Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-07-03, 14:06   #1
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard Trs2009.

Är det någon som sitter på lite förhandsinformation.

Om vad som har förbättrats från TRS2004 & 2006.

Några förbättringar som jag själv hoppas på.

Är att svenska tecken som å, ä, ö och andra tecken fungerar. Detta har jag väntat länge på för TRS2006, att en uppdatering skulle komma. Men så verkar ju inte ske.

En annan funktion.

Att kunna ändra höjd på hela landskapet. Skulle verkligen vara bra, om man ska sätta ihop 2 olika moduler när dom är byggda i olika nivåskillnader. Som att ena modulen t.ex. är byggd på plus minus noll och den andra ligger 15 meter upp.
Så att man då kan markera och ändra nivåskillnaden på hela modulen från då t.ex. plus minus noll till 15 meter och allt på denna modul höjs då med 15 meter. Så att en bergsknalle som ligger på t.ex. 50 meter höjs till 65 meter.

Så om någon har hållt sig, lite uppdaterad på vad TRS2009 innerhåller. Får gärna informera mig här. Då jag har ingen ork och lust att hålla mig informerad från Auran, då min engelska är under all kritik.
Gammal 2008-07-08, 12:08   #2
andreas_92
Medlem

Reg.datum: Apr 2008
Skicka ett meddelande via MSN till andreas_92 Skicka ett meddelande via Yahoo till andreas_92 Skicka ett meddelande via Skype™ till andreas_92
Standard

Här har ni spelets officiella hemsida:

http://www.auran.com/TS2009/

Verkar som att spelet ser ut att bli välldigt grymt!

www.fleischmann.de
andreas_92 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-07-08, 12:13   #3
Marcus Gustavsson
Tidigare v10

Reg.datum: Nov 2005
Standard

detta låter precis som det dom sa när dom presenterade 06.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-07-09, 16:58   #4
MatsS
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
Standard

Det finns även en sajt som är riktad till de som bygger till Trainz:

http://www.trainzdev.com/
Här finns mycket information och det kommer hela tiden mera.

Jag tycker det ser mycket lovande ut. Som vanligt med Trainz skall man inte vänta sig revolution utan evolution.

Mest intressant tycker jag är att kartans rutnät kan bli dubbelt så detaljerat. Det är valfritt också så baseboards en bit från banan kan ha kvar det gamla mindre detaljerade.

Jag håller med Bengan att få svenskt språkstöd skulle lyfta spelet mycket här. Alltså inte bara svenska tecken utan helt svenskt interface.
MatsS besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-03, 01:32   #5
andreas_92
Medlem

Reg.datum: Apr 2008
Skicka ett meddelande via MSN till andreas_92 Skicka ett meddelande via Yahoo till andreas_92 Skicka ett meddelande via Skype™ till andreas_92
Thumbs up Snyggt detaljerat spår!

Har precis hittat några bilder på hemsidan visar en av dom här:

www.fleischmann.de
andreas_92 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-03, 13:18   #6
EricB99
Medlem

Reg.datum: Feb 2007
Standard

Ja, till och med så att man kan använda standardrälsen Dock tycker jag att man istället för grafik borde lägga krutet på en fysik motor lik den i BVE. Jag tycker det är helt otroligt att inget av de stora bolagen kunnat komma i närheten av gratis simulatorn.
EricB99 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-03, 23:13   #7
Janne
STW-member

Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av EricB99
Ja, till och med så att man kan använda standardrälsen Dock tycker jag att man istället för grafik borde lägga krutet på en fysik motor lik den i BVE. Jag tycker det är helt otroligt att inget av de stora bolagen kunnat komma i närheten av gratis simulatorn.
Det skulle vara intressant att få veta vad som skiljer BVE och TC samt den kommande TRS2009 beträffande fysiken och grafikmotorn. Kan du ge några konkreta exempel som vi kan skicka vidare till Auran? Ingen av oss vill ju sitta med en undermålig produkt.

- Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-03, 23:55   #8
EricB99
Medlem

Standard

Möjlighet att välja ett läga där spåren får en dosering/lutning. Helt otroligt att det inte finns efter så många år. Ett till exempel är det här som finns i BVE att det skakar till i hytten när man färdas. Spåren i TRS2006 är kanske lite för perfekta. Visst går det att manuellt göra det lite krokigt, men det känns ändå inte realistisk. Något som TRS2009 borde ta efter ifrån KRS är det här välkända klirr ljudet i spåren när ett tåg kommer. Sedan borde bromsarna gnissla som på riktigt, det är ju sällan de gamla svenska loken är tysta när de bromsar och jag kan tänka mig att det är lika utomlands. De borde slopa 3D hytten och satsa på 2D. Jag vet inte vad andra tycker, jag tycker att det är bättre i MSTS där det dessutom var lättare att göra en hytt.

Det var lite förslag ifrån min sida och jag tror att det finns många fler som säkerligen har något bra att komma med

Senast redigerad av EricB99 den 2008-08-03 klockan 23:57.
Gammal 2008-08-04, 07:27   #9
Janne
STW-member

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av EricB99
Möjlighet att välja ett läga där spåren får en dosering/lutning. Helt otroligt att det inte finns efter så många år. Ett till exempel är det här som finns i BVE att det skakar till i hytten när man färdas. Spåren i TRS2006 är kanske lite för perfekta. Visst går det att manuellt göra det lite krokigt, men det känns ändå inte realistisk. Något som TRS2009 borde ta efter ifrån KRS är det här välkända klirr ljudet i spåren när ett tåg kommer. Sedan borde bromsarna gnissla som på riktigt, det är ju sällan de gamla svenska loken är tysta när de bromsar och jag kan tänka mig att det är lika utomlands. De borde slopa 3D hytten och satsa på 2D. Jag vet inte vad andra tycker, jag tycker att det är bättre i MSTS där det dessutom var lättare att göra en hytt.

Det var lite förslag ifrån min sida och jag tror att det finns många fler som säkerligen har något bra att komma med
Tack för dina förslag. Jag var mer ute efter skillnader i BVE och TRS eftersom TRS (och andra simulatorer som kostar pengar) inte kommer i närheten av BVE. Då är det inte så intressant att göra jämförelser med KRS och MSTS. Men lutande spår kan tydligen BVE och att det skakar till i hytten. Har du fler exempel på vad BVE kan och andra saknar?

Gammal 2008-08-04, 12:08   #10
EricB99
Medlem

Standard

Vid regn kommer det på vindrutan också. Man får då använda sig av vindrutetorkarna för att bli av med dropparna. BVE har också ett simulerat dörröppningssystem som indikeras i hytten. Ett problem med BVE är dock att man ej kan se loket utifrån, utan den enda kameravinkeln är 2D hytten. Men det underlättar om man ska göra svenska tåg och inte är så duktig på 3D design. Så det finns fördelar med det också.

Sedan är det inga jätte skillnader bortsätt ifrån att BVE´s fysik känns mer realistisk. Man kan inte stanna ett tåg på bara några metrar etc.

EDIT: Ska även tilläggas att BVE har stöd för bakgrund som gör att det ser lite mer levande ut. Visserligen en mycket gammal teknik använd i de flest FPS´s spel idag. Även använd i lite äldre racingspel. Dock börjar datorerna bli så kraftiga att man börjar göra bakgrunden i 3D istället.

Senast redigerad av EricB99 den 2008-08-04 klockan 12:10.
Gammal 2008-08-04, 17:53   #11
CGD
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Standard

Hur blir det med själva datorn då? Kommer Trainz 2009 att kunna dra nytta utav Windows Vista/Windows 7 med 64 bitar som körs på en dator med en multikärne processor och en stor mängd minnen. Och grafikkortet hur blir det med det. Det tar ju ett tag innan spelet kommer och mycket ny hårdvara är på väg.

Vidare hur blir det med signaleringen? Kommer man kunna köra flera tåg i båda riktningarna på en enkelspårig bana? Kommer AI att samarbeta bättre med manuell körning än vad som sker idag. AI låser ju växlarna.

Jag tycker det mest pratas om grafiken både till Trainz och Trains. Och hur kommer det att bli med grafiken? Till Trainz idag finns det ju lok och vagnar som är riktigt bra, men det finns också väldigt mycket som inte når riktigt fram. Det är ju sällan om någonsin jag sett alla fördelar på ett och samma lok.

Vidare håller jag med Eric B99 om doserad räls. Är det så svårt att kunna luta varje bit räls ett antal grader? Det finns ju lok som lutar i kurvor.

Ja, ja vi får kanske vänta på svaren ända tills vi köpt spelet.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-07, 13:04   #12
Rc1166
Niträknare & STW-member

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MatsS
Det finns även en sajt som är riktad till de som bygger till Trainz:

http://www.trainzdev.com/
Här finns mycket information och det kommer hela tiden mera.
~~~~
Jag håller med Bengan att få svenskt språkstöd skulle lyfta spelet mycket här. Alltså inte bara svenska tecken utan helt svenskt interface.
~

På den tiden när Nordic Softsales var inblandade så var detta något vi pratade mycket om. Först var det ett jättejobb att hitta alla texter som skulle översättas och ibland var det bara så att den svenska texten inte fick plats i den textruta som fanns i spelet. Sedan var det ju ibland fel i den engelska versionen som som vi hade att utgå ifrån. Jag bestämde att lägga ner översättningen av spelet men att manualen skulle översättas och Nordic Softsales gjorde som jag ville.
Detta resulterade i att de skivor som såldes i butiker som NS levererat var av den senaste versionen från Auran och de svenska kunderna kunde använda de uppdateringar som Auran släppte till den "internationella" versionen.
Jag vet inte om du läst hur det har gått snett i de länder i europa där man varit tvugna att översätta. De versioner i Tyskland och Frankrike som kallas TRS2007 och TRS2008 är inget annat än vår TRS2006 som blivit försenad på grund av översättning.

Det var länge sedan jag gav upp med översättning och den version jag jobbade med var UTC.
Gammal 2008-08-07, 13:32   #13
Rc1166
Niträknare & STW-member

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av CGD
Hur blir det med själva datorn då? Kommer Trainz 2009 att kunna dra nytta utav Windows Vista/Windows 7 med 64 bitar som körs på en dator med en multikärne processor och en stor mängd minnen. Och grafikkortet hur blir det med det. Det tar ju ett tag innan spelet kommer och mycket ny hårdvara är på väg.

Vidare hur blir det med signaleringen? Kommer man kunna köra flera tåg i båda riktningarna på en enkelspårig bana? Kommer AI att samarbeta bättre med manuell körning än vad som sker idag. AI låser ju växlarna.

Jag tycker det mest pratas om grafiken både till Trainz och Trains. Och hur kommer det att bli med grafiken? Till Trainz idag finns det ju lok och vagnar som är riktigt bra, men det finns också väldigt mycket som inte når riktigt fram. Det är ju sällan om någonsin jag sett alla fördelar på ett och samma lok.

Vidare håller jag med Eric B99 om doserad räls. Är det så svårt att kunna luta varje bit räls ett antal grader? Det finns ju lok som lutar i kurvor.

Ja, ja vi får kanske vänta på svaren ända tills vi köpt spelet.
Jo du får nog vänta.
Betatestare får inte säga något och då det, vad jag vet, inte finns någon svensk distributör så är det bara Aurans pressreleaser som gäller.
En annan viktig sak är att det är få fordon och andra assets som som är tillverkade av Auran, nästan allt är gjort av glada amatörer som i bästa fall gjort det bra. När nu Auran bland annat gjort om specifikationerna för ångloksdynamik kan vi ju bara hoppas att någon (med vederbörligt tillstånd) kan uppdatera de svenska loken.
Som jag ser det är det bästa att "någon" tar hand om det och själv gör en svensk TRS2009 version men då detta knappast kommer att hända så kommer jag även i fortsättningen att vara ganska tyst i detta forum men behålla mina kontakter med Auran. Ni ska veta att de flesta av era synpunkter under åren har vidarebefordrats till Auran och det är inte mitt fel att vissa inte har resulterat i ändringar i TrainZ.
Gammal 2008-08-08, 17:44   #14
CGD
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Standard

Tror du det är rätt väg, att vara hemlighetsfull med vad som är på väg. Microsoft är ju också på väg och alla kommer nog inta att köpa flera spel, eller? Utifrån mina egna preferenser skulle jag ju se ett visst informationsflöde som positivt. Åtminstone om man tror man har något att komma med. Eller finns det en rädsla för att bli kopierade?
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-08, 18:37   #15
Janne
STW-member

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av CGD
Tror du det är rätt väg, att vara hemlighetsfull med vad som är på väg. Microsoft är ju också på väg och alla kommer nog inta att köpa flera spel, eller? Utifrån mina egna preferenser skulle jag ju se ett visst informationsflöde som positivt. Åtminstone om man tror man har något att komma med. Eller finns det en rädsla för att bli kopierade?
Jag förstår inte vad du menar med hemlighetsfull. Auran talar väldigt tydligt om vad man vill åstadkomma om man läser på deras site: http://www.auran.com/TS2009/

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:35.