![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2002
|
![]()
Sånt vägverket håller på med vid asfalts arbeten
![]() //MVH John ![]() Glöm inte att bidra med en bild till månadens bild eller rösta fram en vinnare!! http://prymi.net/bildpoll |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
De flesta vet varför jag frågar. Det förekommer rykten om detta inom SVTTL och jag tänkte försöka bena ut problemet. Längst ned ser ni vad ordet kartell betyder om man tittar i nationalencyklopedin. Vi har tydligen två misstänkta fall av kartell hos oss:
1. Projekt Nattåget som det står om i en annan tråd. 2. En kartell mellan mig och SGTK eftersom jag 'lämnat över' min trafik till honom. Detta har jag bara fått höra lösa rykten om och skulle gärna vilja veta vad det handlar om. ![]() - Om vi börjar med Projekt Nattåget så är det ett mycket lovvärt initiativ där man kan sammanlänka nattågen med varandra. jag tycker absolut att vi knan fortsätta med detta. Det finns dock en mening där frågetecknet om kartellen kommer upp och det är följande mening: "Och alla inkomster som vi får in på nattågen delas lika mellan alla företag som är inskrivna i projektet." Är detta grunden för en kartell? Jag vill gärna veta vad ni tycker. Jag anser det personligen baserat på vad ordet kartell betyder här nedanför. Men som sagt vill jag gärna veta era tankar då vi behöver dessa natttåg på SVTTL. ************************************************** ******************* - Sedan har vi min kartell med SGTK. Bakgrunden till att han tog över trafiken är att jag vill särskilja ruttägande och operatörsägande. Som operatör vill man tjäna pengar, gärna miljoner. En operatör som också äger en rutt betalar kilometeravgiften till sig själv och kör på så sätt trafiken gratis. Detta kan i mina ögon inte vara rätt. Därför så tog SGTK över min trafik och jag kommer med stor sannolighet att ta över rutten JBJ av SGTK för att undvika detta problem. Nu får ni gärna rätta mig om jag har fel men jag har förstått det så att kartellfrågan skulle bero på att jag gav bort min trafik utan att ta betalt för denna. Detta är i och för sig sant. SGTK fick en trafik som faktiskt ger en liten inkomst varje vecka. Fråga är Är detta grunden för en kartell? Jag vill gärna veta vad ni tycker. Jag anser det personligen inte baserat på vad ordet kartell betyder här nedanför. Men som sagt vill jag gärna veta era tankar då vi behöver dessa natttåg på SVTTL. ************************************************** **************** Betydelsen kartell: "Kartell inom näringslivet överenskommelse mellan företag eller andra självständiga enheter om att samarbeta i st.f. att konkurrera. Särskilt viktiga och långtgående till sina verkningar är priskarteller, dvs. överenskommelser om olika former av prissamverkan, såsom att hålla ungefär samma pris eller samordna prishöjningar. En annan betydelsefull typ är marknadsdelningskarteller, dvs. överenskommelser om uppdelning av marknader, geografiskt eller efter slag av kunder eller varor. I den centraleuropeiska, liksom i den skandinaviska näringslivslagstiftningen som utvecklades under senare delen av 1800-talet var karteller förr i regel tillåtna som ett uttryck för avtalsfriheten. Efter andra världskriget har den angloamerikanska rättstraditionen fått ökat inflytande, och numera anses kartellbildning i allmänhet vara skadlig från konkurrenssynpunkt och träffas därför av konkurrenslagstiftningen. I USA och inom EU är pris- och marknadsdelningskarteller m.fl. viktiga typer av karteller förbjudna och medför böter och andra påföljder. I Sverige gäller 1993 års konkurrenslag, som också bygger på huvudregeln att karteller är otillåtna." Källa: Multimedia 2000 plus nationalencyklopedin. M v h /Pursche www.svttl.se ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Senior Member
|
![]()
Min uppfattning av kartell är följande:
1) Några företag delar upp marknaden mellan sig för att på så sätt inte pressa varandra priser. Exempelvis om flygbolagen X och Y kommer överens om att X flyger Göteborg - Arlanda och Y får Köpenhamn - Arlanda samt att bolagen inte flyger på den andres sträcka. På så vis hämmas konkurrensen eftersom priserna mellan bolagen inte pressas. 2) Ponera att de 3 byggföretagen A, B och C tävlar om att få bygga Ica Maxis nya affär i Västerköping. Företagen A och B har egentligen tillräckligt att göra medans C inte har något att göra och är desperat. För att hålla uppe priserna kommer de tre företagen överens om att A och B inte skall delta i anbudsgivningen så att C kan lägga ett "högt" bud och ändå vinna. Eventuellt mot att C inte deltar i nästa anbudsgivning om nästa projekt i staden. På så vis hålls priserna uppe. --- Det jag skrev om kartell gällde som i exempel 1, företag går ihop och "delar upp marknaden" mellan sig i syfte att hämma konkurensen och på så vis hålla uppe priserna. Detta gjorde genom att man önskade en sträcka som man sedan fick ensamrätt på. I verkligheten så hade inblandade företag givetvis försökt 'mörka' denna överenskommelse, men den är likväl olaglig per definition. --- MEN, jag tycker precis som P att Projekt Nattågen var lovvärt! Jag ville bara ha en debatt om hur långt samarbetsplanerna får gå? Nästa steg kan ju vara att man gör andra saker som i den virtuella världen är tillåtet men inte i den riktiga. ![]() http://www.seaside.se/~sea1712d/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Senior Member
|
![]()
Ett tillägg till Pursche; att ge bort något utan att ta betalt för det är inte kartell eftersom det inte påverkar konkurrensen. Däremot brukar man ta en symbolisk summa för det man säljer för att på så sätt undgå "gåvoskatt".
![]() Nu svarade jag ganska enkelt och allmänt. Det finns särskilda civilrättsliga regler när man säljer och köper saker (reavinst /-förluster etc). Men dom kan vi med all rätt strunta i just nu [^] ![]() http://www.seaside.se/~sea1712d/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
Jag hade ju tänkt mig JBJ som 'betalning' men vi är inte klara med detta ännu eftersom jag fick lov att åka till jobbet.
M v h /Pursche www.svttl.se ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Senior Member
|
![]()
OK, men som sagt, svågerpolitik och kartell är inte samma sak... [
![]() ![]() http://www.seaside.se/~sea1712d/ |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Diskusion: Pengarna på SVTTL. | Pursche | Virtuella Tågbolag | 16 | 2004-04-13 18:44 |