![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
|
![]()
Hej
Jag har byggt på en ny bana som jag bara har hittat på en massa saker på ![]() Men jag hade tänk dela med mig den till er andra. Jag vet hur man lägger ut filer och så, så det är inga problem. Men måste man tänka på något speciellt innan man laddar upp den? Tex att man inte får ha material som inte är mitt eller något sånt? Eller är det bara att ladda upp den oavsett vad man har i banan? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2009
|
![]() Citat:
![]() |
![]() |
#3 | ||
Medlem
|
![]() Citat:
Citat:
Jag undrar bara om man behöver visst tillstånd för att lägga ut viss material på sajten, eller allt man har i en bana är tillåtet att lägga ut? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Inga tillstånd behövs, såvida du inte ska ha betalt för banan och känna pengar på det hela.
![]() |
#5 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]() Det är en gratis bana. Så det är bara att ladda upp den under Download när den är klar ![]() Men vilken fil ska man välja? Märkte att där är tre styckena. Där är två session och en routes. Vilken ska man ta? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
|
![]()
Rutten är en bra början xP
utan den fungerar inga sessions.. Och session kan vara bra, annars så sparas inte alla inställningarna.. Så en session och rutten låter bra ![]() (eller båda om du typ har olika upplägg, typ en går ut på persontrafik, en annan på godstrafik) Se även till att du har rätt kuid nummrer!! (eller se till att du har ett till att börja med), så du inte har ett kuid som börjar med -2 eller -1 eller så.. Du kan även optimera din config fil (tex så finns det ett visst område (NU ÄR DETTA ETT EXEMPEL) att kuid2:dittnr:0-999 är vagnar, :1000-1999 är lok, osv.. Så du kan opitmera din config.txt i all oändlighet
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Såhär ser min config fil ut i början
region <kuid:189041:1022> kuid <kuid:406642:1025> kind "map" username "konstig rutt" workingscale 0 workingunits 0 water <kuid:-1:6342> Är det bra eller dåligt? :P Jag är registrerad och sånt till Aurans system. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Ser bra ut.
Tänk på att samla en lista över alla saker man behöver ladda ned och var de finns. Du får lägga upp en bana, precis som Bengan säger, utan att be om lov så länge den är gratis. Du får inte bifoga andras material i CDP-filen om det inte står att du får det eller som du har tillstånd från skaparen. Vid en större bana så är det mycket smidigare att göra en lista över alla saker istället för att skicka iväg ett hundratal mail med förfrågningar till alla skapare. Route är själva banan med alla objekt, spår, träng osv. Session är där alla lok och vagnar finns. Utan session kan man inte använda banan i drivern, utan du måste gå in i surveyor för att lägga till lok och vagnar. Session innehåller också inställningar på scriptade föremål, som t.ex. MatsS' vägskyddspaket, Tomas kontaktledningspaket, stationer, industrier mm. Har du inte med en session kommer dessa att återställas till så som de ser ut när man sätter ut dem och alla inställningar kommer att försvinna.(de kommer dock att funka igen så fort du installerar sessionen där inställningarna är sparade)
![]() |
#9 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Men det du menar man inte får bifoga andras filer i CDP. Vad menar du? Jag väljer jo bara att lägga ut banans mapp och senare session för att man ska kunna köra den. Det ska väl inte vara några problem? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Tidigare Ruben
Reg.datum: Oct 2008
|
![]()
Det ända möjliga tillstånd som du skulle behöva fråga om, är ifall du har målat om något.
I CMP kan det vara lätt att blanda ihop vad som är Seasson och vad som är själva rutten, så ett tips: Rutten är den fil som har störst storlek. Och man packar ner en fil till CDP genom att högerklicka, men det kanske du redan visste. ![]() Senast redigerad av Bombardier Train den 2010-01-17 klockan 19:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Ja, jag har testat att spara den och det funkade bra ![]() Annars ser man ute till vänster i CM vad som är vad ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem
|
![]()
Jag menar att om du laddar ned t.ex. en bil från en sida på nätet så får du inte lägga upp den tillsamman med din rutt (inte över huvudtaget faktiskt) utan skaparens tillstånd.
![]() |
#13 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Annars kan man jo inte lägga ut någon bana.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem
|
![]()
Du kan lägga ut banan, oavsett hur många saker som andra har gjort som du har på den, men du får inte lägga upp själva sakerna som andra har gjort utan tillstånd. Du måste då säga var du laddat ned alla saker som inte finns på DLS.
För att lägga upp en bana med dem på behövs inga tillstånd. Banan är det ju du som har byggt.
-k- Senast redigerad av korvtiger den 2010-01-18 klockan 19:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]() - Om jag gör en bana, så kan jag lägga ut den på nätet oavsett något tillstånd? För sakerna ligger jo redan i banan. - Om jag fattar rätt så menar du att man inte får lägga ut enskilda saker på nätet som inte är mina utan tillstånd. Men så länge dem är i banan så spelar det ingen roll? Tolkar jag dig rätt? |
|
![]() |
![]() |