Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-03-16, 15:03   #1
bjornl
Medlem

Reg.datum: Jan 2011
Question Hur slår man samman plygoner

Hej

Nu har jag stött på ett problem med GMax som jag inte lyckas lösa på egen hand.

Framsidan på mitt lokstall har aldeles för många polygoner när jag har fått till formen den skall ha.

Det var den boleanska klippmanövern när jag klipte bort dörrhålen med de böjda överstycken som ställde till det.

Bortsett från att det i sig inte är bra blir det nästan omöligt att texturmappa denna yta då.

Så hur slår man samma polygoner/patchar (som denna bild visar)
det måste ju gå, eller?

MVH / Björnl
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lokstall.jpg (128.1 KB, 78 visningar)
bjornl besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-03-16, 16:54   #2
leoj
Medlem

Reg.datum: Sep 2002
Standard

Under "edit mesh" finns det en knapp som heter wield, den gör det som du vill

Du väljer de vertex (punkter/hörn) som du vill ha ihopslagna, sen trycker du på wield. Du måste se till att avståndet (finns innan knappen) är rätt, annars blir den sur och tvär och vill inte slå ihop dom
(även bra att minska om vertex ligger nära varandra)
Gammal 2011-03-16, 17:22   #3
bjornl
Medlem

Standard

Ehj Loj

Tack för ett snabbt svar :-)
Jag provar på olika sätt men jag får hela tiden det felbesked du ser i bilden.

I detta fall har jag provat att markera de vertex:ar som utgör begänsning mellan två patchar/ytor/poygoner och sedan väljer jag Wield/Selected med en mängd olika avståndsvärden men jag får alltd samma svar.

"No vertices within wield threshold".

Vad gör jag för fel?

MVH / Björn L
Bifogade bilder
Filtyp: jpg fel1.jpg (137.6 KB, 72 visningar)
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-16, 19:19   #4
sealpower
Medlem

Reg.datum: Oct 2007
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

De finns en liten ruta under weld-kategorin där du kan ändrat avståndet som "svetsningen" sker inom, står för närvarande på 0,01m vilket är lite snålt.

Annars så brukar weld vara lättare att använda i "editable poly"-läget. Förstår inte varför alla envisas med att köra i mesh-läget, men de är väl bara jag.
Gammal 2011-03-16, 22:00   #5
bjornl
Medlem

Smile

Hej Sealpower

Tack! nu funkar det till slut.

MVH / Björnl
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-16, 22:44   #6
leoj
Medlem

Reg.datum: Sep 2002
Standard

@sealpower
kan du förklara din taktik/sätt?
alltid kul att få lära sig nya saker, så får man hitta det som är bäst
Gammal 2011-03-17, 01:07   #7
sealpower
Medlem

Reg.datum: Oct 2007
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av leoj Visa inlägg
@sealpower
kan du förklara din taktik/sätt?
alltid kul att få lära sig nya saker, så får man hitta det som är bäst
För all del,
Det var länge sedan jag satt i gmax (och 3d-studio för den delen också), men jag kan väl göra ett försök.

Vid första anblick kan mesh-läget och poly-läget verka väldigt lika (vilket de också är rent matematiskt till skillnad från tex patch-läget) de som verka skilja mest är vart i menyn de olika verktygen befinner sig. Den stora skillnaden ligger i att verktygen i mesh-läget i regel är av typen: Fyll i lämpligt värde, tryck på knappen, hoppas att det blev bra, ångra, repetera.

Medan du i poly-läget får upp ett fönster när du klickar på ikonen bredvid verktygsknappen (som ser ut som windows maximera-symbol) där man steglöst kan ställ in verktygets inställningar och förhandsgranska i vyerna innan man slutligen bekräftar operationen. Således får man lite bättre kontroll över vad man gör och gör förhoppningsvis rätt direkt på första försöket.

Detta gör att jag personligen finner poly-läget snabbare och smidigare att jobba men det är ju helt klart en smaksak.

Enda egentliga styrkan som mesh-läget har över poly-läget, enligt min erfarenet, är att man i mesh läget kan gömma undan enskilda polygoner i objektet vilket man inte kan i poly-läget. Men eftersom man lätt kan konvertera om modellen från det ena till det andra så är det inget problem. Själv brukar jag jobba ästan uteslutande i poly-läget och ifall jag behöver göra något på insidan av modellen eller annat undanskymt ställe konverterar jag till mesh och gömmer de ytor som är i vägen. är det sedan en liten ändring stannar jag i mesh och gör klart innan jag plockar fram de undangömda ytorna. Vid större ändringar gör jag hellre två extra konverteringar och jobbar i poly.

Det var mina åsikter om ämnet, förhoppningsvis ett tillräckligt svar på frågan

Sen ett tipps till trådskaparen och alla andra som jobbar i gmax/max:

Undvik så långt det går att använda boolska operationer, jag vet att det är ett väldigt snabbt och enkelt sätt att göra hål och öppningar i saker och ting (särskilt i gmax där polygonmodelleringtekniken ärligt talat funkar kasst) men reslutatet blir nästan aldrig riktigt bra. I synnerhet i gmax och de äldre max-versionerna blir trianguleringen av meshen i många fall helt galet ineffektiv vilket gör modellen mycket mer krävande än vad den behöver vara. Smoothing errors är också ett vanligt fel särskilt när komplexa kroppar skär varandra. Så mitt råd är att ta er tid, gör hålen manuellt istället. Tar längre tid men blir i regel bättre i längden.

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:13.