![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
|
![]()
Hej!
Begreppet "Waiting for track clearence" förstår jag innebörden av, men inte varför i detta fallet. Exemplet visar min standard mellan två stationer. Det lyser rött överallt utom på de två "Interception left/right" signalerna. När jag startar så får loket grönt på växelsignalen och kommer ut på linjen, men stannar vid signalen efter växeln. Som om det skulle finnas något på linjen, men det gör det inte ! MEN det konstiga är att det inte alltid är så. På en del sträckor så får loket faktiskt grönt ljus hela vägen från station till station. VARFÖR gör den inte det i detta fallet? Kan det bero på att det är för lång sträcka från station till station?? Jag kör inte med några mellansignaler utan nästa signal blir vid infarten till stationen. Finns det någon begränsning för hur långt bort nästa signal får stå? I en del fall är ljuset faktiskt grönt och då är det inte så långt till nästa station. Eller beror det på om det ligger en bro eller ett trackobjekt på linjen. Påverkar det på något sätt så man måste ha signal över bron? Tror inte det för jag har inte märkt något. Eller är det någon annan känd orsak som jag missat? Det finns inget som står i vägen för loket. Inget annat tågsätt på linjen eller så. Så jag misstänker längden på linjen/blocket. Vet någon om det finns en maxgräns för distans till nästa signal? Hälsningar
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
|
![]()
Du kan ha ett rälsbrott någonstans innan nästa infartssignal.
Vilka signaler (typer) använder du? EDIT: Om du misstänker att blocksträckan är för lång, kan du testa med att sätta ut en mellansignal på sträckan.
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2011-05-02 klockan 10:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Oct 2010
|
![]()
Jag kommer att tänka på liknande problem jag haft. Loket "ser" 3 signaler framåt om jag minns rätt. Genom att sätta ut blocksignaler på jämna mellanrum tror jag man får en jämnare och mera precis bild av hur det ser ut längre fram på spåret, samt att man kan få tågen att gå tätare efter varandra då de läser de 3 nästa signalerna och de står relivt tätt.
Hoppas detta hjälpe lite, är annars inte så duktig i ämnet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
Reg.datum: Mar 2010
|
![]() Citat:
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Hej!
Hobo - Du har rätt i ditt påstående. Det blir plats för fler tåg efter varandra om man har mellansignaler, men det ville jag inte. Jag tänkte att jag skulle ha bara en utfartssignal vid var station. Detta för att undvika att några tåg skulle bli stående nos mot nos mitt ute på linjen någonstans. Fast jag börjar nu inse att det tydligen inte är möjligt då det uppenbarligen finns en begränsning för hur lång linjen får vara. Svenolov - Jag använder mig av R Block 2 och L Block 2 och allt vad de nu heter. Jag ser inget rälsavbrott därför att om jag: Ger tåget uppgiften "Drive to...." ¨så starta det snällt men stannar som sagt vid rödljuset. Då avbryter jag tillfälligt med "stop train" och så smyger jag förbi den röda signalen och därefter "Continue schedule" så fortsätter tåget utan att spåra ur. Men kommer bara upp till halva hastigheten av STH. Jag har nu provat att sätta ut några mellansignaler och då fungerar det. Så summan av detta är nog trots allt att det finns en gräns för linjens längd mellan signalerna, tyvärr. Jag får helt enkelt hålla reda på tågen och inte låta de hamna nos-mot-nos ![]() Hälsningar
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
|
![]()
Hobo och baloo406, att AI-förare ser flera signaler framåt har ingenting att göra med vad en viss signal visar. AI ställer aldrig signaler direkt. Däremot så kör AI alltid efter signalbeskeden.
benkegbg, ditt problem kommer att lösa sig med de nya svenska signalerna som ligger runt hörnet. Vi väntar bara på att JohanV ska ge sitt godkännande.
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Tack Svenolov. Det låter suveränt
![]() Hälsningar
![]() |
#8 | |
Medlem
Reg.datum: Mar 2010