Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-05-13, 11:21   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Om nödvändigheten av LOD i TS2009/2010

Tar upp detta ämne av anledning att jag börjat jobba med att LODa Bo6an.

En detaljerad vagn som denna ligger på ca 20 000 polygoner. Att ställa upp 25 sådana vagnar i Trainz och försöka köra skulle få vilken superdator som helst att få frossbrytningar!

En del av oss (undertecknad t.ex.) vill ha enstaka detaljerade modeller men även kunna köra kortare tåg, andra vill har många och långa tåg á la rangerbangård. Detta går att lösa med LOD!

LOD (Level of Detail [by Distance]) gör att processor och grafikkort belastas mycket mindre. Tekniken går ut på att göra ett antal mesher med tillhörande texturer och sedan styra växlingen med en textfil där varje detaljnivå har egna namn.

För att hjälpa till att avgöra vad som kan tas bort och vilken texturstorlek som krävs för varje nivå har jag tagit ett antal screenshots av Bo6 där den upptar olika procent av skärmbredden (min skärm är på 1240x1024 p som för denna 19-tummare medför 96 dpi.
Bild 1.

Sedan har jag förstorat varje bild till skärmstorlek. Bild 2 - 8.

Nu kan man kanske avgöra vad som kan tas bort, göras enklare samt avgöra vilken texturupplösning som behövs för varje detaljnivå. Animationer kan ersättas med enkla fasta mesher efter en viss nivå liksom attachmentpunkter kan disablas ("culled") efter en viss nivå.

Studera bilderna så inser ni nödvändigheten av LOD och kan komma med förslag till mig!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg LOD_ALL.jpg (139.6 KB, 212 visningar)
Filtyp: jpg LOD_100_scaled.jpg (73.2 KB, 212 visningar)
Filtyp: jpg LOD_50_scaled.jpg (77.9 KB, 212 visningar)
Filtyp: jpg LOD_33_scaled.jpg (76.0 KB, 211 visningar)
Filtyp: jpg LOD_20_scaled.jpg (63.8 KB, 213 visningar)
Filtyp: jpg LOD_12_scaled.jpg (52.5 KB, 213 visningar)
Filtyp: jpg LOD_6_scaled.jpg (237.4 KB, 213 visningar)
Filtyp: jpg LOD_3_scaled.jpg (180.9 KB, 212 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-05-13, 15:22   #2
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Synnerligen belysande - och viktigt. Oavsett vad det handlar om vill man alltid göra ett bra arbete, som man är nöjd med. Ingen vill väl göra ett sämre arbete. Samtidigt måste man acceptera resonemanget ovan om korta förstaklasståg och långa andraklasståg.
Går det att kompromissa?
Häromdagen gick Bengan med två texturer till X 5 GDG-Expressen; en stor och en liten. Själv kom jag i valet och kvalet men la rösten till den omfattande varianten - vilket kan innebära att jag får göra avkall på något annat.
Så frågan är nu, Lan: Går det att göra två varianter? Blir det för mycket arbete?
Och frågan bollas vidare till alla andra byggare.
Nils Blid
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-05-13, 17:04   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Synnerligen belysande - och viktigt. Oavsett vad det handlar om vill man alltid göra ett bra arbete, som man är nöjd med. Ingen vill väl göra ett sämre arbete. Samtidigt måste man acceptera resonemanget ovan om korta förstaklasståg och långa andraklasståg.
Går det att kompromissa?
Häromdagen gick Bengan med två texturer till X 5 GDG-Expressen; en stor och en liten. Själv kom jag i valet och kvalet men la rösten till den omfattande varianten - vilket kan innebära att jag får göra avkall på något annat.
Så frågan är nu, Lan: Går det att göra två varianter? Blir det för mycket arbete?
Och frågan bollas vidare till alla andra byggare.
Nils Blid
Hela vitsen med LOD är väl att bara göra en modell, texturstorlekarna kan skäras ner redan vid 50% och meshen går säkert att reducera en hel del. Vid 20% kan man minska ner och skära ganska ordentligt o.s.v. Vid 12 % ryker väl animeringar och ett antal attachade mesher och då är man nere i en mycket snål modell.

Om man tittar på ett tiovagnars tåg lite snett framifrån på nära håll så blir 1:a vagnen 100%, 2:a och 3:e 50%, 4:e och 5:e 20% och resten under 12%.

Jag skall experimentera med Bo6 vid tillfälle!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-05-25, 22:38   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard DEMENTI, skit i LOD

Har jobbat i tre veckor med en LOD-variant av Bo6. Blev äntligen klar idag och till min stora besvikelse blev LOD-varianten tyngre för TS2010 att köra än orginalet (Utan LOD). Jag hade använt 4 nivåer LOD med ordentlig reducering av både mesher och texturer men när jag satte 15 st Bo6r på spåret med LOD och jämförde med 15 utan LOD blev resultatet att det hackar MINDRE utan LOD, speciellt när man zoomar in och ut. Jag har en 4 år gammal dator med 2 GB ram och ett NVidia 7600 grafikkort med 256 MB.

Nu lägger jag ned LODiseringssträvandena tills vidare!!!!
Jag tror att de eviga växlingarna mellan olika mesher och texturer tar mer kraft ur datorn än ett relativt högt polygontal och stora texturer ?!!!!!

Tillbaks till att BYGGA inte LODDA:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Lodda.jpg (206.5 KB, 139 visningar)
Filtyp: jpg EJ Lodda.jpg (186.0 KB, 139 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-05-26, 00:30   #5
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Hur många polygoner har du fått bort i dom olika nivåerna?

Försök med en mer större mängd vagnar?
Tex uno vagnarna som stw utvecklat, sätt 4x52 sådana på en bangård, aj aj.. Det laggar en hel del när man ska bygga omkring dom.

Sitter lite i valet och kvalet jag med om att LODa byggnader, om det ens är möjligt(?).
tex min vagn/tåg/nåttdepå som jag försöker göra vill jag ha lite ventelationstrummor/lampor/andra saker i.. En lampa blir 12 polygoner om man gör den fyrkantig
Om man vill ha typ 1 per 5 meter så blir det 46 lampor för ett spår. Dvs 552 polygoner ><
Så typ antingen får realismen lida eller så får man komma på ett sätt att lösa det på.
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-05-26, 12:18   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Question Lodologi, en ny vetenskap?

Har forskat vidare i ämnet och upptäkt att man får sätta gränsvärdena mycket högt i .lm.txt-filerna. Satt ut 50 st Bo6or + V3 och det fungerade faktiskt hyfsat på min gamla burk. Det ser kanske lite lustigt ut men det blir körbart! Bifogar några bilder från testen samt de fyra lm-filerna (vagnkorgen, dag- och nattinredning samt boggin) så kan ni se hur gränserna är satta.

Jag behöver någon frivillig med en kraftfull dator (64 bit dual el. dyl.9 med >4 GB RAM) samt snabbt kraftigt grafikkort (1 GB RAM) som kan genomföra hårdtester med massor av Bo6or samt massa annat på brädet! Hör av er till mig på forumets mejl och ange din mejladress så jag kan skicka modellen till dig !!!!!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20100526_0000.jpg (148.2 KB, 121 visningar)
Filtyp: jpg lan_20100526_0001.jpg (148.0 KB, 122 visningar)
Filtyp: jpg lan_20100526_0002.jpg (159.5 KB, 119 visningar)
Filtyp: jpg lan_20100526_0003.jpg (192.2 KB, 119 visningar)
Filtyp: jpg lan_20100526_0008.jpg (170.7 KB, 118 visningar)
Filtyp: jpg lan_20100526_0006.jpg (202.1 KB, 118 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: zip Bo6 LOD.zip (1.2 KB, 52 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-05-27, 11:04   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Lodologi 2: Glöm inte skuggorna!

Jaha, det var tur att leoj anmälde sig som testare! Jag hade totalt glömt shadow-filerna som jag kastat ihop genom att svärta ned vagnen och boggin och sparat som shadow (otroligt korkat!). Inte konstigt att inte LOD fungerar när varje vagn släpar runt på skuggor på 14000 polygoner. Detta är nu åtgärdat och ny version har gått till leoj för vidare tester.

Nu klarar min dator ledigt 50 vagnar!!! Bifogar några shots från en (lyckad) provkörning:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20100527_0000.jpg (183.2 KB, 99 visningar)
Filtyp: jpg lan_20100527_0001.jpg (172.7 KB, 99 visningar)
Filtyp: jpg lan_20100527_0002.jpg (140.5 KB, 99 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-08-29, 16:48   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Alla tester vi gjort med LOD visar att det fungerar utmärkt, MEN:
Om man ändrar på modellen eller texturerna så får man göra om alltihop från början!
Jag har beslutat skippa LOD på mina modeller - dom kommer alltså att ges ut utan LOD.
Jag kör själv helst få och små tåg med hög detaljering. Om någon efter releasen blir hugad att "lodda" mina modeller kan vederbörande höra av sig till mig!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-08-29, 17:55   #9
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Ack så sant..

LOD är väl bra, men jag tycker man borde få tag på ett program som kan ta en im model och testa den enl LOD

Bra kämpat iaf lan!
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-08-29, 18:22   #10
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av leoj Visa inlägg
Ack så sant..

LOD är väl bra, men jag tycker man borde få tag på ett program som kan ta en im model och testa den enl LOD

Bra kämpat iaf lan!
Tack leoj, det ger styrka att fortsätta!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:13.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009