![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Senior Member
|
![]()
Vet någon om det finns några säkerhetsbestämmelser som säger hur många passagerare som motorvagnar och "vanliga" vagnar får ha? Alltså, totalt antal (sittandes + stående).
Undrar därför att en del X31 ![]() Sist jag åkte trampade man på folks fötter när man skulle ta sig någon stans i tåget pga att vagnarna var så överfulla. Inte ens tågmästaren brydde sig om att gå runt och visera biljetter... Leker man med mardrömmen om en tågolycka borde det inte vara så hälsosamt att stå så packat som vi gjorde. Än mindre borde en utrymning kunna ske snabbt eller smidigt. Undrar som sagt om någon på forumet vet om det finns några bestämmelser för överfulla tåg, samt om överfulla tåg gör att man kan reklamera resan? /Andreas ![]() http://www.swedishtrain.tk |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Inte för att jag vet hur det är på tåg, men det borde vara nått liknade som det är på våra bussar.
Sitter en skylt vid förarplats om antalet stående och sittande samt maxvikten som bussen får ta. För mig som förare är det helt omöjligt att bedöma hur många det är i bussen när det är fullsatt och hur mycket varje person väger om jag nu inte har en våg med mig eller låter alla trafikanter gå av och kliva på igen och räkna dom en och en. Vilket ni säkert förstår. Därför har jag som princip att aldrig lasta fullt, ända fram till framdörren och vindrutan. Inga trafikanter i jämnhöjd eller framför min högra axel även om jag kan få plats med 5-6 st till som packar ihop sig vid framdörren. Tyvärr, så gnäller folk och envisas med att det finns plats ända fram till vindrutan och att dom inte gärna vill lyssna på vad jag som förare säger. Redan när jag har folk fram till axeln, så kör jag i regel med för många trafikanter och när dom vill stå framför min högra axel. Så försvinner min möjlighet att använda högerspegeln och tjafs uppstår. 9 av 10 gånger så blir det i med handbroms och bara vänta att dom som har klivit på och inte lysnnat på mig har klivit av igen. Kan låta elekt av mig, men om olyckan skulle vara framme. Så är det jag som för stå tills svars och inte SL för att dom inte sätter in fler turer vissa tider. Lätt för mig från förarplatsen att avgöra detta, men det måste vara svårt för en lokförare, om han nu inte springer och undersöker tåget vid varje station. Men man tycker ju att tågmästaren borde kunna säga ifrån, men tyvärr lyssnar inte folk. Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Senior Member
|
![]()
Hmmm, så du kör buss... tycker inte alls att det är elakt av dig att tänka på säkerheten, tvärt om. Om passagerarna blir irriterade är det säkert inte på dig som chaufför utan på "systemet" (SL) som inte sätter in fler bussar, även om det är lättare att riktiga kritiken mot dig som i deras ögon är SL... [
![]() Jag inser också problemet med att lokföraren inte kan se hur många resenärer han har i tåget. Men är det inte tågmästaren som är ansvarig för säkerheten ombord? Som sagt är det riktigt synd om alla gamla som åker på "fel" avgångar och tvingas stå och trängas. Situationen påminner närmast om filmer från andra världskriget och en viss nations tågtransporter av "vissa" så att säga... ![]() ![]() http://www.swedishtrain.tk |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2002
|
![]()
Tbfh, Tågbefällhavaren är ansvarig för säkerheten ombord. Lokföraren ansvarar att tåget framförs engligt dom bestämmelser som finns.
Tbfh: Ger avgång, måste kunna säo, stänger dörrar och växlar m.m Konduktör: Enklare utb, klippa biljetter samt ta reda på anslutningar m.m Med vänliga hälsnignar DJTimboy ![]() |
![]() |
![]() |