Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-09-06, 12:04   #1
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Cab-banan adjö!

Sedan Svensk cab-bana drabbats av 7 (!) obsolete objekt tvingas jag dra in den från Forum/Trainz/Downloads. Flera av objekten kan ersättas, men med två undantag:

Den viktiga fällbron över Dalslands kanal blev obsolete i dag. Ersättare finns inte. Utan bron blir det ett dopp i kalla vattnet. Banan går inte att trafikera fullt ut.

Informationsskylt V 2 är utslagen till följd av att lutningssignalerna gjorts obsolete – hur underligt det än låter. Skylten ger besked om när det är dags att bromsa inför hastighetsbegränsning eller hållplats. Den är nödvändig.

Hållplatsen NZR Shelter Shed har varit borta några dagar men har i dag återkommit som obsolete. Den kan dock ersättas.

Banan började att byggas i 2006 för att sedan transformeras över till 2009 och slutligen 2010. Den kommer nu att användas för privat bruk. Jag kommer nu be att administratören dra bort banan från Downloads.

Cab-banan är så vitt jag vet den enda kompletta nedladdningsbara banan i Forum/Trainz. Den tackar nu för sig och leds in på ett stickspår.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-09-06, 12:56   #2
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Hållplatsen NZR Shelter Shed har varit borta några dagar men har i dag återkommit som obsolete. Den kan dock ersättas.

Nisse
Alltså, det är väldigt konstigt det som händer hos dig.
Jag har inte tillgång till Trainz där jag är nu men har loggat in på DLS via webben. Där finns då "NZR Shelter Shed" fortfarande tillgängligt med KUID 45676:28057:1
Enligt sidan är inte objektet modifierat sen 6 februari 2011.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-06, 13:00   #3
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Det låter lite förhastat att dra in banan från downloads tycker jag.
Är du säker på att alla andra som har laddat ner banan har råkat ut för samma saker som du???
T.ex. så kollade jag på NZR Shelter Shed på DLS för en liten stund sedan, den senaste uppdateringen som har gjorts på det objektet är 6 feb 2011 (se bild).
Så hur i hela friden kan det hux flux ha blivit obsolete hos dej I DAG!!???
Jag testade att ladda ner det, och det funkar hur bra som helst i spelet.

EDIT: spyfrog var snabbare, hehe.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 1.jpg (101.8 KB, 167 visningar)
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-06, 14:49   #4
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Ekan: Helt rätt, hållplatsen finns. Jag hade den obsolete i Content, tog bort den och gick in i DLS. Där tog jag ner den men fick svaret att "Trainz vägrar att lägga in den i mappen". Gick in i dag sedan jag tagit bort det klonade objektet. Tog ner hållplatsen igen. Efter ett bra tag så återkom det klonade objaktet.

Jag har redan gett Fredrik besked om att banorna, 2009, 2010, skall bort.

Det råkar händelsevis inte vara så att N3v upptäckt att jag inte har en s k Ticket?

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-06, 15:03   #5
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Ekan: Helt rätt, hållplatsen finns. Jag hade den obsolete i Content, tog bort den och gick in i DLS. Där tog jag ner den men fick svaret att "Trainz vägrar att lägga in den i mappen". Gick in i dag sedan jag tagit bort det klonade objektet. Tog ner hållplatsen igen. Efter ett bra tag så återkom det klonade objaktet.

Nisse
Det låter milt sagt underligt. Begriper inte hur det kan ske. Har du klonat detta objekt någon gång? Eller har det klonat sig själv på något underligt sätt? Och hur sjutton kunde det komma tillbaka?
Låter jättekonstigt. Du har inget virus eller något på datorn? Vad är det för OS?

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Det råkar händelsevis inte vara så att N3v upptäckt att jag inte har en s k Ticket?
Nisse
Detta skall inte påverka någonting. Om något så borde det göra det svårare att få ett objekt obsolete eftersom det ju tar längre tid att ladda ner något från DLS.

Hela historien är väldigt underlig skulle jag vilja säga. Någon som har en gissning på vad det kan vara som händer hos Nils och är det någon annan som är drabbad av samma problem??
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-06, 16:30   #6
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Ekan: Helt rätt, hållplatsen finns. Jag hade den obsolete i Content, tog bort den och gick in i DLS. Där tog jag ner den men fick svaret att "Trainz vägrar att lägga in den i mappen". Gick in i dag sedan jag tagit bort det klonade objektet. Tog ner hållplatsen igen. Efter ett bra tag så återkom det klonade objaktet.

Jag har redan gett Fredrik besked om att banorna, 2009, 2010, skall bort.

Det råkar händelsevis inte vara så att N3v upptäckt att jag inte har en s k Ticket?

Nisse
Nisse min vän, det är inte banan det är fel på, det är jag helt övertygad om.
Hade det varit fel på själva banan, borde ju NÅGON ha upptäckt det, och påpekat felen.

Däremot är jag ganska säker på att det strular i din(a) Trainz installationer.
Saker, tydligen flera stycken, kan inte bara försvinna av sej själv, lika lite som dom kan komma tillbaka av sej själv.
NÅGONTING måste du (omedvetet kanske) ha lyckats göra, eftersom du drabbas av alla dessa mystiska fenomen hela tiden.

Sen undrar jag lite över dina inställningar du har i spelet:
Kör du i Native mode eller har du bockat i rutan för Combatiblity mode (se bild 1) ???
Kör du i native mode kan det hända att vissa äldre objekt inte fungerar, däremot har det ingenting att göra med att objekt blir obsolete i CM.

Sen måste man inte vara uppkopplad mot N3V när man spelar, eller startar CM.
Dels så startar spelet MYCKET snabbare, och så håller det inte på med en massa (N3V) hyss i bakgrunden, som man inte har någon koll på.
JAG är ALDRIG uppkopplad när jag har Trainz igång, varken i spelläge, eller när jag är inne i CM.
När jag laddar ner saker från DLS, så väljer jag att ladda ner med FTP-alternativet, med undantag om jag ska installera en bana med tillhörande objekt från DLS.

Om du vill prova att vara "bortkopplad", är det bara att ta bort ditt username som bild 2 visar, vill du koppla upp sen, är det bara att fylla i det igen.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2.jpg (107.9 KB, 150 visningar)
Filtyp: jpg 1.jpg (56.1 KB, 149 visningar)
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-06, 17:24   #7
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Aha, det är det som är Native mode. Jag kallar det för Enable... etc.

Jag har en ny deator, den åker fram och tillbaka mellan Malmö och Uppsala till teknikerna ocvh har ominstallerats fyra gånger. Det första jag gör när 2010 är inlagt är att A/ Bocka i Enable... etc. B/ Inaktivera autosafe. I de senaste installationerna är Eable etc automatiskt ibockat av Trainz eller, troligast, på något annat sätt.

Jag vet inte vilka som laddat ner banan annat än Vovven47 och Lenfas, Vovven hade lutningssignaler obsolete men en kloning fixade det. Lenfas har gått under jorden, tillfälligtvis hoppas jag.

Jag har dessutom två datorer med cabbanan i. Deras enda förbindelse med varandera är via routern. Jag har svårt att tro att routern vidarebefordrar obsolete. Alltså; minst tre datorer är var för sig smittade.

Den nya datorn har varit väldigt snabb, vilket kanske beror på att brandväggen stoppat Trainz. Bra knep annars Ekan - skall användas.

Jag har alltså klonat bl a lutningssignalerna, vilket fick till följd att alla andra signaler fungerade plotsligt, Precis detsamma som inträffade för Vovven.

I och med att jag klonat objekt kan banan inte lämnas ut,

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-26, 11:55   #8
Trainsmith
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 165
Standard Absolut inte adjö.

Säger absolut inte adjö.
Banan är väldigt trevlig att köra på och dessutom väldigt välgjord.
Tack för att ditt nedlagda arbete kommer fler tillgodo.
Trainsmith besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:14.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009