![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Avdelningen långvariga projekt! Min favoritbana som säkert många känner till. Detta projekt började 1998 med en av de första simulatorerna "Eisenbahn.exe" från tyska "Software Untergrund" där jag lyckades göra en J-vagn och började på GSJ nr 1 lok. Sen kom ju MSTS och där fortsatte eländet ungefär på samma sätt och där började jag bygga landskapet men det gick så erbarmerligt dåligt så när Trainz kom 2001(?) så hoppade jag på det tåget. Där lyckades jag lära mig bygga lok och vagnar som jag laddade upp här i slutet av 2007(?).
I den vevan kom LokKalles Säröbanemotorvagn Y6 och byggandet tog lite fart. Jag har gjort de flesta viktiga byggnader längs banan som jag laddat upp här. Men nån landskapsarkitekt blir jag aldrig! Nu kommer snart ett svenskt signalsäkerhetssystem med semaforer från Korvtiger och Svenolov och då är det väl läge att försöka bygga lite på Säröbanan igen. Nuvarande skick visas på några bilder: Göteborg S Några byggnader, feldimensionerade backdrops och spåren är allt som finns. Släp Något mer men inte mycket. Munkekullen dito Särö där jag hunnit längst men mycket kvar. Ack ja, det blir nog aldrig klart men det är resan målet som är det roliga. När man är framme är det roliga slut!
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
Alltid tycket "Särö-grejerna" vart as-snygga! Om denhär banan blir färdig så har du en säker nerladdare och njuatre här!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
|
![]()
Riktigt kul att som omväxling bygga bana och köra tåg!
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Skitsnyggt! Keep up the good work!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Tidigare Krille400
Reg.datum: Oct 2004
|
![]()
Mycket snyggt bygge!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]()
Ser bra ut LAn. Jag är inte bekant med Säröbanan själv men det ser ju ut att ha stor potential med vatten mm.... vart låg den? Var det normalspår? Talade inte du om en 600mm bana tidigare?
En fråga till - båten och det där trevliga godsmagasinet med två lastbryggor... vart har du lagt vantarna på dem? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Säröbanan gick mellan Göteborg och den lilla badorten Särö, syd-sydväst om Göteborg. Tågen bestod väl i huvudsak av passagerartåg, då Särö blev som en avkopplings ort, dit man åkte över veckosluten och tog det lugnt ifrån stadens stress.
För karta: http://www.historiskt.nu/normalsp/gsj/gsj_inneh.html' Banan var normalspårig. Godsmagasinet har Lan byggt själv.
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
Är det här en av de tidigaste DEM-banorna vi har i Forumj, Lan?
I mitten av 50-talet – en mörk natt - förvandlade chalmerister två av Säröbanans vagnar till urtjusiga sommartorp. Jag såg vagnarna. Jag tror GP har färgbilder på dem. Göteborg skrattade. Tror dock inte att de är något för din bana. Fartyget har vissa likheter med s/s Aeolus. Gå in i min hemsida (www.nils-blid.se) och titta under styrman Carlsson. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Veteran
|
![]()
Ja det är den bana jag laddade upp men nu händer mycket förändringsarbete så den är betydligt bättre nu.
Båten heter "Tramp Steamer 5" kuid:156702:330 och bör finnas på DLS!?
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: May 2004
|
![]()
Säröbanan.. man får nog ge sig på den.. mycket material finns ju.. hittade en bok på Adlibris: http://www.adlibris.com/se/searchres...mproduct=False.. läst den? förmodligen har du det.. har beställt nämnda bok..!
Snyggt.. du har fått till det... gillar nivåskillnaderna.. ta dock inte och överge tillverkandet av objects nu..!!
MVH /Stina-Märklinist & fåtöljrallare! Senast redigerad av stina den 2011-06-17 klockan 23:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Veteran
|
![]() Citat:
Ett lite udda ekipage på Säröbanan. Åssbon har äntligen hittat sitt drömjobb efter suspensionen från lokföraryrket (onykterhet i tjänsten). Vagnen är "inlånad" från DONJ. Ekipaget passerar just järnvägsövergången vid Margaretebergsgatan. Misstänker att Åssbon tänkt sig en lång rast i Slottsskogen under en ek omgiven av blommor och pilsnerflaskor?
![]() |
![]() |
#12 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Jaha du, den stackars Åssbon får utstå mycket.
Snart ser man väl en stråle på muggen inne i dina vagnar och Åssbon med ett stort leende i spegeln.
![]() |
#13 |
Veteran
|
![]()
Nja så intimt blir det nog aldrig, men när jag ser Bjornls Donjvagn med sina tolvkantiga hjul på gatsten får jag vissa ljudassociationer, ge mig en riktig häst, en gatstensgata, en vagn med tolvkantiga hjul och en bra inspelningsutrustning så ordnar jag det ;-)
![]() |
#14 |
Medlem
Reg.datum: May 2004
|
![]()
En kille man kan känna för... men var i herrans namn har han fått tag i alla backarna?.. inte hos Calles i Flensburg va...?
![]() |
#15 |
Veteran
|
![]()
Nä, eländet med svensk öl i Tyskland fanns inte på den tiden (nu går det ju ner 30 svenska långtradare i veckan med svenskt öl till nordtyskland, och sen åker vi svenskar ner och kör hem det igen. Från ett land med de bästa ölen i världen, ack ja!). Åssbon med ekipage "galopperar" väl varje morgon ner till Lyckholms i Almedal och hämtar ut dagens ranson, kan tänka!?