Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-10-05, 12:16   #1
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard Galen grafik igen!

Jag blev tvungen att installera om Trainz 2010 och naturligtvis gick det fullständigt åt fanders. Grafiken blir helt galen. Vad är det som gör detta och finns det inget att göra åt det. Eftersom jag visste det kunde bli problem tittade jag efter varje installation hur det såg ut.
Det fungerade bra i min gamla dator.
Gigabyte GA-EP45-UD3R, Intel E8600 Core 2 Duo, Gainward GeForce 8600 GT 526 MB och 4 GB DDR2 RAM.
Windows 8.1 64 bit installerad på en Samsung 840 EVO 250 GB.
Min nya dator som Trainz 2010 inte fungerar på.
Gigabyte GA-Z97X-UD5H-BK, Intel Core i7 4790K, MSI GeForce GTX 770 GB och 32 GB DDR3 RAM-minne.
Windows 8.1 64 bit installerad på en Samsung 840 EVO 240 GB och Trainz på en Samsung 840 EVO 500 GB.

Installationen fungerade helt OK ända fram tills att jag installerat patch 49933. Men sedan när jag började installera allt från "Content update" gick det inte längre utan grafiken blev helt galen.
Jag har senaste drivrutinen från Nvidia 344.11.
Jag har prövat att ändra i inställningarna som har föreslagits tidigare men det är helt resultatlöst. Så vad är felet? Därför vad jag förstått har inte alla problem.
CGD besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-10-05, 12:32   #2
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 372
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

Har du gjort en exptendens database repair efter du klickade i disabel hardware ac. ?
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-10-05, 12:50   #3
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard

Ja, jag har prövat allt det där. Jag har haft det här uppe en gång tidigare och då kopplade jag ur grafikkortet och använde bara det som är integrerat i CPU. Då verkade det som om det fungerade. Det skulle ju tyda på att det är något galet med grafikkortet.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-10-05, 13:41   #4
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av CGD Visa inlägg
Ja, jag har prövat allt det där. Jag har haft det här uppe en gång tidigare och då kopplade jag ur grafikkortet och använde bara det som är integrerat i CPU. Då verkade det som om det fungerade. Det skulle ju tyda på att det är något galet med grafikkortet.
Du har väl installerat "DirectX juni 2010, redist"?

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-10-05, 14:10   #5
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard Nils Bild

Nej. Vet inte vad det är men nu har jag sökt och laddat ner en variant på engelska. Det kom upp rätt mycket filer, 158 st, och två exe filer.
DXSETUP.exe
dxwebsetup.exe

Har nu kört bägge.
Men jag har tagit bort Trainz så jag måste installera om det vilket jag inte hinner just nu. Hör av mig med resultat senare idag eller imorgon.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-10-05, 17:49   #6
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av CGD Visa inlägg
Nej. Vet inte vad det är men nu har jag sökt och laddat ner en variant på engelska. Det kom upp rätt mycket filer, 158 st, och två exe filer.
DXSETUP.exe
dxwebsetup.exe

Har nu kört bägge.
Men jag har tagit bort Trainz så jag måste installera om det vilket jag inte hinner just nu. Hör av mig med resultat senare idag eller imorgon.
Stämmer, 100 mb stor. Det är viktigt att det står "juni 2010" i imstallationsfilen. DirectX juni 2010 skall alltså installeras parallellt med den senaste versionen av DirectX

Och varför installera om Trainz? Bättre att installera enligt ovan.

Läs dessutom granntråden Updating Trainz Assets Database...

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-10-05, 19:33   #7
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard

Jag har Windows 8.1 64 bitar och directX installeras utav sig själv. Någon nyare kan jag ej hitta.
Filerna tillsammans blir 98,4 MB. I hela nerladdningen finns det massor av cab filer. Alla med olika datum. Men det finns sju olika 64 bitars cab filer vars namn börjar på Jun 2010. Något Juni 2010 fanns inte med.
Skall leta igen.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-10-06, 13:48   #8
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard

Okej. Installerat rätt Dirext X. Installerade om Trainz 2010 utan Patchar. Fungerar då helt OK. Den här gången tar jag och börjar med att lägga till alla uppdateringar. Då blir grafiken helt konstig.
Jag skall sätta i mitt gamla grafikkort i den här nya datorn och se vad som händer.
Har ni några andra idéer så här gärna av er eller är det bara jag som har ett MSI 770 kort?
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-10-19, 13:04   #9
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard Nu har jag bästan fått ordning på mitt Trainz 2010

Det räcker ju inte med att avmarkera "Enable harware accelerated texture compression". Istället var det den här sidan som ledde mig rätt http://trainz.shaneturner.co.uk/tuto...textures-issue. Men jag har, trots mitt dåliga minne, för mig att det har skrivits om detta på Forumet tidigare.
Men jag får det inte helt OK. När jag har ett helt nyinstallerat Trainz 2010, både utan och med uppdateringar, så saknas vissa detaljer. I driver mode kan man se det som vita streckade linjer.
När jag byggde ny dator och därmed fick flytta runt innehållet på mina hårddiskar så blev jag tyvärr av med en del utav alla mina sparade saker. Men jag hade ju sparat ner hela User katalogen från den dåvarande installationen. Det är den jag nu försöker installera in den nya Trainzinstalationen, men det fungerar inte till fullo. Flera saker såsom räls, lok och vagnar vilket ju märks mest kommer inte med. Varför gör det inte det?
Men nu kommer ju nya Trainz snart så det kanske får bli så att jag får börja om från början med mitt Trainz intresse.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-10-20, 10:59   #10
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av CGD Visa inlägg
Det räcker ju inte med att avmarkera "Enable harware accelerated texture compression". Istället var det den här sidan som ledde mig rätt http://trainz.shaneturner.co.uk/tuto...textures-issue. Men jag har, trots mitt dåliga minne, för mig att det har skrivits om detta på Forumet tidigare.
Men jag får det inte helt OK. När jag har ett helt nyinstallerat Trainz 2010, både utan och med uppdateringar, så saknas vissa detaljer. I driver mode kan man se det som vita streckade linjer.
När jag byggde ny dator och därmed fick flytta runt innehållet på mina hårddiskar så blev jag tyvärr av med en del utav alla mina sparade saker. Men jag hade ju sparat ner hela User katalogen från den dåvarande installationen. Det är den jag nu försöker installera in den nya Trainzinstalationen, men det fungerar inte till fullo. Flera saker såsom räls, lok och vagnar vilket ju märks mest kommer inte med. Varför gör det inte det?
Men nu kommer ju nya Trainz snart så det kanske får bli så att jag får börja om från början med mitt Trainz intresse.
Det är en bra länk du har hittat. Den sammanfattar på ett utmärkt sätt vad vi skrivit i Forum under många månaders tid.

Tack, CGD.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:44.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009