![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: May 2004
|
![]()
Någon som vet var man kan ladda ned "Y3" med manövervagnar o mellanvagnar...?
Denna gick ju på Karskrona-Kristianstad, även kallad "Kamelen" i folkmun...
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Y3 finns inte vad jag vet. Kanske finns något utländskt som liknar den som någon skulle kunna mål om.
-k- Senast redigerad av korvtiger den 2010-04-16 klockan 17:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
Y 3 vet jag mycket om, jag var själv med på invigningsturen. Y 3 gick på sträckorna Stockholm - Mora och Karlskrona - Malmö och slutligen Malmö - Ystad.
Y 3 var en föregångare i modernitet, breda bekväma säten (typ flygets 1 klass), barnkupé utrustad för blöjbyte, serveringskupé och genomgående högtalarsystem. Tåget var utomordentligt bekvämt. Kamelen var ett tvåvåningståg, en i varje ända och två vanliga i mitten. Y 3 byggdes i Tyskland exklusivt för Sverige (om jag minns rätt). Bakgrunden till tvåvåningarna var att SJ ville skydda lokförarna från viltolyckor. Två märkligheter: Kamelen vaggade sig stilenligt fram på spåren. Mellan Kristanstad och Ronneby brann alltid motorn och Kamelen utrustades därför med brandsoldat i motorvagnen! Stina - jag förstår din fråga; Y 3 är en utmaning för våra skickliga byggare. Nils Blid |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
Jag glömde: Y 3 hade också luftkonditionering.
Nils Blid |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: May 2004
|
![]()
I ungdomen var jag ofta i Blekinge, mormor o morfar bodde ca 50 meter från järnvägen... såg ofta kamelen.. . Innan familjen skaffade bil åkte vi ofta tåg från Småland till Blekinge.. där grundades nog mitt tågintresse..!
![]() |
#6 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
|
![]()
Pussgurkan har gjort kamelen till MSTS. Fråga honom om han har kvar 3D material.
|
![]() |
![]() |