![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Ett nytt program från PEV-Soft finns som lär kunna fixa "sway" på lok och vagnar helt automatiskt. Jag har inte provat själv för jag har inte tid, men nån annan kan kanske testa om och hur det fungerar och lämna en rapport!?
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]()
Jag kanske är dum men vad är poängen med krängande gång? Realism?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
|
![]()
Nästan alla tåg i Trainz, lok och vagnar, rör sig som ICE utan ett enda ruckande i sidled, längsled eller höjdled. För oss som försöker bygga realistiska smalspårsbanor vore det ju bra om tågen rör sig som sina förebilder, men du kanske inte delar denna syn på saken?
![]() |
#4 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: May 2003
|
![]()
Detta ser intressant ut. Tack så mycket för tipset lan!
![]()
Mvh Alexander Senast redigerad av alex den 2011-08-23 klockan 21:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
|
![]()
Alex, du får gärna kolla om detta fungerar om du har lust! Jag håller på med en mer hantverksmässig lösning på det hela men om PEV's program fungerar på det sätt jag tror så vore ju mycket vunnet, men jag misstänker att programmet bara får tågen att luta i kurvorna, men som sagt, jag har inte testat!
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
testade det på ett U-bahn tåg. Funkar utmärkt! Märks knappt utifrån, men det ger fin känsla inifrån hytten!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2010
|
![]()
testade precis på Godsvagnar. Precis som GBSF skrev, det syns inte mycket men vagnarna rör sig upp och ner samt i sidledes. Läste i hjälpen att man kan ändra hur mycket det skall röra på sig , testade att sätta upp allt på max. Och det syns att dom rör på sig.
Vagnarna rör sig upp och ned, i sidledes, och gungar. Tydligen ändrar detta pogrammet config fil och lite annat i det objekt man väljer. Dom rekomenderar att man klonar det först, sen använder klonen.
Bygger numera i Tane /Björn Senast redigerad av baloo406 den 2011-08-23 klockan 22:02. Anledning: testade lite till |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Veteran
|
![]()
Har lekt lite med SWAY-programmet idag, och det verkar mycket lovande. Utslagen är gjorda för normalspår och passar, eller snarare märks, inte i t.ex. 600 mm. En normalspårsvagn kan ju vara upp till 30m lång och 3m bred och där passar nog grunddata i skriptet (sway_m.gs) bra. 0,5 grader sway ger ju rätt stort utslag 15 m från pivotpunkten (ca. 13 cm). För en kort 600 mm vagn, säg 4 m med bredd 1,6 m märks knappt utslaget. Provade med att höja maxvärdet i skriptet till 30 i stället för 14 och satte maxvärdena i config till 30 och se då syns utslagen!!! Detta måste ju undersökas noggrannt!? Det vore ju skönt om vi kunde få detta att fungera så vi slippar sitta och göra som jag hittills gjort, med vagnen som en extra animerad boggi. Vem tar på sig att undersöka och dokumentera detta?
![]() |
#10 |
Veteran
|
![]()
Tog upp frågan med Peter Villaume (PEV) på Trainz forum och fick positivt svar redan idag:
Mycket glädjande för oss smalspåriga dårar!? Thread: http://forums.auran.com/trainz/showp...8&postcount=37
![]() |
#11 |
Veteran
|
![]()
Peter Villaume (PEV) har haft vänligheten att uppdatera Sway-programmet med en fil för smalspår (NG =Narrow Gauge). Ladda ner det nya programmet och läs i hjälpfilen:
"Additionally you have a choice of three animations (sway.kin, sway1.kin, and swayNG.kin) stored in the application folder. Sway1.kin gives half the amplitude for the slew and pitch rotations. SwayNG.kin gives double the sway to suit short narrowgauge rollingstock. You must change the setting in the Swayer.INI file. In the [Options] section the Animation=swayer.kin entry can be changed to Animation=swayer1.kin or Animation=swayerNG.kin. " Detta kommer att utnyttjas på Bosjöbanans rullande materiel. Mums: