Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-10-19, 13:31   #1
Antepante
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Stasdelen Alingsås / sverige
Inlägg: 306
Skicka ett meddelande via MSN till Antepante Skicka ett meddelande via Skype™ till Antepante
Post Bana i stockholm

Hej!

JAg ska bygga någan bana i stockholm men vilken det vet jag inte så ni kan ju ge mig nånt bra tips som jag kan bygga!
__________________
Antepante besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2008-10-19, 14:08   #2
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Hej! Jag bara undrar, menar du typ tbana/spårvagn eller lokaltåg? Tbanan finns ju redan. Det roligaste jag kan komma på som har stockholmsanknytning är Stockholm C-Arlanda, fast då hamnar man ju en bit utaanför stockholm...
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-10-19, 14:28   #3
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Ta inte på dig för mycket jobb nu, tänk på det!

Att bygga en bana efter verkligheten är riktigt svårt, det är inget man gör bara sådär.

Har du spårplaner för alla sträckor, har du byggnader? Har du bilder/filmer som visar hela sträckan? Osv. Det är mycket att ta reda på och fixa innan man ens börjar med något sådant.

Och tänk på att det kommer ta en enorm tid om du är ensam, det är inget man slänger ihop på ett höstlov liksom, utan räkna med att du får hålla på i åtminstone flera år. Och under dom åren kan MYCKET hända...

Nu menar jag inte att avskräcka dig, verkligen inte, utan jag uppmuntrar dig att försöka. Däremot vill jag bara få dig att fundera lite grand över projektet

Och om du sätter igång, så ett stort lycka till!
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-10-19, 19:12   #4
Andreas
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Sweden
Inlägg: 907
Skicka ett meddelande via MSN till Andreas Skicka ett meddelande via Skype™ till Andreas
Standard

Ett tips

jag bygger Malmö - Ystad, och jag kollar mycket på eniro och hitta.se
Deras kartor är jo bra, men ser när man ska ha dubbelspår och enkel eller fler spår..

Det var bara ett tips..
__________________
MVH Andreas

Blogg : http://oxiepagen.wordpress.com
Andreas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-10-19, 19:36   #5
Antepante
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Stasdelen Alingsås / sverige
Inlägg: 306
Skicka ett meddelande via MSN till Antepante Skicka ett meddelande via Skype™ till Antepante
Standard

Tack Dson! jo jag vet det är ett jätte jobb med spårplan och massor och att det tar tid

Bönan: jag hadde tänkt mig någon som man kör med Sl:s X10: or men jag vet inte riktigt vilka banor dom kör på men ska till stockholm om en vecka så då blir det mycket fotografering.

Andreas Tack för tipset.

Om det är någon som bor i när heten av stockholm kan ju gärna je mig något tips på en bana så jag vet vad jag ska fota i stockholm
__________________

Senast redigerad av Antepante den 2008-10-19 klockan 20:50.
Antepante besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-10-19, 20:03   #6
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Vill du ha en bana där det går X10, så blir det ju någon av pendeltågssträckorna. Då skulle jag föreslå att börja med Nynäsbanan mellan Västerhaninge och Nynäshamn (egentligen mellan Älvsjö och Nynäshamn). Står om den här: http://www.jarnvag.net/banguide/Alvsjo-Nynashamn.asp
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-10-19, 20:05   #7
Slash2
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 796
Standard

En bana där det gick X10 (numera går bara X60 på sträckan) är ju Södertälje - Gnesta, inte så hemskt lång bana att bygga det, trots att det lär kräva rätt mycket arbete.
Slash2 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-10-19, 20:39   #8
Antepante
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Stasdelen Alingsås / sverige
Inlägg: 306
Skicka ett meddelande via MSN till Antepante Skicka ett meddelande via Skype™ till Antepante
Standard

Tack! jag kommer och uppdater dena tråd ibland hur det går och lägga ut bilder det blir Den första som pierre sa så jag får ta några bilder när jag åker till stockholm någon som vet hur långtid det tar och köra sträckan?
__________________
Antepante besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-10-19, 21:14   #9
Antepante
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Stasdelen Alingsås / sverige
Inlägg: 306
Skicka ett meddelande via MSN till Antepante Skicka ett meddelande via Skype™ till Antepante
Standard

Nu har jag en fråga till!
När man bygger hur vet man hur lång man byggt bygger man effter känsla eller finns det någon ruta som man kan kolla i?
__________________
Antepante besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-10-19, 23:58   #10
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard

Tjenare, kul att du funderar. Jag har ett tips, kolla http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=6265 ett underbart verktyg! Använder du det så får du ju landskapet klart och behöver inte tänka på hur lång en viss sträcka ska vara.

Jag har använt det och har byggt bla. Gnesta - Södertälje Hamn - Södertälje Centrum vidare till Flemingsberg bara för att ta något, finns mkt mer kan jag lova om intresse finns. Körde ett x2 från Aneby till Flemingsberg i går faktiskt. Det tar tid men är kul =)

Senast redigerad av henke327 den 2008-10-20 klockan 00:00.
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-10-20, 00:14   #11
Daniel
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 728
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av henke327
Körde ett x2 från Aneby till Flemingsberg i går faktiskt. Det tar tid men är kul =)
Du har inga bilder att visa?
__________________
/Daniel
Daniel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-10-20, 07:48   #12
Antepante
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Stasdelen Alingsås / sverige
Inlägg: 306
Skicka ett meddelande via MSN till Antepante Skicka ett meddelande via Skype™ till Antepante
Standard

inte riktigt än men om en dag har jag nog gågra bilder.

P.s jag är ingen snabb rutt byggare D.s
__________________
Antepante besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-10-20, 12:35   #13
vfp420b
Månadens bild - Aug 2005
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Mariannelund, Sweden.
Inlägg: 1 342
Skicka ett meddelande via ICQ till vfp420b Skicka ett meddelande via MSN till vfp420b Skicka ett meddelande via Skype™ till vfp420b
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av henke327
Körde ett x2 från Aneby till Flemingsberg i går faktiskt. Det tar tid men är kul =)
Oj, måste va en stor bana, om du byggt den.. Själv har jag byggt upp till Aneby på min Smålandsbana, från Nässjö med alla kurvor o signaler etc.

Aneby-Flemingsberg måste vara ungefär 30 mil rak väg.
__________________
M.V.H Tobias
år 2014!
------------------------
Kolla gärna in på min lilla sida med järnvägsbilder och en del reportage.
http://tobbebilder.from.eksjo.com/
vfp420b besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-10-20, 15:16   #14
Antepante
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Stasdelen Alingsås / sverige
Inlägg: 306
Skicka ett meddelande via MSN till Antepante Skicka ett meddelande via Skype™ till Antepante
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av henke327
Tjenare, kul att du funderar. Jag har ett tips, kolla http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=6265 ett underbart verktyg! Använder du det så får du ju landskapet klart och behöver inte tänka på hur lång en viss sträcka ska vara.

Jag har använt det och har byggt bla. Gnesta - Södertälje Hamn - Södertälje Centrum vidare till Flemingsberg bara för att ta något, finns mkt mer kan jag lova om intresse finns. Körde ett x2 från Aneby till Flemingsberg i går faktiskt. Det tar tid men är kul =)
Kan någon förklara? jag förståg ingenting hur det funkar?
Om det aså är någon som har tid och förklara.
__________________
Antepante besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-10-20, 19:41   #15
henke327
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 334
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Daniel
Du har inga bilder att visa?
Daniel:
Jag var ute med ett IC-tåg idag, samma resa. Den tog 1.50h så det tar sin lilla tid. RC loken har ju en STH på ca 135km/h vilket gör att det tar ju lite längre tid med dom än med x2. STH ligger mellan 110 och 160 beroende på vart på stambananvi befinner oss. Bilder kommer snart, ska bara kolla över vilka jag kan visa.

vfp420b:
Det är ett jättebygge så folk skakar säkert på huvudet åt min knäppa idé, men det bjuder jag på Vet inte exakt hur lång den är men som sagt, det tar ca 2h att köra den med uppehåll i Mjölby, Linköping, Norrköping, Katrineholm, Södertälje Syd och Flemingsberg. Den överrenstämmer inte exakt med verkligheten men jag gör så gott det går. Att bygga denna bana exakt är omöjligt tror jag.

//Henke

Senast redigerad av henke327 den 2008-10-20 klockan 21:39.
henke327 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:11.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009