Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-07-14, 21:50   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Talking CF4 till hösten kanske ?

Efter Korvtigers fotosafari i Brösarp damp det ned massa bra bilder och ritningar på mitt skrivbord. Jag trodde K själv ville bygga denna pärla bland furuflak, men han passar den till mig ? Möjligen beroende på att den inte har "solgrindar" utan "rutgrindar" eller att den är av "simpelt" furu och inte av teak ? OK. Handsken är kastad och jag får väl plocka upp den fram på höstkanten. Med den ritning som damp ned "mmåååsste" man bara göra en backdrop i byggprogrammet, eller hur ? Etnologi eller folklivsforskning i all ära men bygga tåg är kul !
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2011-07-17 klockan 09:36.
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-07-14, 22:01   #2
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Trevlig vagn LAn! Om du tar dig tiden att bygga på den i höst så kommer jag gladerligen att läsa om dina framsteg!
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-14, 22:02   #3
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Haha, jag älskar dina bildkommentarer Lan!
Man nästan ser framför sig en allmoge som överdoserat på bönor och fläsk till lunch....
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-15, 17:30   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Rotationsventilator? Det var ett roligt ord, men det är en gasblandare till AGA/Dalénbelysningen som pilen pekar på i alla fall.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-16, 10:56   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Rotationsventilator? Det var ett roligt ord, men det är en gasblandare till AGA/Dalénbelysningen som pilen pekar på i alla fall.
Ack ja, jag har för livlig fantasi, men jag lär mig ju nytt av dig. Men de andra knopparna på taket är väl ventilatorer ? Du får gärna berätta hur man blandade till gasen till lamporna vid tillfälle. Misstaget kom av att fläktarna på restaursngvagnarna drevs av en liknande mojäng, så jag tänkte att SJ var lika hygglig mot allmogen som de finare resenärer som hade råd att äta i restaurangen, att slippa os, men det "sket" man väl i. Vi får vara glada att SJ spred lite ljus åt arbetarklassen!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-16, 18:54   #6
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

De övriga pinalerna på taket är ev tvenne typer, dels är det som du säger luftventiler, de verkar vara av två typer, (kan vara av brist på delar under restaureringen) dels luftsugare av Groves modell och dels torpedoventiler. Från vänster räknat är nummer 3, 5 och 6 torpeder och 8 är en Groves. Ursprungligen har alla ventiler varit av modell Groves.
Ritningar på ventilerna finnes i Arlöfkatalogen,
Torpedoventil N: o 461 Pl. A. 42
Luftsugare modell Groves, N: o 591 (utan hållare N: o 594) Pl. A. 58

Resten som sticker upp är gaslampornas rökhuvar, som avleder de rökgaser som uppstå vid förbränning och förser lampan med syre, för att upprätthålla förbränningen. För ritning samt bilder och beskrivning av Dalénbelysning med Acetylengas hänvisas till följande dokument:
http://www.wnj.se/underleverantor/vv...vagsvagnar.pdf
Sida 28, 30 DBAD-330
Sida 35 LDB-750
Se även bild DSCN1201-1, som jag skickade, som jag tog i Skåne, visserligen inifrån C3c-vagnen, men det är en lampa av samma sort.
De syns även på CF4-ritningen, vissa har dock en annan typ av rökhuv.

Notera på bilden ovan att en av dessa sitter över gavelplattformen och att man faktiskt ser lampan skymta nedanför takfoten. Jämför med min nya teakvagn Ao4, som också har en gaslampa placerad där. Dock så kan den vara av fel sort på kortet ovan, enligt dokumentet skall lägre lampor placeras över gavelplattformar och enligt bild 1198-1 från Skåne så är den lampan av kort typ, LDB-650. Troligtvis ytterligare en missad detalj /brist på delar under renoveringen av 1655.

CF4 är en mycket användbar vagn, som kan sättas in i både person och i godståg, då den ofta användes som konduktörskupé och personalvagn,
Se den lilla bilden: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=15503
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-16, 22:11   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard 110716 Startat upp.

Tack Korvtiger för en uttömmande utredning av ventilatorer och annat, kommer till användning sen! Började snickra furuflak idag och det faller väl ut enligt min bedömning. Har använt dina bilder och bänt och klippt till texturer. Tekniken går lätt om man har bra foton att göra texturer av!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2.jpg (116.8 KB, 187 visningar)
Filtyp: jpg 3.jpg (48.3 KB, 185 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-16, 23:26   #8
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Mums, vågor man hoppas på en lejonbur sedan då du här har en mycket bra grund.
Och efter en lejonbur är en CC2 inte långt borta, och ...
Fantastiskt roligt att droppa in i Trainz forumet och se vad ni pysslar med.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-17, 09:01   #9
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

C4an har jag redan byggt:

http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...ht=glasveranda

Men CC är ju en kul vagn så småningom!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-17, 09:34   #10
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Fy vad tråkigt, är hösten redan här.
Jag som precis har börjat med semestern och hoppats på några sommarveckor.

Hur som helst, så ser det bra ut och kommer att bli ett trevligt tillskott bland allt ditt andra material.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-17, 10:14   #11
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

CC2 ligger lååångt ifrån en C4 och en CF4. De två sistnämnda är långt mycket mer besläktade med varandra än CC2, som ju är ursprungligen byggd av två C3x vagnar. Jag kan avslöja att både C3x och CC2 ligger på mitt ritbord som teakvagnsprojekt etapp III...

Lan: Taket skall var rakt! Nu slokar det i ändarna!
__________________
-k-

Senast redigerad av korvtiger den 2011-07-17 klockan 10:15.
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-17, 11:40   #12
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Då släpper jag CC2/4 till dig!
Jo taket på 1655 slokar i ändana, kolla på Gävlebilderna!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-17, 13:55   #13
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Så sant, CC2 bygger på två C3d vagnar och inte C4.
Trevligt att se C4, hade jag missat att den redan var bygd.

Apropå taket håller jag med Korvtiger, rakt tak är det man ser på alla ritningar och de flesta bilder även om du tydligen lyckats hitta en med slokande tak?

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-17, 15:21   #14
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard 110717 Fler detaljer.

Jag har blider på 1655 och den har slokande tak, men Korvtiger kan numera skripta så man kan välja vilket tak man vill ha, liksom vagnnummer mm.

Idag har himlens portar öppnat sig över västkusten så det blev "lite" gjort idag också:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 4.jpg (264.9 KB, 158 visningar)
Filtyp: jpg 5.jpg (272.0 KB, 158 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-17, 17:34   #15
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Att taket slokar där beror på att vagnen är gammal och att de som har renoverat den inte orkat bryta upp hela taket och lägga om regelverket där. Syns ganska bra på bilden -060909, där man i den högra änden av vagnen tydligt ser hur den bortre takfoten böjer sig neråt, ju längre från gaveln den kommer. Dels så kan man nog lite luras av den andra bilden, då kamerans lins gör att saker blir lite böjda med det perspektivet, fenomenet, som kallas tunnformig distorsion, (barrel distortion) kan man nästan se bara man tittar på bilden jmf: http://en.wikipedia.org/wiki/Distortion_%28optics%29

Så inga slokande tak här inte! De enda vagnar som har haft slokande tak är de stålvagnar som byggdes för OKB på 20-30-talet. Ser fruktansvärt fult ut i mina ögon.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:53.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009