Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-01-27, 19:48   #1
Jared
Tidigare Ugglan_1

Reg.datum: Jun 2007
Skicka ett meddelande via MSN till Jared
Standard Mina första rawformatsbilder:)

Konstruktiv önskas

Min telefon har nu varit trasig i tre veckor

Sedan började jag övningsköra för första gången den 12 januari:
Gammal 2008-01-28, 20:37   #2
Schulz
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

En fråga bara. Använder du Photoshop när du förminskar dina bilder?

Ser ut som du använder Paint, som förminskar väldigt dåligt (genom att trycka ner allt i ett paket ungefär).

Skärpan på bilden med mobilen är inte heller så bra, testa att skärpa upp den i PS, genom att välja "Skärpa" alt. "Kantskärpa"+"Skärpa".

Hoppas det kan hjälpa dig lite.
Gammal 2008-01-28, 20:47   #3
Olaf Lindström
Moderator

Reg.datum: Dec 2002
Standard

Är jag smått blind med för hög skärmupplösning eller är det du som har skarp syn/fel på synen Schulz? Jag ser inte något kvalitetsmässigt som skulle bero på förminskningen.

Det med att skärpa bilderna går ju men inte för mycket för då blir det jobbigt att kolla på bilderna skulle jag säga, med tanke på att de ska va lite 'mjuka'?

Gillar Övningskör bilden bättre för skärpan känns ok placerad, mobiltelefonbilden tror ja du vinner på att ha skarpt papper(mobilräkning? ) eller telefonens knappar i skärpa, sen kanske ha den igång om du vill att man ska titta på telefonen s.a.s!

Trevliga bilder i vilket fall som, kul att du testar lite annorlunda motiv och experimenterar, fortsätt så!
Gammal 2008-01-28, 20:48   #4
Jared
Tidigare Ugglan_1

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Schulz
En fråga bara. Använder du Photoshop när du förminskar dina bilder?

Ser ut som du använder Paint, som förminskar väldigt dåligt (genom att trycka ner allt i ett paket ungefär).

Skärpan på bilden med mobilen är inte heller så bra, testa att skärpa upp den i PS, genom att välja "Skärpa" alt. "Kantskärpa"+"Skärpa".

Hoppas det kan hjälpa dig lite.
Jo, jag använder juh inte PS.. Använder ett plug in program för gimp.. sedan förminskar jag dem efteråt i gimp.

EDIT: Tack även Olaf för dina uppmuntrade ord... ne det e väl inte en mobilräkning.. det är bara ett papper som låg där:P men man kan gärna se det som en mobilräkning

Senast redigerad av Jared den 2008-01-28 klockan 20:51.
Jared besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-01-28, 20:59   #5
Schulz
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Olaf Lindström
Är jag smått blind med för hög skärmupplösning eller är det du som har skarp syn/fel på synen Schulz? Jag ser inte något kvalitetsmässigt som skulle bero på förminskningen.

Det med att skärpa bilderna går ju men inte för mycket för då blir det jobbigt att kolla på bilderna skulle jag säga, med tanke på att de ska va lite 'mjuka'?

Gillar Övningskör bilden bättre för skärpan känns ok placerad, mobiltelefonbilden tror ja du vinner på att ha skarpt papper(mobilräkning? ) eller telefonens knappar i skärpa, sen kanske ha den igång om du vill att man ska titta på telefonen s.a.s!

Trevliga bilder i vilket fall som, kul att du testar lite annorlunda motiv och experimenterar, fortsätt så!
Det ser mysko ut med bildtexten, kan också vara att du (Jared) skrev in denna text före du förminskade den, då blir det så här. Enligt mitt tycke är det självklart att man skriver in text och sätter ev. ram på bilden efter förminskningar.

Kan ske ett missförstånd här dock.

Mjodå, lite skärpa skadar inte på mobilbilden, självklart inte mer än ett lager skärpa eller kantskärpa.

Sen tror jag inte telefonen fungerar? Inte fullt så möjligt att ha på den om det är fel på strömöverföringen från batteriet eller helt och hållet ett batterifel.
Gammal 2008-01-28, 21:08   #6
Olaf Lindström
Moderator

Reg.datum: Dec 2002
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Schulz
Mjodå, lite skärpa skadar inte på mobilbilden, självklart inte mer än ett lager skärpa eller kantskärpa.
Jaha, ett lager skärpa, och det innebär? Finns inte i det Vrigstadianska vokabuläret tydligen...

Ang. namnet så är det väl så att texten skrivs innan förminskning(borde göras efter för o bli snyggast) fast för att vara ärlig tänkte jag inte på texten nämnvärt då jag undviker att kolla på bildtexterna.

Att telefonen är sönder just nu hindrar ju inte att han tar en liknande bild med telefonen igång när den fungerar igen.(har själv har två sprickor i skärmen och fick hutlös faktura på reparationen)
Gammal 2008-01-28, 21:25   #7
Jared
Tidigare Ugglan_1

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Olaf Lindström
Jaha, ett lager skärpa, och det innebär? Finns inte i det Vrigstadianska vokabuläret tydligen...

Ang. namnet så är det väl så att texten skrivs innan förminskning(borde göras efter för o bli snyggast) fast för att vara ärlig tänkte jag inte på texten nämnvärt då jag undviker att kolla på bildtexterna.

Att telefonen är sönder just nu hindrar ju inte att han tar en liknande bild med telefonen igång när den fungerar igen.(har själv har två sprickor i skärmen och fick hutlös faktura på reparationen)
Texten la jag in efter bilden var förminskat som ni säger man ska.. sedan vet jag inte vrf det blir så:S

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:49.