Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-02-07, 13:21   #1
Schulz
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard Projekt SSB/ruttbygge

Tja!

Jag har funderat och inspirerats av Totte och hans Trollhättan-bygge.
Nu är jag grymt sugen på att börja bygga själv.

Nu har jag en del frågor som jag ställer ruttbyggare innan jag beslutar mig att ge mig in på ruttbygget. Jag måste få veta om det är en möjlighet att få kunskap för allt som krävs för att bygga en bra rutt. Rutten skall vara verklighetsbaserad.

Frågor:

Är det svårt att bygga rutt?
Hur börjar man bygga en rutt och skall man ha ett speciellt program eller skapar man allt i Route Editor som finns med i MSTS?
Finns det någon speciell guide på Internet?

Jag har inte direkt bestämt mig om det blir SSB som skall byggas eller om det blir någon annan sträcka.
Gammal 2007-02-07, 13:53   #2
Slash2
Medlem

Standard

http://www.banbyggarna.se/guider/guider.htm
här finns en del guider
Slash2 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-02-07, 17:45   #3
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Trevligt att du är sugen på att bygga! Det önskar vi lycka till med och det är bara att ösa på med frågor vartefter dom uppstår.

Börjar med två länkar:

http://steam4me.railpage.org.au/trai...als/index.html

En utmärkt sida med mängder av tutorials. Banbyggarnas sida har Slash2 redan tipsat om.

http://www.trainsimulatorworld.com/catalog/b506.htm

"Step-by-step guide to Route Building", en helt suverän guide för den med ambitioner at bygga i RE. Det mesta står beskrivet där, i detalj dessutom. Kostar en liten peng, men det är det värt. Med den guiden i baktanke, svarar jag på dina frågor, sett ur mitt perspektiv iallafall.

Svårt bygga rutt?

- Nä, inte speciellt. Kan ta en hel del tid i anspråk. RE kan ha en inlärningströskel, men är väldigt lätt att jobba med när man lärt sig den.

Vad behövs?

Kolla i den här tråden:

http://www.e-buzz.net/forum/showthread.php?t=14954

Där finns en ganska bra summering vad som behövs. Jag rekommenderar dig att jobba med Xtracks, när du kommer til spårläggning. Två tips på vägen dock... Börja med det som finns i original, så du har en grundkunskap. Xtracks innehåller mängder med delar, men det innebär ju även att det kan bli rörigare. Andra tipset kan vara att som första rutt prova på i GDSJ-rutten, som finns hos Banbyggarna. Har spåren redan klara, bara och fortsätta fylla på med miljö, kan vara en bra strat. Är ju dock inte verklighetsbaserad, men jag rekommenderar dig att pröva dig fram först innan du börjar med en verklig rutt, risken är att du "bygger bort dig" annars...

Guider har jag redan tipsat om...

Hoppas du finner detta intressant och prövar dig fram och börjar bygga med RE!

Lycka till!

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-02-07, 18:27   #4
Schulz
Medlem

Standard

Tackar Mazz! Jag håller på med det jobbiga (i längden) Populated State.

Har ett problem bara, SSB får inte plats i samma region, har ni gjort något åt detta om ni stött på samma problem? Det är Sthlm som ligger utanför regionen, tyvärr. Annars får jag väl bygga Blekinge Kustbana samt Västkustbanan, så det blir något.
Gammal 2007-02-07, 20:16   #5
mattiasb
Medlem

Reg.datum: Nov 2005
Standard

Snyggt att ngn tar sig an den stackars Bästkustbanan..
mattiasb besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-02-08, 01:32   #6
knebert
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Citat:
Ursprungligen postat av Schulz
Tja!

Jag har funderat och inspirerats av Totte och hans Trollhättan-bygge.
Nu är jag grymt sugen på att börja bygga själv.

Nu har jag en del frågor som jag ställer ruttbyggare innan jag beslutar mig att ge mig in på ruttbygget. Jag måste få veta om det är en möjlighet att få kunskap för allt som krävs för att bygga en bra rutt. Rutten skall vara verklighetsbaserad.

Frågor:

Är det svårt att bygga rutt?
Hur börjar man bygga en rutt och skall man ha ett speciellt program eller skapar man allt i Route Editor som finns med i MSTS?
Finns det någon speciell guide på Internet?

Jag har inte direkt bestämt mig om det blir SSB som skall byggas eller om det blir någon annan sträcka.
Hej

Ja du har väl redan fått svar på dina frågor men jag kan inflika en grej som jag vet att Mazz han brukar tjata om när han beskriver ruttbyggning men som han har glömt här....Glöm inte BACKUP BACKUP OCH ÅTER BACKUP!!!!
Jag vet inte hur många ggr detta nämts men man kan nämna det en gång till, det skadar inte....

En annan sak som kan vara bra att veta är att RE är ganska kul att hålla på med, har man väl börjat så kan man knappt sluta "En dos RE om dagen är bra för magen"...
Det som man ochså bör tänka på är att åtminstone en gång i kvarten starta om RE och spara det man byggt eftersom RE är som det är....

Detta var lite till om ruttbygge så lycka till med ditt bygge men glöm inte det som jag skrev ovan: BACKUP!!!

MVH Kenneth
Gammal 2007-02-08, 16:36   #7
Schulz
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av knebert
Hej

Ja du har väl redan fått svar på dina frågor men jag kan inflika en grej som jag vet att Mazz han brukar tjata om när han beskriver ruttbyggning men som han har glömt här....Glöm inte BACKUP BACKUP OCH ÅTER BACKUP!!!!
Jag vet inte hur många ggr detta nämts men man kan nämna det en gång till, det skadar inte....

En annan sak som kan vara bra att veta är att RE är ganska kul att hålla på med, har man väl börjat så kan man knappt sluta "En dos RE om dagen är bra för magen"...
Det som man ochså bör tänka på är att åtminstone en gång i kvarten starta om RE och spara det man byggt eftersom RE är som det är....

Detta var lite till om ruttbygge så lycka till med ditt bygge men glöm inte det som jag skrev ovan: BACKUP!!!

MVH Kenneth
Jo, har läst Pierres guide på Banbyggarna och han poängterar hur viktigt det är att spara och göra backup.

Men det räcker väl att spara då och då? Måste man boota RE?
Gammal 2007-02-08, 17:11   #8
magnus_y1
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
Skicka ett meddelande via MSN till magnus_y1
Standard

Citat:
Jo, har läst Pierres guide på Banbyggarna och han poängterar hur viktigt det är att spara och göra backup.

Jag kan bara tala för mig själv, men jag gör på följande sätt.
Det första jag gör innan ett byggpass är att kopiera rutten över till en Backup mapp. Däreffter bygger jag i ca 1 timme och sparar ofta. Oftat är mina byggpas inte längre än ca 1 timme. Visst RE kraschar ibland men oftast har det inte någon påverkan på rutten mer än att det som inte hunnit sparas försvinner.
En sak som verkar få RE att krascha är att först justera kontaktledningstolpar och sedan omedelbart efteråt markera en spårbit för att höja marken under med "Y" knappen.

Lycka till

/Magnus
magnus_y1 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-02-08, 17:29   #9
knebert
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Citat:

Hej

Ja det är det bästa man kan göra för att tex tömma det som ligger i cachen. Ju mer man öser på med objekt och annat i rutten desto närmare ett stopp kommer man. Det är bara att inse att det är så. Men sedan att boota RE en gång i kvarten, ja det var något som kom fram under MSTS barnbom då burkarna var lite sämre, nu har det ju blivit vassare burkar så det klarar sej lite längre...
Men det är ju rekommendationer, sen får man ju se hur mycket ens egen burk pallar med...

MVH Kenneth
Gammal 2007-02-08, 18:16   #10
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Citat:

Regelbunden backup är ett ovillkorligt måste.

Hur regelbunden du tycker att du vill vara är upp till dig själv. Det finns tillfällen när man haft en intensiv RE-dag och konstaterar att man har 4 fulla backupper från denna dag. Samtidigt som det kan vara åt andra hållet oxå. Kärnan är hur mycket du tycker att du vill vara beredd på att tappa. Normalt går det fortare att lägga tillbaka från en backup som inte är gammal, än att försöka leta fel om det börjar strula.

Hur ofta du bör göra SAVE är lite samma sak. Kastar RE ut dig, så har du tappat allt som du gjorde sedan du sist SAVE-ade. En prisfråga igen alltså, hur mycke tycker du att slippa SAVEa är värt.

Hur väl RE fungerar är även en funktion av framförallt hur mcket minne du har i burken. Mindre än 512MB är knappt försvarbart att köra med idag, rekommendabelt är 1GB eller bättre. Ju mer, desto mysigare RE.

Jag kör 1GB och upplever inte pionjärtidens problem att minnet läckt slut och skärmen svartnar, så jag kan nog köra länge innan man bootar hela rasket. Ombootning kan passa fint när man tar en fika. Om man inte passade på att ta en backup då, förståss...

Allt detta för att du ska ha så lite problem i ditt kreativa byggande såklart. Små enkla rutiner, som gör att det totalt sett flyter bäettre och löper mindre risk att tappa massa arbete.

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-02-08, 18:29   #11
Schulz
Medlem

Arrow

Tackar för tipsen!

Jag kör Västkustbanan, då inte SSB fungerar, regionsmässigt på kartan. Börjar i Göteborg.
Gammal 2007-02-08, 18:59   #12
mattias_train
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Skicka ett meddelande via MSN till mattias_train
Standard

Citat:
Tackar för tipsen!

Jag kör Västkustbanan, då inte SSB fungerar, regionsmässigt på kartan. Börjar i Göteborg.
Varför inte börja i Malmö?
Gammal 2007-02-08, 19:05   #13
AndyDaMan
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Standard

Why not, intressant idé.
Gammal 2007-02-08, 21:08   #14
Schulz
Medlem

Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av mattias_train
Varför inte börja i Malmö?
Tja, det kan man ju, men Malmö vill jag komma till sist, då jag kommer försöka mig på Citytunneln. Kom ju på ännu en grej när man väl skriver om detta, jag kan ju förfan adda till Ö-bron samt Själlands östkust fram till Helsingør.

Jaja, sista kursen på komvux slutar imorgon, så jag kommer börja rutta lite imorgon.
Gammal 2007-02-08, 21:26   #15
mattiasb
Medlem

Reg.datum: Nov 2005
Standard

Västkust banan startar väl i hässleholm och lund..
Den går väl inte ända ner till malmö
mattiasb besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:42.