![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Jag och 3 kompisar bokade en resa till Tallinn. Det blev tåg t/r Sundsvall C - Stockholm C, 4-bädds B-hytt på Tallinks Victoria 1 och 2 nätter på Tallink Express Hotell (2 dubbelrum). Tack vare vi bokade tidigt, så fick vi boka-tidigt-rabatt, nån hotell rabatt och bra pris på tåget (195kr ner och 195kr hem), så hela resan kostade bara 1031kr per person.
Vi åkte måndag 25 maj och kom hem fredag 29. Under dom tre dagarna i Tallinn, så regnade det bara en liten svätt (kanske 30 min.). Annars var det fint väder och på onsdagen så såg vi flertalet som låg och solade. På tisdagen (när vi kom fram), så tog vi det ganska lugnt. Höll till nere i hamnen, då ena kompisen ville åka Tallinn Balloon (vajer ballong). Den ville ingen av oss andra åka, så vi tog en öl istället i serveringen bredvid. Sen besökte vi Admiral (restaurangbåt) och tog en öl även där. En öl kostade mellan 3.50 och 4 euro på dom flesta ställena. Efter incheckning på hotellet, gick jag och en kompis en sväng till gamla stan. Vi besökte Domberget (fin utsikt), Depeche Mode bar, Beer House (egna ölsorter) och avslutade med att se svärdfläktning inne på Pepparsack (medeltidsrestaurang med show kl. 20 varje kväll). På onsdagen så köpte 3 av oss Tallinn Card (i hotellets reception) för en dag. Det kostade 31 euro och ger fria resor med buss och spårvagn, en sightseeingtur och gratis inträden på massor av museum. Så vi började med att åka sightseeingbussen, som går förbi tv-tornet (ligger c:a 1 mil utanför Tallinn). Efter besöket på tv-tornet, på resan tillbaka, så blir vi avkastade från bussen (halvvägs till stan). Vet inte varför? Jag satt nere i bussen och kompisarna satt uppe. Jaja, vi fick ta en vanlig buss och kom tillbaka till stan. Sen gick vi till hotellet och ena kompisen stanna där, medans jag och den andra gick till Sjöfartsmuseet i Tjocka Margareta (ett av tornen i ringmuren). Gick sen en liten sväng på stan, för att avsluta med McDonalds. På torsdagen var vi ganska sega, så vi höll till i hamnen bara. Ett besök på SuperAlko, där jag handla 2 Mintuu för 8.99 euro styck (kostar 189kr/st. på systemet). Efter utcheckningen från hotellet, så väntade vi bara på att få komma ombord på färjan. Vi var lite slitna då. Kom dock igång igen efter en låda Saku från Taxfree butiken. Höll igång till runt 6 på fredag morgon. Allt som allt en bra resa och vi hade tur med vädret också. Missade Sjöflyg museet tyvärr (sur busschaufför), men får ta det en annan gång. Hotellet som var enkelt och det billigaste av Tallinks hotell, blev jag glatt överraskad av. Innehöll allt man behövde, bra personal, bra frukost (ingick), nära till färjorna och till gamla stan. Nu några bilder..