![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Tidigare ssg
|
![]()
Tog körkortet idag. Körde upp i farsta och klarade det galant
![]() Någon som vill sälja en najs bil för en tusenlapp eller två? ![]()
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
Grattis!
![]() ![]() ![]() ![]()
![]() |
#3 |
Tidigare Krille400
Reg.datum: Oct 2004
|
![]()
Man får gratulera
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Ett tips angående bil, försök gå upp till iaf 5000:-, då hasar sig iaf bilen fram hyffsat ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hyttåksfettischist
|
![]()
Bara att gratulera!
//Simon som tog sitt körkort 12'e maj i Lund (taliban-cykliststaden) och som fortfarande inte skickat in lappen för att få sitt riktiga körkort. ![]()
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2005
|
![]()
Stora gratulationer från mig också. Välkommen in i "vuxenvärlden".
Sjäv fick jag mitt körkort 8/10 1972 (!) Du ska få "min" körlärares ord på vägen. "Nu när ni har fått körkortet, betyder det inte att ni KAN köra bil. Det betyder att ni FÅR köra. Det är mycket kvar att lära än". Erik Hedman i Ockelbo, numera avliden.. Av egen erfarenhet kan jag bara säga: Man lär sig nåt nytt varje dag.. Med vänlig hälsning och lycka till, Uffe. ![]()
![]() |
#7 |
Tidigare ssg
|
![]()
Haha tack allihopa, det där med nån tusenlapp eller två är mest skämt
![]() Blir till och låna familjebilen. Nu kan man åka längre bort på fotouppdrag och slippa bära på stativ, objektiv etc i kollektivtrafiken ![]()
![]() |
#8 | |
Tidigare ssg
|
![]() Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#9 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]() Citat:
Att du nu har fått körkort. Så innebär det inte att du kan köra bil, utan bara att du har rätt att övningsköra själv. Kortet taget 30/3-81. Tyvärr lyssnade jag inte på honom och blev av med lappen ett år senare. För grov vårdslöshet i trafik. Får vara glad att jag sitter här idag, efter att ha voltat i 160 blås med en gammal amazon. Ej berusad, men trodde att jag kunde köra bil och behärska den i alla väder. Kostade mig ett års indragning av körkortet samt snickra IKEA-bokhyllor i en månads tid på Viskan. Ingenting att vara stolt över. Så ta det lugnt ssg, pson, krille400 m.m. När det väll händer, så går det undan. Så tänk både en och två och gärna tre gånger, när ni är ute i trafiken. Fortfarande, så lär man sig nästan alltid något nytt varje dag ute i trafiken. Framför allt, lita inte på dina medtrafikanter. Utan bara på dig själv och var glad att många andra har den inställningen också. För man gör själv tabbar i trafiken, fast man har haft lappen ett bra tag nu. Man blir aldrig riktigt fullärd, bara att inse detta. Grattis till er som har tagit lappen och lycka till krille, när det är dags för dig.
![]() |
![]() |
#10 | |
Skånsk användare
Reg.datum: Oct 2002
|
![]() Citat:
![]()
/Erik Götborg Senast redigerad av Erik Götborg den 2006-10-31 klockan 17:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2005
|
![]()
Bengan: Appropå "lita inte på dina medtrafikanter" så sa, tidigare nämde, Hedman också: "Ibland får du köra bil åt alla andra också". Och det händer (ganska ofta tyvärr) att man blir tvungen att tänka åt andra.
![]() MEN tappar man inte huvet brukar det mesta lösa sig. Och vad som än händer, SLUTA ALDRIG ATT "KÖRA BIL"! ![]() Hej för den här gången och än en gång GRATTIS till De nya bilförarna!!!! ![]() Uffe.
![]() |
#12 |
Medlem
|
![]()
Apropå det här med att man inte ska lita på andra trafikanter, så kan jag inte göra annat än att hålla med. Jag har innan jag tog körtkortet hållt till ca två år i trafiken med min EU-moped, något som kanske är ännu jävligare än att sitta i en bil. Det förvånar mig hur sällan övriga bilister visar/visade oss mopedister någon respekt. Många gånger det höll på att gå käpprätt åt...bara för att en bilist exempelvis skulle hinna fram 2 sekunder tidigare till ett rödljus. Lite annat blir det med bilen, där har man i alla fall sin plats på vägen, även om det finns dårar där med som ska köra om på alla möjliga ställen
![]() Sen är det ju faktiskt som folket säger, att man inte är en fullfjädrad förare bara för att man fått körkortet - men däremot känner jag att man utvecklas så oerhört mycket mer om man själv får sitta och spaka och ta sina egna beslut utan att det sitter någon bredvid och tjatar. En annan rolig sak är det här med högerregeln (för att komma lite off-topic), hur många av er som haft körkort följer ärligt talat dessa om det inte är uppenbart? (exempelvis större korsningar) ![]() ![]()
![]() |
#13 | |
Skånsk användare
Reg.datum: Oct 2002
|
![]() Citat:
Med risk för att få forumet efter mig, men alla 15-åringar är inte mogna att ta steget ut, och detta gäller även många bilförare. I trafiken ska man visa hänsyn, man ska bete sig bra och respektera övriga trafikanter, oavsett fordon. Men som sagt, detta sviktar väldigt hos många och det tycker jag är tråkigt. Regler är till för att följas, och då tycker jag man kan göra de. Varför trimma en moped? Varför köra 150 km/h på 70-väg? I slutänden är det ändå en själv som förlorar på de.
/Erik Götborg Senast redigerad av Erik Götborg den 2006-10-31 klockan 19:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Tidigare ssg
|
![]()
Ja det här med högerregel är kul, tillämpade den åt en trafikant och släppte in honom, denne blev alldeles förvånad och tackade mig trots att jag har väjningsplikt mot honom gällande högerregeln. Alltså här i Stockholm är man förmodligen sämst i hela landet på att tillämpa högerregeln då alla är stressade till absurdum.
![]() |
#15 | |
Hyttåksfettischist
|
![]() Citat:
![]() ![]()
![]() |