Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-05-01, 21:48   #1
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 392
Standard Waiting for track clearence? Begränsning i blockets längd?

Hej!
Begreppet "Waiting for track clearence" förstår jag innebörden av, men inte varför i detta fallet.
Exemplet visar min standard mellan två stationer. Det lyser rött överallt utom på de två "Interception left/right" signalerna. När jag startar så får loket grönt på växelsignalen och kommer ut på linjen, men stannar vid signalen efter växeln. Som om det skulle finnas något på linjen, men det gör det inte !

MEN det konstiga är att det inte alltid är så. På en del sträckor så får loket faktiskt grönt ljus hela vägen från station till station. VARFÖR gör den inte det i detta fallet?

Kan det bero på att det är för lång sträcka från station till station?? Jag kör inte med några mellansignaler utan nästa signal blir vid infarten till stationen. Finns det någon begränsning för hur långt bort nästa signal får stå? I en del fall är ljuset faktiskt grönt och då är det inte så långt till nästa station.

Eller beror det på om det ligger en bro eller ett trackobjekt på linjen. Påverkar det på något sätt så man måste ha signal över bron? Tror inte det för jag har inte märkt något.

Eller är det någon annan känd orsak som jag missat?

Det finns inget som står i vägen för loket. Inget annat tågsätt på linjen eller så. Så jag misstänker längden på linjen/blocket. Vet någon om det finns en maxgräns för distans till nästa signal?

Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Waiting for track.jpg (26.8 KB, 155 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-05-02, 10:41   #2
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Du kan ha ett rälsbrott någonstans innan nästa infartssignal.
Vilka signaler (typer) använder du?

EDIT: Om du misstänker att blocksträckan är för lång, kan du testa med att sätta ut en mellansignal på sträckan.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2011-05-02 klockan 10:58.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-02, 15:26   #3
Hobo
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Filipstad
Inlägg: 239
Standard

Jag kommer att tänka på liknande problem jag haft. Loket "ser" 3 signaler framåt om jag minns rätt. Genom att sätta ut blocksignaler på jämna mellanrum tror jag man får en jämnare och mera precis bild av hur det ser ut längre fram på spåret, samt att man kan få tågen att gå tätare efter varandra då de läser de 3 nästa signalerna och de står relivt tätt.

Hoppas detta hjälpe lite, är annars inte så duktig i ämnet.
Hobo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-02, 21:05   #4
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av benkegbg Visa inlägg
Kan det bero på att det är för lång sträcka från station till station?? Jag kör inte med några mellansignaler utan nästa signal blir vid infarten till stationen. Finns det någon begränsning för hur långt bort nästa signal får stå? I en del fall är ljuset faktiskt grönt och då är det inte så långt till nästa station.
Kan det kanske ha något med detta att göra. Jag har provat med att skriva in autopilotesignaldistance i trainz optionsfilen, och ökat den till 700m, det verkar som det flyter bättre över långa sträckor. Men jag är inte 100% säker på denna sak.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg distans.jpg (30.9 KB, 108 visningar)
__________________
Bygger numera i Tane /Björn
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-02, 22:28   #5
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 392
Standard

Hej!
Hobo - Du har rätt i ditt påstående. Det blir plats för fler tåg efter varandra om man har mellansignaler, men det ville jag inte. Jag tänkte att jag skulle ha bara en utfartssignal vid var station. Detta för att undvika att några tåg skulle bli stående nos mot nos mitt ute på linjen någonstans.

Fast jag börjar nu inse att det tydligen inte är möjligt då det uppenbarligen finns en begränsning för hur lång linjen får vara.

Svenolov - Jag använder mig av R Block 2 och L Block 2 och allt vad de nu heter. Jag ser inget rälsavbrott därför att om jag:
Ger tåget uppgiften "Drive to...." ¨så starta det snällt men stannar som sagt vid rödljuset. Då avbryter jag tillfälligt med "stop train" och så smyger jag förbi den röda signalen och därefter "Continue schedule" så fortsätter tåget utan att spåra ur. Men kommer bara upp till halva hastigheten av STH.

Jag har nu provat att sätta ut några mellansignaler och då fungerar det. Så summan av detta är nog trots allt att det finns en gräns för linjens längd mellan signalerna, tyvärr.

Jag får helt enkelt hålla reda på tågen och inte låta de hamna nos-mot-nos
Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-03, 12:24   #6
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Hobo och baloo406, att AI-förare ser flera signaler framåt har ingenting att göra med vad en viss signal visar. AI ställer aldrig signaler direkt. Däremot så kör AI alltid efter signalbeskeden.

benkegbg, ditt problem kommer att lösa sig med de nya svenska signalerna som ligger runt hörnet. Vi väntar bara på att JohanV ska ge sitt godkännande.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-04, 06:05   #7
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 392
Standard

Tack Svenolov. Det låter suveränt
Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-04, 18:15   #8
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Hobo och baloo406, att AI-förare ser flera signaler framåt har ingenting att göra med vad en viss signal visar. AI ställer aldrig signaler direkt. Däremot så kör AI alltid efter signalbeskeden.

benkegbg, ditt problem kommer att lösa sig med de nya svenska signalerna som ligger runt hörnet. Vi väntar bara på att JohanV ska ge sitt godkännande.
Tackar för infot svenolov
__________________
Bygger numera i Tane /Björn
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:02.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009