Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-10-31, 12:57   #1
Eric B
Tidigare ssg

Reg.datum: Apr 2004
Skicka ett meddelande via MSN till Eric B
Standard Ja då var man vuxen på riktigt dårå...

Tog körkortet idag. Körde upp i farsta och klarade det galant

Någon som vill sälja en najs bil för en tusenlapp eller två?
Gammal 2006-10-31, 13:18   #2
Pson
Medlem

Reg.datum: Sep 2001
Skicka ett meddelande via ICQ till Pson Skicka ett meddelande via MSN till Pson
Standard

Grattis! Underbar känsla va? Själv klarade jag min uppkörning den 16 oktober, dessförinnan klarade jag även teoriprovet första gången den 1 september Ibland ska man ha flyt, 3500:- är ganska billigt =) Angående nice bil för 1-2000:- tror jag inte du kan räkna med att få någon vidare för det priset Men du får väl snylta på familjens vrålåk istället.

Pson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-10-31, 13:21   #3
Kristian
Tidigare Krille400

Reg.datum: Oct 2004
Standard

Man får gratulera Själv har jag uppkörning inom en mycket snar framtid, även jag i Farsta.
Kristian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-10-31, 13:22   #4
Conny_87
Medlem

Reg.datum: Jun 2005
Skicka ett meddelande via MSN till Conny_87
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ssg
Tog körkortet idag. Körde upp i farsta och klarade det galant

Någon som vill sälja en najs bil för en tusenlapp eller två?
Gratulerar! Själv körde jag upp i Södertälje, hur enkelt som helst. Farsta var dom så otrevliga tyckte jag. Men det kanske mest berodde på att det var fredag eftermiddag och sista tiden...

Ett tips angående bil, försök gå upp till iaf 5000:-, då hasar sig iaf bilen fram hyffsat .
Conny_87 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-10-31, 14:10   #5
simonbertilsson
Hyttåksfettischist

Reg.datum: May 2005
Skicka ett meddelande via MSN till simonbertilsson
Standard

Bara att gratulera!

//Simon som tog sitt körkort 12'e maj i Lund (taliban-cykliststaden) och som fortfarande inte skickat in lappen för att få sitt riktiga körkort.

Besök gärna min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
simonbertilsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-10-31, 14:46   #6
Huffus
Medlem

Reg.datum: Apr 2005
Standard

Stora gratulationer från mig också. Välkommen in i "vuxenvärlden".
Sjäv fick jag mitt körkort 8/10 1972 (!)
Du ska få "min" körlärares ord på vägen.

"Nu när ni har fått körkortet, betyder det inte att ni KAN köra bil. Det betyder att ni FÅR köra. Det är mycket kvar att lära än".
Erik Hedman i Ockelbo, numera avliden..

Av egen erfarenhet kan jag bara säga: Man lär sig nåt nytt varje dag..

Med vänlig hälsning och lycka till, Uffe.
Gammal 2006-10-31, 15:10   #7
Eric B
Tidigare ssg

Standard

Haha tack allihopa, det där med nån tusenlapp eller två är mest skämt
Blir till och låna familjebilen. Nu kan man åka längre bort på fotouppdrag och slippa bära på stativ, objektiv etc i kollektivtrafiken
Gammal 2006-10-31, 15:11   #8
Eric B
Tidigare ssg

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Huffus

"Nu när ni har fått körkortet, betyder det inte att ni KAN köra bil. Det betyder att ni FÅR köra. Det är mycket kvar att lära än".

Jo det utrycket stämmer mycket väl idag med
Gammal 2006-10-31, 16:44   #9
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Huffus

Fick ett likvärdigt citat av min bilskolelärare.

Att du nu har fått körkort. Så innebär det inte att du kan köra bil, utan bara att du har rätt att övningsköra själv.

Kortet taget 30/3-81. Tyvärr lyssnade jag inte på honom och blev av med lappen ett år senare. För grov vårdslöshet i trafik. Får vara glad att jag sitter här idag, efter att ha voltat i 160 blås med en gammal amazon. Ej berusad, men trodde att jag kunde köra bil och behärska den i alla väder.
Kostade mig ett års indragning av körkortet samt snickra IKEA-bokhyllor i en månads tid på Viskan. Ingenting att vara stolt över.

Så ta det lugnt ssg, pson, krille400 m.m.

När det väll händer, så går det undan.
Så tänk både en och två och gärna tre gånger, när ni är ute i trafiken.

Fortfarande, så lär man sig nästan alltid något nytt varje dag ute i trafiken. Framför allt, lita inte på dina medtrafikanter. Utan bara på dig själv och var glad att många andra har den inställningen också. För man gör själv tabbar i trafiken, fast man har haft lappen ett bra tag nu.
Man blir aldrig riktigt fullärd, bara att inse detta.

Grattis till er som har tagit lappen och lycka till krille, när det är dags för dig.
Gammal 2006-10-31, 17:09   #10
Erik Götborg
Skånsk användare

Reg.datum: Oct 2002
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av simonbertilsson
Bara att gratulera!

//Simon som tog sitt körkort 12'e maj i Lund (taliban-cykliststaden) och som fortfarande inte skickat in lappen för att få sitt riktiga körkort.
Men som ändå har lyckats med att hälsa på polisen

Senast redigerad av Erik Götborg den 2006-10-31 klockan 17:19.
Erik Götborg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-10-31, 17:30   #11
Huffus
Medlem

Reg.datum: Apr 2005
Standard

Bengan: Appropå "lita inte på dina medtrafikanter" så sa, tidigare nämde, Hedman också: "Ibland får du köra bil åt alla andra också". Och det händer (ganska ofta tyvärr) att man blir tvungen att tänka åt andra.

MEN tappar man inte huvet brukar det mesta lösa sig. Och vad som än händer, SLUTA ALDRIG ATT "KÖRA BIL"!
Hej för den här gången och än en gång GRATTIS till De nya bilförarna!!!!
Uffe.
Gammal 2006-10-31, 18:41   #12
Pson
Medlem

Reg.datum: Sep 2001
Skicka ett meddelande via ICQ till Pson Skicka ett meddelande via MSN till Pson
Standard

Apropå det här med att man inte ska lita på andra trafikanter, så kan jag inte göra annat än att hålla med. Jag har innan jag tog körtkortet hållt till ca två år i trafiken med min EU-moped, något som kanske är ännu jävligare än att sitta i en bil. Det förvånar mig hur sällan övriga bilister visar/visade oss mopedister någon respekt. Många gånger det höll på att gå käpprätt åt...bara för att en bilist exempelvis skulle hinna fram 2 sekunder tidigare till ett rödljus. Lite annat blir det med bilen, där har man i alla fall sin plats på vägen, även om det finns dårar där med som ska köra om på alla möjliga ställen

Sen är det ju faktiskt som folket säger, att man inte är en fullfjädrad förare bara för att man fått körkortet - men däremot känner jag att man utvecklas så oerhört mycket mer om man själv får sitta och spaka och ta sina egna beslut utan att det sitter någon bredvid och tjatar.

En annan rolig sak är det här med högerregeln (för att komma lite off-topic), hur många av er som haft körkort följer ärligt talat dessa om det inte är uppenbart? (exempelvis större korsningar) Här i stan finns det 1000-tals ställen, men skulle man stanna och släppa fram någon skulle vederbörande tro man var dum i huvudet för alla kör enligt principen "störst väg går först"...

Pson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-10-31, 18:52   #13
Erik Götborg
Skånsk användare

Reg.datum: Oct 2002
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pson
Apropå det här med att man inte ska lita på andra trafikanter, så kan jag inte göra annat än att hålla med. Jag har innan jag tog körtkortet hållt till ca två år i trafiken med min EU-moped, något som kanske är ännu jävligare än att sitta i en bil. Det förvånar mig hur sällan övriga bilister visar/visade oss mopedister någon respekt. Många gånger det höll på att gå käpprätt åt...bara för att en bilist exempelvis skulle hinna fram 2 sekunder tidigare till ett rödljus. Lite annat blir det med bilen, där har man i alla fall sin plats på vägen, även om det finns dårar där med som ska köra om på alla möjliga ställen

Sen är det ju faktiskt som folket säger, att man inte är en fullfjädrad förare bara för att man fått körkortet - men däremot känner jag att man utvecklas så oerhört mycket mer om man själv får sitta och spaka och ta sina egna beslut utan att det sitter någon bredvid och tjatar.

En annan rolig sak är det här med högerregeln (för att komma lite off-topic), hur många av er som haft körkort följer ärligt talat dessa om det inte är uppenbart? (exempelvis större korsningar) Här i stan finns det 1000-tals ställen, men skulle man stanna och släppa fram någon skulle vederbörande tro man var dum i huvudet för alla kör enligt principen "störst väg går först"...

Om man får lov att vända på steken, och diskuterar huruvida den lilla utbildningen som krävs för EU-moped verkligen räcker? Inget ont om dig alls nu Pson, hoppas du förstår de. Bevisligen är det tyvärr väldigt många olyckor där just EU-mopeder är inblandade. Tycker man ska ta tag i detta nu, och ifall en 15-åring ska få framföra ett motorfordon i trafiken, då krävs det nog bättre utbildningen än den som existerar idag.

Med risk för att få forumet efter mig, men alla 15-åringar är inte mogna att ta steget ut, och detta gäller även många bilförare. I trafiken ska man visa hänsyn, man ska bete sig bra och respektera övriga trafikanter, oavsett fordon. Men som sagt, detta sviktar väldigt hos många och det tycker jag är tråkigt. Regler är till för att följas, och då tycker jag man kan göra de.

Varför trimma en moped? Varför köra 150 km/h på 70-väg? I slutänden är det ändå en själv som förlorar på de.

Senast redigerad av Erik Götborg den 2006-10-31 klockan 19:03.
Erik Götborg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-10-31, 19:18   #14
Eric B
Tidigare ssg

Standard

Ja det här med högerregel är kul, tillämpade den åt en trafikant och släppte in honom, denne blev alldeles förvånad och tackade mig trots att jag har väjningsplikt mot honom gällande högerregeln. Alltså här i Stockholm är man förmodligen sämst i hela landet på att tillämpa högerregeln då alla är stressade till absurdum.
Gammal 2006-10-31, 19:46   #15
simonbertilsson
Hyttåksfettischist

Reg.datum: May 2005
Skicka ett meddelande via MSN till simonbertilsson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Götborg
Men som ändå har lyckats med att hälsa på polisen
Fast jag slapp iaf undan med inte mer än 1200 spänn...

Besök gärna min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
simonbertilsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:26.