jag också saknar är stora öppna 4- och 6-axlade svenska vagnar med många attachments till olika produkter. Kanske STW kunde ge ut en variant av Rps med möjligheter till mera olika last än vägsalt ![]()
/MVH Patrik ![]() Senast redigerad av Deskgrunt den 2005-04-06 klockan 22:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
STW-member
Reg.datum: Nov 2002
|
![]()
Har du kollat på DS också?
/Lars
![]() |
#6 |
Hedersmedlem
|
![]()
Japp, har kollat DS men det verkar vara samma som på hans hemsida, gjorda 2002. Finns nån amerikansk typ men den är ju inte så intressant.
Hitta lite info om Shimmns 920 som väl är snarlik: http://www2.sjgods.sj.se/godsvagnar/...me=Shimmns+920 Littera och typ Enhet Shimmns 920 Vagnummer 1 466 8 075 - 466 8 154 Lastytans längd = L mm 10800 Lastytans bredd = B mm 2400 Längd över buffertar = L1 mm 12040 Huvöppning max = B1 mm 7200 Egenvikt kg 23000 Total vagnhöjd = H5 mm 4110 Axelavstånd i boggi = A mm 1800 Avstånd mellan boggicentra = L2 mm 7000 Minsta kurvradie m 35 RIV … RIV Lastgräns ton A B1 B2 C2 C3C4 D2 D3 D4 S 37,0 37,0 49,0 54,0 59,0 54,0 63,5 67,0 120 00,0 Är det 67 ton som är maxlasten då för LARS2?
![]() |
#7 |
Hedersmedlem
|
![]()
Gjorde en liten test med att ändra till stålrullar på min lastkaj för stålplåt och la till LARS2-stöd på vagnarna.
Ganska härligt att dra ett set med dessa, TUNGT! ![]() Satte totalvikten till 90 ton på vagnarna.
![]() |
#8 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Kanske detta kan vara något framöver. Beror om tillstånd gives från gvjh angående ommålningen.
Bengan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Hedersmedlem
|
![]()
Kanonfina reskins Bengan!
![]() Blev så till mig att jag postar en bild på denna test av ett ProtoLARS-spår med större kran till de vagnarna. Det är bara första spåret som ingår (annars blir det problem med triggern inom industrin), de andra kan man lägga hur man vill. Tanken är att kajen skall täcka hela tåget och triggern är lagd så man även kan ha en stoppbock direkt i slutet. Den lilla gula lysande punkten på sidan av kajen är en av märkena för vart man skall stanna så PL lastar. Tack Bengan för vagnarna!
![]() |
#10 |
Hedersmedlem
|
![]()
Kan meddela att jag nu fått gvjh's tillåtelse att släppa reskins av vagnarna
![]() Men det tar nog ett tag för industrin blev lagd på hyllan i väntan på tillåtelse och nu har man ju börjat på lite annat med.
![]() |
#11 |
Hedersmedlem
|
![]()
Vagnen och industri är släppt nu och finns att ladda ner här:
http://www.e-buzz.net/forum/showthread.php?t=9062