Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-05-25, 01:53   #1
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard Hittat på datorn

Hm, fick nått ryck och börja städa lite på hårddisken hittade lite mer eller mindre färdiga objekt till trainz..
Vissa är klara, ett objekt är släppt vad jag själv kommer på, resten ligger och väntar på bättre tider

Man kanske ska ta och sätta sig och pilla vidare?

För er som undrar är det polygonantalet som står i rutan..
Förklaring på vad allt är kanske..
1. EUR-pallar, kvar lite texurering/optimering
2 & 3. hör ihop, där får ni gissa (texuren stämmer någotsådär på bild 3), kommer iaf från norrland
4. 3d Räls, Saknar bra textur till ballast/sliprar + bumpmappning
5. ingen aning vad dom kallas, LOD på den kanske
6. 3d Spårvagnsräls, texturer (tanken är att dessa + ett vägpaket ska släppas samtidigt, men det lär dröja)
7 & 8. Spårvagnsstolpe, polygonoptimering mm
Bifogade bilder
Filtyp: jpg eruro.jpg (57.5 KB, 207 visningar)
Filtyp: jpg nått1.jpg (52.8 KB, 207 visningar)
Filtyp: jpg nått2.jpg (29.4 KB, 207 visningar)
Filtyp: jpg räls.jpg (45.3 KB, 207 visningar)
Filtyp: jpg sak.jpg (19.6 KB, 206 visningar)
Filtyp: jpg spårvagn.jpg (17.5 KB, 207 visningar)
Filtyp: jpg stolpe1.jpg (15.4 KB, 205 visningar)
Filtyp: jpg stolpe2.jpg (17.3 KB, 204 visningar)
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam

Senast redigerad av leoj den 2010-05-25 klockan 01:59. Anledning: stavfel
leoj besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-05-25, 01:57   #2
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Fortsättnig följer..
1. Trafikljus, texurering (ev animering/signalering) tanken var som kollektivsignal
2. Transformatorhus, skapad för ett bra tag sen, finns ute på DLS, ska ladda upp en omarbetad version är tanken
3. Vagnhall, tänkt som modulsystem, för att skapa olika vagnhallar, just nu bygger jag så dom blir 230 m långa, just påbörjat (fastnade med denna under kvällen)
Bifogade bilder
Filtyp: jpg trafikljus.jpg (14.5 KB, 203 visningar)
Filtyp: jpg transformatorhus.jpg (41.5 KB, 204 visningar)
Filtyp: jpg vagnhall.jpg (24.3 KB, 205 visningar)
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-05-25, 10:38   #3
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Trevligt leoj.

Sånt här, är alltid välkommet.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-05-25, 14:05   #4
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard Signaler för kollektivtrafik.

Citat:
Ursprungligen postat av leoj Visa inlägg
Fortsättnig följer..
1. Trafikljus, texurering (ev animering/signalering) tanken var som kollektivsignal
2. Transformatorhus, skapad för ett bra tag sen, finns ute på DLS, ska ladda upp en omarbetad version är tanken
3. Vagnhall, tänkt som modulsystem, för att skapa olika vagnhallar, just nu bygger jag så dom blir 230 m långa, just påbörjat (fastnade med denna under kvällen)
Trafikljuset var ju intressant. Kanske kan användas till mina skriptade signaler! Jo, du läser rätt. Det finns en signaltyp (utöver de vanliga vägskydden) i mina signalskript som både tåg och biltrafik respekterar. Den kan t.ex. användas till spårvagnstrafik i stadsmiljö. Med lite olika monteringsfästen så passar den utmärkt till signalsystemet.

Objekt 6, 7 och 8 i första posten är ju också intressanta i detta sammanhang.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2010-05-25 klockan 14:07.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-05-26, 00:38   #5
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Bara för du sa så behövde jag ju in och kladda på den

Jahapps, ut och jaga rätt på olika monteringsanordningar då

Bilderna:

1: Pillade lite mer med trafiksignalen som sagt, så gav den en liten textur, från vänster:
Ny smalare modell, ev stolpe m 2 signalsljus med, gamla tjockis modellen

2&3: Pillade lite med vagnhallen med.. >900 polygoner
Och jag har inte ens börjat sätta ut hållare till kontaktskenan.. Kanske blir att optimera alla fyrkantiga saker till platta eller nått :P
Bifogade bilder
Filtyp: jpg trafikljus2.jpg (13.5 KB, 163 visningar)
Filtyp: jpg depå1.jpg (27.2 KB, 163 visningar)
Filtyp: jpg depå2.jpg (34.5 KB, 163 visningar)
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-05-26, 21:53   #6
X2an
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Stockholms län
Inlägg: 498
Standard

lookin' good!
__________________
X2an!
X2an besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-08-05, 02:18   #7
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

kommit hem från att inte varit hemma, så har saknat trainz massa, så har nördat det några kvällar nu :P

Dock som vanligt, vill man ha nått till trainz får man bygga det själv..

saknar massa varianter av plattformstak, så kastade ihop en början till nått som kan efterlikna ett tak iaf.

SÖKES
Jag är rätt kass vad de gäller texurer, är inte världsbäst på 3d men man lär sig.. Dock är texurerna värre med.. De blir aldrig riktigt bra..

Jag undrar om det finns någon som man kanske kan sammarbeta närmre med för att sätta lite färg på tillvaron, eller iaf färg på objekten

Skicka i väg ett sådandär PM till mig så kan vi se om det kan bli någe
Bifogade bilder
Filtyp: jpg tak.jpg (15.4 KB, 91 visningar)
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:51.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009