![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
|
![]()
Här kommer då en betatest med 25 stycken Lgjs som en enda vagn och med svenska containers.
Tanken är att man skall använda denna till att fylla ut bangårdar med utan att tappa prestanda. Raden med 25 vagnar använder färre polygoner än vad en enda normal vagn gör! - Totalt antal polygoner för alla 25 vagnarna är 1068 och texturen är 512x128 vilket ger 192 kB i minnesanvändning. Vill gärna veta vad ni tycker om dessa, är det tillräckligt bra? Observera att man får acceptera en del kompromisser för att få ner polygontalet och vagnarna är ju inte direkt avsedda för en nära granskning. Jag har tex använt platta och delvis genomskinliga texturer till boggies och vagnsidor mm. OBS: Kräver min svenska container-produkt som ni hittar här: http://217.197.57.186/forum/showthread.php?t=9154 Tänk på att det krävs plats för minst 12 vagnar på var sida om där man klickar annars sätts den inte ut! Spåret bör även vara helt rakt annars ser det dumt ut och man bör inte koppla eller köra med dem ![]()
__________________
/MVH Patrik ![]() Senast redigerad av Deskgrunt den 2005-11-01 klockan 14:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Tidigare Arvid Nilsson
|
![]()
Mycket bra Deskgrunt!!!
Bättre med dessa lowpoly vagnar när man ska fixa med bangården! ![]()
__________________
Arvid Nilsson |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Har bara glömt att tacka, så tack så mycket.
Behövs verkligen till bangården. Nu kommer istället frågan, hur har du gjort? Tidigare bilder du har vissat på containervagnen (olastad). Så har det sett ut som orginalvagnen med texturer och allt. Normalt, så kommer man ju inte åt STW:s texturer. Så du har säkert löst det på något annat visst. Är den lösningen som du har gjort, möjlig att använda till att göra något liknande med vanliga godsvagnar också?
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: May 2003
Ort: Östergötland
Inlägg: 864
|
![]()
Hej.
mycket tack Deskgrunt behövdes verkligen |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
|
![]() Citat:
![]() Jodå, man kan göra såhär med de flesta vagnar fast helst med skapligt enkla former för annars blir det rätt mycket polys ändå. Funderade på en rad med Gbs med men det lär inte bli på ett tag... Texturen har jag fått genom att helt enkelt ta skärmdumpar på STWs vagn i trainz (fick tillåtelse av Fredrik som jag nämner i configen). Man får ta en tre stycken på sidan och klistra ihop för att perspektivet skall bli rakt. Satte deras vagn på ett löst spår 30 meter upp i tomma luften så blev det lättare att skilja ut färgerna i Photoshop. Det svåra var att räkna ut hur mycket som skulle var genomskinligt av texturen på vardera sida om vagnen så att man kan ha en enda plane som sida för alla vagnar och bara repetera texturen 25 gånger. Det skiljer på en halv pixel så man kan se ett litet glapp i nåt hörn. Öppnar du vagnen för editering med "Edit in Explorer" i CMP och kopierar .im-filen till en egen mapp så kan du ladda den i TOE och se hur det ser ut utan textur.
__________________
/MVH Patrik ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
Varför kan itne hjulen svänga på sig
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
__________________
Bengan |
|
![]() |
![]() |