![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Fr.o.m. Trainz-build 2.9 finns möjlighet att växla mellan hel- och halvljus i Driver. Ljuset sätts ju på med "L" och med "Shift L" kan man nu blända upp och ned. Dessa tre taggar i config styr det hela:
light_color 255,255,155 high_beam_value 1,0.5 low_beam_value 1.5,0.75 light_color är RGB-värdena för ljusets färg, exemplet ovan vit med svagt gulanstrykning sken som passar bra på eldrivna fordon. Värdena 235,235,135 ger ett gulare sken som passar gamla acetylenlampor. Här får man prova sig fram! (vill man ha modernt xenonfärg får man minska RG och öka B t.ex.) De två andra taggarna är väldigt dåligt dokumenterade, både i CFG, TrainzWiki och Trainz forum. Jag har experimenterat en hel del med dessa och funnit följande: Värdena är divisorer (d.v.s. ju hogre värde desto lägre effekt), det första värdet är coronans storlek, det andra ljusstyrkan. Värdena 1,1 ger Trainz standardvärden. Jag tycker ovanstående värden ser bra ut på X5 som jag testat med. Då blir helljuset lagom starkt med en liten halocorona runt lyktan. Halvljuset får en något mindre corona som inte sticker utanför lyktan och ljuset "lagom" starkt. Storleken på coronan är beroende av lyktans diameter så här måste man testa för olika lok. Bilderna visar: 1o2, hel-/halv mitt på dagen 3o4, hel-/halv mitt i natten 5o6, hel-/halv mitt i natten på lite håll
![]() |
#2 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Är det bara att lägga in dom där 3 taggarna i configen på gamla lok också, för att få fungerande hel och halvljus?
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Du får prova! För trainz-build 2.9 funkar det. Har du nåt gammalt 2.4 lok kvar så prova, kolla bara så att loket har ljus innan!