![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
|
![]()
Hej!
Jag tänkte ge Trainz en chans till efter alla bedrövelser jag haft med mitt jätteprojekt Bensland. Själva idén har inte falnat hos President Ben. Han är en mycket envis person så nu tar vi itu med nya tag. Själva Bensland kommer i framtiden att återuppstå fast inte med hjälp av några DEM-kartor utan helt efter egna ritningar av Benslands landskapsarkitekt Carl Kartfager. Han vill nu dra en järnväg från Benstad upp till Staveby. Problemet är bara att Staveby ligger 78 km från Benstad och ungefär 600 meter över havet. Hur gör man lämpligast nu för att få hela landet från 0 till 600 meter? Det kan gärna vara lite uppförsbacke och nedförsbacke. Lite berg- och dalbana med andra ord. En metod kan vara att man höjer landet på varje baseboard med ungefär 25 meter. Det blir som en trappa. Sedan återstår jobbet att jämna till det hela så det inte ser ut som en trappa. Det är ett jättejobb. Är 25 meter för mycket för varje steg? Finns det något annat alternativ? Jag har sett banor där höjderna ligger högt över nollan. Hur har de gjort där? Hur gör de egentligen för att lägga till ett baseboard som ligger i höjd med det som jag arbetar på? Det är jobbigt att lägga till ett baseboard som ligger i noll intill ett som ligger på 600 meter. Man halkar lätt ner i avgrunden och måste släta ut marken så den kommer i fas med arbetsytan, om ni förstår vad jag menar. Det finns säkert ett sätt som de professionella skaparna använder för att lägga till baseboards på höga höjder, eller? Någon som har tips och förslag? Hälsningar