Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-07-06, 15:24   #1
benkegbg
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Lightbulb Det här om laglighet och copyright igen

Se följande inlägg i Downloads: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=27043

Jisses vad komplicerat det hela låter som...

Måste man alltså vänta 70 år innan man kan lägga ut en rutt bara för att man inte fått tag på upphovsmannen och fått godkännande?!

Jag kanske låter dum som frågar, men man har ju laddat ner ett och annat i sina dar utan att kontrollera om vederbörande fått alla tillstånd.
Det jag utgår från när jag laddar ner en bana, vare sig från DLS eller någon annan sida, så är det okay.

Om jag sedan använder mig av saker som är nedladdade från dessa sidorna, Aurans DLS eller någon annanstans, och använder mig av dessa sakerna i min bana som jag sedan lägger ut så är det alltså olagligt?

Jag kanske svarar på mig själv. Nej det är inte olagligt. Det är okay så länge jag INTE GÖR NÅGRA ÄNDRINGAR på sakerna. Det var väl rätt uppfattat?

MEN OM jag gör en ändring på en sak i banan. Exempelvis målar om en fabrik och lägger annan text på skyltar etc, så måste jag först fråga om tillstånd från upphovsmannen.
Och får jag inte tag på upphovsmannen inom 70 år så är det alltså STOPP.
Rätta mig om jag har fel för jag tycker det är en smula komplicerat alltså.

Dessutom är det tydligen så att när man lägger ut en bana som CDP så följer allt material jag har i burken med, inklusive diverse ommålningar eller ändringar på skyltar etcetera, och detta utan medgivande från upphovsmannen så blir min bana allså olaglig Eller följer bara de saker med som ligger i själva banan, inte alltsammans som finns i burken?

Således måste jag då ta bort alla sådana objekt innan jag lägger ut banan, är det så? I så fall kommer nästa fråga: Hur gör man egentligen för att lägga ut en bana lagligt. Det är kanske inte bara gå in på Content Managern och högerklicka på banans namn och skapa CDP, eller...?

Ni får inte uppfatta mitt inlägg som att jag är "tyken", utan bara frågvis och osäker.
Hälsningar

Senast redigerad av benkegbg den 2010-07-06 klockan 15:35. Anledning: Rättade till texten lite
benkegbg besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-07-06, 23:49   #2
leoj
Medlem

Reg.datum: Sep 2002
Standard

Det som är logiskt är följande:
Objekt som finns att ladda hem får man placera ut i en bana. Som man sedan lägger upp på internet.

Att skicka med (distrubiera vidare) ett objekt är upp till varje tillverkares licens. Vissa vill kanske bara ha dessa på sin egen sida, osv.
Att då skicka med detta objekt i sin fil är fel.
Dock blir detta väldigt komplicerad då sidor lägger ner osv, så då får man kanske kringgå licensen på ett diskret sätt, tex maila denna till de som vill ha för att man helt enkelt ska kunna utnyttja dessa

Exakt, om du ändrar på något sätt i objektet så måste du ha tillåtelse för att göra filen till din egen.
Om du gör en egen textur som du istället maila till folk med instruktioner om hur man ändrar så gör du egentligen inget fel, för då gör ju folk sin egna ändring av objektet, och det burkar vara tillåtet för de flesta.

Det där med 70 år gäller i Sverige..
Kolla lagen om du vill veta exakt http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.HTM

Om du ändrat i en nerladdad bana måste du ha tillstånd att ladda upp den
Gammal 2010-07-28, 08:30   #3
benkegbg
Medlem

Standard

Jag har "Markt Brandenburg" nedladdad och lagt in den i min pågående skapelse "Bensland". Har mailat till Spikerod i tyskland och frågat om det är okay att jag lägger ut min bana, inklusive hans, efter att jag "försvenskat" den. Avvaktar mail om detta.
Visar två bilder, dels originalet och dels min försvenskning.
Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Markt Brandenburg original.jpg (108.7 KB, 102 visningar)
Filtyp: jpg Markt Brandenburg i Bensland.jpg (124.1 KB, 102 visningar)
Gammal 2010-07-28, 12:06   #4
Andreas
Medlem

Reg.datum: Jul 2008
Skicka ett meddelande via MSN till Andreas Skicka ett meddelande via Skype™ till Andreas
Standard

Alltså om jag förstår rätt så är det lugnt och använda alla objekt så länge dem finns i banan.

Det är väl bara olagligt att måla om eller lägga upp andras saker på nätet, det är väl de som man måste fråga om?

Banan och deras innehåll är väl inte lika viktigt?

Blogg : http://oxiepagen.wordpress.com
Andreas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-07-28, 15:23   #5
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

I klartext:

Om man har byggt en egen bana, och vill lägga upp den för nerladdning, då högerklickar man i CM/CMP och väljer "Save to cdp".
Det som följer med då, är det som finns INBYGGT i spelet, dvs den ver. som banan är byggd i, INGET annat.

Den som laddar ner banan, får sen reda på (via banans conf.fil) vilka saker byggaren har använt sej av som INTE är inbyggda i spelet.

Allt som finns på DLS, (har DS-symbolen framför kuidnummret om man väljer att visa "Missing dependencies" i CM), laddar man ner genom att högerklicka på banan, och välja "Download", så sköter CM resten.

Så långt har man gjort allt den "lagliga" vägen.

Det som är problemet, är allt som inte finns på DLS (visa som "Unknown...med ett frågetecken framför i CM/CMP/missing dependencies) .
D.v.s saker som byggaren har användt, och hämtat från andra Trainz-sidor, plus alla ev. ommålningar/ändringar på ANDRAS ORGINAL-obj som byggaren har gjort.

Det korrekta sen, är att göra en lista med uppgifter/länkar etc. på vart dessa saker går att ladda ner, och skicka med som "Read me", men vet av egen erfarenhet, att det finns ett antal stora, kända Trainz-seiter som inte bryr sej, utan även skickar med sådant material i sina rutter, olagligt eller inte, tjaa...?
Om man tänker göra det, så måste i.s.f alla dom obj. markeras SEPARAT i CM/CMP, och packas som ytterligare en cdp-fil.

Förbjudet, och därmed olagligt, är det i alla fall att skicka med ommålade/ändrade obj, andras banor som man har byggt om, osv. osv, utan att ha upphovsmakarna till dessa sakers tillstånd.

Senast redigerad av ekankal den 2010-07-28 klockan 15:31.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-07-28, 17:44   #6
Andreas
Medlem

Reg.datum: Jul 2008
Skicka ett meddelande via MSN till Andreas Skicka ett meddelande via Skype™ till Andreas
Standard

Men om man bygger en egen bana och har saker med utanför DLS då är det ändå okej att ladda upp banan om man inte har målat om något objekt eller något sånt, utan bara har placerat det någon stans.

För annars använder man bara saker som är ifrån DLS i fortsättningen.

Blogg : http://oxiepagen.wordpress.com
Andreas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-07-28, 22:33   #7
benkegbg
Medlem

Standard

Jag har förstått det Ekan säger. Därför har jag också skickat en fråga till Spikerod om det är okay att jag lägger in hans bana i min egen.
Jag frågar honom därför att hans, säkert tidsödande arbete med banan, har jag förändrat en hel del.

Själva bansträckningen, floder, vägar, hus, staket, åkrarna och skogarnas placering är den ursprungliga. Landskapet är dock ändrat. Vad jag har gjort är :
bytt ut vägarna mot svenska typ
bytt ut järnvägskorsningar mot SVS-typ
bytt ut hus mot "svenska"
bytt ut en del stationshus mot svenska
bytt ut all räls
bytt ut alla träd mot Trees-typ (bygger i 2010) alltså "levande" träd
bytt ut marktexturer mot HP och SGT-typ
Så man kan säga att Spikerods bana finns där men är förändrad. Därför vill jag ha hans godkännande. Då känns det mer rätt när (och om) jag lägger upp banan i Download här.
Hälsningar
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:36.