Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-09-18, 00:40   #1
Pierre
Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard Asus Eee eller Acer Aspire One?

Har kollat lite på dessa. Har någon här köpt nån? Vad tycker ni om den? Funkar det bra med Linux som OP? Känns som väldigt lite lagringsutrymme... Tänkte mest ha den för surfning, men kan ju även va fint med nån film på resande fot!
Gammal 2008-09-18, 11:04   #2
Olaf Lindström
Moderator

Reg.datum: Dec 2002
Standard

Har inte datorn själv, däremot har ett flertal klasskompisar den och använder för att anteckna/surfa etc. Väldigt liten och smidig att bära med sig, samt vad jag förstått det lite bättre stöttålighet då det inte är någon hårddisk i den utan ett minne istället.

Det är väl inte direkt avancerat att använda det operativsystem som finns på datorerna, en slags mycket enkel linux med ett antal flikar för olika sorters program.
Gammal 2008-09-18, 17:28   #3
Slash2
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Standard

Fördel EEE: SSD-disk. Långt ifrån lika stötkänsligt som en vanlig hårddisk. Att den sedan "bara" är på 16 GB gör ju inte så mycket eftersom du kan köpa till ett lika stort SDHC-kort att ha som extra lagringsutrymme i kortläsaren. Fungerar även utmärkt att ha annat OS på separat SD-kort.
OS på EEE'n är inte alls svårt att förstå sig på, det är väldigt enkelt uppbyggt och lättnavigerat. OpenOffice, messenger och Skype är direkt förinstallerade, de' ä' bar' å' kör' så att säga. Måste även passa på att säga att kalenderprogrammet KOrganizer är otroligt bra och lättförstått, har skrotat min papperskalender efter att jag skaffade min EEE 900.
Slash2 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-09-18, 20:25   #4
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Tack för svaren!

Låter ju väldigt bra, även om jag är lite skeptisk till Linux som OP. För min del, så lutar det mest åt Acer, som jag tyckte hade skarpare blid (bättre skärm!?). Ska dock läsa på mer om dessa innan beslut/inköp...
Gammal 2008-09-21, 09:11   #5
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Inte lätt detta...

Nu kommer Asus med en ny modell, Asus Eee 901, och den får Intel Atom processorn, bättre Wlan, Blåtand m.m. Verkar som den kommer vara bästa valet!? Dessvärre får den en hårddisk på bara 12 GB (XP versionen). Varför kunde dom inte stoppat i 80-giggaren som sitter i 904HD?

Varför inte köpa en 904HD då, kanske ni undrar? Jo, den har en massa som är sämre än 901:an. Egentligen bara disken som är bättre/större!

Så nu lutar det åt Eee901 istället, speciellt då den har 6-cells batteriet. Bra battertid! Sen finns ju MSI Wind också och det är på gång ifrån HP och Dell.

Som sagt, inte lätt detta...

Senast redigerad av Pierre den 2008-09-21 klockan 09:14.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:17.