Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-02-18, 18:45   #1
benkegbg
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard STW luftstolpar flyttar sig

Hej!
Jag undrar hur jag skall komma till rätta med detta:
Antag att jag har en låååång raksträcka. Den lutar något, så höjden är lite olika i ändarna. Med markutjämningsverktyget så får jag en hyfsad mark i alla fall.

Så sätter jag ut alla stolparna, ungefär 55 m mellan varje. Namnger dem allesammans efter alla konstens regler. Sedan vill jag sätta ut tråden, men den följer som bekant markunderlaget och om räls/stolpe ligger högre än marken så hamnar tråden under utliggarna.

Jag ser att rälsen inte ligger inpå marken och bestämmer mig för att lägga in en splinepunkt mitt emellan ändarna på raksträckan. Den kan jag sedan sänka lite så den kommer i marknivå.
Sagt och gjort. Men vad händer då? Jo stolparna flyttar på sig !
(Detta är också något som inträffar också när man satt ut en signal någonstans och lägger in en ny splinepunkt, eller en växel eller något...)
Bild 1: Raksträckan innan förändring. Bild 2: Stolpe nr 4288 har plötsligt vandrat ner mellan 4299 och 4300 !

Det har också hänt att många stolpar har flyttat ihop till en enda vid slutet av sträckan. Är det någon som vet anledningen och hur man kan undgå detta. Har provat att hålla ner Skift-tangenten (stor bokstavstangenten) utan framgång.
När jag ångrar mig så förändras alla stolpars läge på den biten....
Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Flyttstolpe.jpg (109.6 KB, 98 visningar)
Filtyp: jpg Flyttad stolpe.jpg (72.8 KB, 98 visningar)
Svara med citat
Gammal 2011-02-18, 19:59   #2
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

En GISSNING är att det är en bugg som man inte kommit till rätta med.

I TRS2006 "flög" massvis av stolparna (och även signaler, mm) käpprätt åt h..... om man la in en splinepoint, eller en växel.

I 2009 vart det lite bättre, inte lika många stolpar, mm som drog iväg.

2010 har jag inte, men tydligen kvarstår problemet fortfarande.

Som sagt, en ren gissning, men om någon har en lösning på problemet, så är vi nog flera som är intresserad av den.

EDIT: Min erfarenhet av ledningarna är att man oftast (tyvärr) får efterjustera höjden på dessa, när man har spår som går lite uppför, eller utför, om man vill ha dom på EXAKT rätt höjd vid VARJE stolpe.

Senast redigerad av ekankal den 2011-02-18 klockan 20:06.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-18, 21:38   #3
leoj
Medlem

Reg.datum: Sep 2002
Standard

bugg är det väl inte, mer av typen svårt fall.

Min "teori":
Då objeken man snäpper fast vi spåren så måste ju dess position baseras på punken där man snäppt fast objekten på spåret.
Varje spåravsnitt (går mellan två punker) är sin egna lilla värld.
Om man då infogar ett objekt på ett spår så får den en referens relativt (dynamiskt) till spåret, och sen delar spåret med en ny punkt, så rasar ju spårets alla referenser ihop till kaos. Även om man flyttar spåret (gör längre/kortare) blir referenstabellen konstig

Detta tror jag alltid kommer vara ett "problem", så lösningen till detta är att man pillarbli på spåret när det väl ligger.

En lösning för att få det "perfekt" i stigningar är att höja punkten innan och efter stigningen med 0,2m, sen använda "utjämningsverktyget". Efter det är gjort ska man sänka spåret igen till utgångshöjden. Då kommer kontaktledningen hamna exakt rätt i förhållande till utliggarna.
Tips för att få det extra bra vid höjder är att använda STWs verktyg (spåravstånd 4,5m tex). Lägga ut ett sådan där hödjen börjar/slutar, sen ta bort verktyget och ersätta med vanligt spår (se till och använda straight track vetktyget (b-tangenten)) och att båda punkterna ligger på samma höjd. Det blir otroligt snyggt tycker jag
Gammal 2011-02-19, 11:15   #4
benkegbg
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard REGEL nummer ETT

Alltså, om jag förstått resonemanget ovan så är
Regel nr 1:
INNAN man sätter ut signaler, stolpar och så vidare så MÅSTE all räls ligga rätt från början.
Det är superviktigt för annars så flyttar sig saker och objekt som är anslutna till spåret (Trackside objects).
Hälsningar
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:51.