![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Skånsk användare
Reg.datum: Oct 2002
|
![]()
Jag har en fråga....dessa kilometertavlor, vad visar dem antal kilometer till/från? Jag bara undrar...det e rätt bra och veta ifall man bygger nån bana i framtiden
Herr Söderman |
![]() |
|
![]() |
#2 |
Niträknare & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Det är ofta från banans huvudort. Stockholm är nollpunkt för de banor som utgår därifrån men givetvis med ett undantag, Nynäsbanan har sin nollpunkt i Nynäshamn. Bibanor som byggdes från en äldre bana har oftast nollpunken vid anslutningen.
En sak att tänka på är det idag inte alltid är en km mellan tavlorna. Då man aldrig flyttar en tavla så blir det ju hopp i räkningen om man rätar ut banan vid en ombyggnad. Det kan även bli längre mellan två tavlor än en km. /Kenny Kenny ![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Skånsk användare
Reg.datum: Oct 2002
|
![]()
tack...då vet jag det.....men ifall man bygger ska det ungefär vara en basebord i mellan då?
Herr Söderman |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2002
|
![]()
Jag har gjort så att jag har mätt med mätvektyget i TRAINZ, på de ställen där banan kurvar sig har jag mätt kortare sträckor som jag senare addeat ihop och på så vis fått fram kilometertavlans placering. Nollpunkten har jag placerat mitt för stationshuset som banan utgår från.
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Kilometertavla m.m | Hinken | Landskapsdesign - Trainz | 1 | 2003-04-10 20:43 |