Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-02-04, 16:40   #1
Pierre
Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard Ny hårddisk

Jag har funderat på att skaffa en större hårddisk (minst 500GB) och ha den istället för dom två små jag nu har i burken (74 + 160)...

Hur ska man partionera den på bästa sätt? Ska man göra en partion bara för OS och en för spel och program (och kanske ännu en för filmer och musik)? Eller ska man bara dela den rakt av? Kanske ska lämna en partion, så man kan lägga in Vista på den (när man skaffar det nångång)?

Hur gör ni? Nu har jag OS, program och spel på lilla (sata) och annat på den "stora" (ata)...

Senast redigerad av Pierre den 2009-02-04 klockan 16:42.
Pierre besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-02-04, 18:11   #2
Hawk
Veteran

Cool

du får va mä nu i svängarna, nu är det minst 1,5 TB som gäller

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-04, 18:12   #3
Victor S
Medlem

Reg.datum: Oct 2008
Skicka ett meddelande via MSN till Victor S
Standard

Har det uppdelat i två diskar, C för OS (system 32 etc.) och D för spel/program och dokument. Gillar inte att blanda dem, då det lätt händer att man tar bort något viktigt.
Victor S besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-04, 18:30   #4
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hawk

du får va mä nu i svängarna, nu är det minst 1,5 TB som gäller

Har alltid varit lite efter...
Nej jag kanke skaffar en till, om det nu inte skulle räcka med 500!?
Gammal 2009-02-04, 18:41   #5
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Victor S
Har det uppdelat i två diskar, C för OS (system 32 etc.) och D för spel/program och dokument. Gillar inte att blanda dem, då det lätt händer att man tar bort något viktigt.

Det är precis blandandet jag vill undvika. Eftersom jag nu bara har 74GB som C: och det är den snabbare disken (WD Raptor), så var jag så tvungen att lägga både OS, program och spel på den.

Men kan man köra en partion för varje sak? Typ XP på C:, Vista (när det skaffas) på D:, Program på E:, Spel på F: o.s.v.? Kan man få problem med för många partioner? Hur stora bör OS-partionerna vara?

Jag tänkte ju spara en partion för att senare kunna lägga in Vista. Tänkte då köra med både XP och Vista på datorn. Nått problem med detta? Man måste väl hålla isär vilka program och spel som körs på respektive OS också?
Gammal 2009-02-04, 19:50   #6
knebert
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
Det är precis blandandet jag vill undvika. Eftersom jag nu bara har 74GB som C: och det är den snabbare disken (WD Raptor), så var jag så tvungen att lägga både OS, program och spel på den.

Men kan man köra en partion för varje sak? Typ XP på C:, Vista (när det skaffas) på D:, Program på E:, Spel på F: o.s.v.? Kan man få problem med för många partioner? Hur stora bör OS-partionerna vara?
Hej

Jag har en Sata på 80 gb, en Sata på 250 gb, en Ide på 250 gb. På ide:en kör jag OS (XP) med en partition på ca 40 gb. Jag tycker att detta räcker gott och väl. Man behöver inte så mycket mer om man inte skall köra superduperprogram som kräver en jäkla massa.

Sen har jag då delat på diskarna efter tycke och smak, en partition till MSTS, MSTS backup, Film, Spel och lite andra partitioner....Det är en smaksak hur man vill lägga upp det. Sen har jag ochså en extern på 160 gb och den används enbart till backup (mellanlagring innan bränning) och inget annat.

Jag ser inga problem med att partitionera upp diskarna i många olika partitioner. Det funkar hur bra som helst....

MVH Kenneth
Gammal 2009-02-04, 20:43   #7
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av knebert
Hej

Jag har en Sata på 80 gb, en Sata på 250 gb, en Ide på 250 gb. På ide:en kör jag OS (XP) med en partition på ca 40 gb. Jag tycker att detta räcker gott och väl. Man behöver inte så mycket mer om man inte skall köra superduperprogram som kräver en jäkla massa.

Sen har jag då delat på diskarna efter tycke och smak, en partition till MSTS, MSTS backup, Film, Spel och lite andra partitioner....Det är en smaksak hur man vill lägga upp det. Sen har jag ochså en extern på 160 gb och den används enbart till backup (mellanlagring innan bränning) och inget annat.

Jag ser inga problem med att partitionera upp diskarna i många olika partitioner. Det funkar hur bra som helst....

MVH Kenneth
Hej Kenneth!

Låter lite knepigt i mina öron att du har OS på den slöaste hårddisk. Jag har fått för mig att man ska ha OS och program och spel på den snabbaste!? Sen kan man ha backups, musik, bilder och sånna saker på den segare disken... Men jag är ingen expert på hårddiskar, så vem vet??????

Jag har också en extern disk. En sån där liten sak (WD), som man kan stoppa i innerfickan på 150 GB. Fast den använder jag för att ta med saker till och från kompisar...

Har kollat på komplett och denna tror jag det blir: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=355538

Då jag nu sitter på två olika minnen i datorn, ett PC5300 och ett PC5400, så funderar jag på nya sånna också. Dessa: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=338074

Om nån tycker hårddisken eller minnena är skräp, så skriv gärna varför och vad jag istället borde köpa (i samma prisklass då!).
Gammal 2009-02-05, 13:47   #8
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Blev 1TB, denna: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=343055 Hoppas den duger!????

Vill ändå få tips på delning...
Gammal 2009-02-05, 18:56   #9
Schulz
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

För mig räcker en stammis på 250GB och en extern Trust på 300GB för lite filmer och bilder osv. Dock köper jag hellre filmer på dvd, renare äkthet så att säga.
Gammal 2009-02-05, 20:01   #10
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Schulz
För mig räcker en stammis på 250GB och en extern Trust på 300GB för lite filmer och bilder osv. Dock köper jag hellre filmer på dvd, renare äkthet så att säga.
Jo, jag vet jag tog i. 1TB lär jag aldrig fylla, men bättre för mycket än för lite...

Angående filmer, så köper jag också mina helst på dvd. Letar dock i rea-hyllan efter 2 för 99:- och senast blev det The Dudessons och Runaway train...
Gammal 2009-02-05, 22:52   #11
Schulz
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
Jo, jag vet jag tog i. 1TB lär jag aldrig fylla, men bättre för mycket än för lite...

Angående filmer, så köper jag också mina helst på dvd. Letar dock i rea-hyllan efter 2 för 99:- och senast blev det The Dudessons och Runaway train...
Den sistnämnda är riktigt bra. Inte bara för att det utspelar sig i ett amerikanskt skenande diesellok, utan också för att en yngre Jon Voight och Eric Roberts spelar med bra.
Gammal 2009-02-06, 00:37   #12
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Schulz
Den sistnämnda är riktigt bra. Inte bara för att det utspelar sig i ett amerikanskt skenande diesellok, utan också för att en yngre Jon Voight och Eric Roberts spelar med bra.
Vet inte om jag tycker Eric Roberts spelar så bra i denna film, men Jon Voight är ju kanonbra som Manny...

Ja, nu har jag varit på Sweclockers och läst på lite om partionering m.m. och nu är jag ännu mer snurrig i bollen än tidigare. Var nån där som skrev att ju fler partioneringar man har på disken, ju segare blir den!???? Alltså, oavsett hur mycket den är fylld med! Jag trodde det var lättare då, för disken att hitta och därför bli snabbare!?

Sen var det många som skrev att man bör ha en egen disk för OS. Alltså inte lägga OS på en partionering. Fasen...jag hade tänkt att helst bara ha en disk, dela den några gånger och lägga OS på den också. Vad ska man göra? Låta Raptorn sitta kvar som systemdisk (trots den låter som f..) och använda 1TB till resten!?????

Senast redigerad av Pierre den 2009-02-06 klockan 11:44.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-06, 12:13   #13
Hawk
Veteran

Lightbulb

Hej
Självklart skall du använda din raptorn till OS
Sen kan du göra en enda stor partition på 1TB, så gör jag.

BTV överblivna sata och ide-diskar (läs "smådiskar"), så köp en sån här grej, det gjorde ja, suveränt, En liten, billig och användbar pryl som alla it-tekniker behöver emellanåt. Det enkla är ofta det geniala.
SATA eller IDE till USB 2.0.

Går att ansluta 2.5" eller 3.5" diskar. Adapterkabel m. nätdel ingår i paketet.

Med denna adapter kan man ansluta en SATA eller en 3,5" eller en 2,5" HDD till datorns USB-port. Extern strömadapter ingår. Perfekt för att kunna ansluta en hårddisk externt direkt till datorns USB-port.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=68566&traff=1

köp gärna siliconfodral oxå, så kan man stuva diskarna på hög,
men jag hittar inte de för tillfället....,ja köpte två såna på Webbhallen ocå, 49:-/st
Görbra, då dom skyddar diskarna

Senast redigerad av Hawk den 2009-02-06 klockan 12:46.
Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-06, 12:57   #14
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Tack för tipset Hawk!

Var ju en jättesmart grej det där. Då kan min 160GB bli en "extern" extra disk...

Jag gör som du säger, raptorn får bli kvar för OS och 1TB får vara hel och innehålla resten (program, spel, musik m.m.). Hur funkar det egentligen med 1TB? Måste ta lång tid som fasen för formatering och defrag., eller?
Gammal 2009-02-06, 14:30   #15
Schulz
Medlem

Standard

Det blir väl inte så vackert med en extern intern disk, men har man för många så är det väl lämpligt?

Men räcker det inte med max 2 HDD?

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:30.