Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-06-19, 23:26   #1
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Question Hur packar jag upp Arkiv-mappen i Content Managern?

Efter att för tredje gången ha installerat Trainz 2009 och 2010 på nytt och lagt tillbaka allt material från sparade mappar så kom jag fram till en fil med spår från en rumänsk sida (Rts_ro_track.cmpa). Filen har ändelsen cmpa och hamnar i en flik "Archive" i Content Managern. De får ett utseende av en skiva i listan på allt som är installerat. Hur får jag filerna att komma in i listan utan CD-symbolen?
Jag tror att det är detta som är orsaken till att jag tidigare inte har kunnat spara rutten som en CDP-fil ! (Se detta inlägg) Alltså, om jag får tillbaka filerna från Arkiv-mappen, så kanske det fungerar?
Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Arkiv.jpg (91.4 KB, 116 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-06-22, 21:41   #2
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Det går tydligen inte. Jag har gjort lite försök: Markerat alla objekt under fliken "Archive" i Content Managern, men det går inte att trycka delete. Gick in på "Settings" i arkivmenyn och DÄR kunde jag deleta !
Hur som helst, för att göra en lång historia kort. Efter mycket möda och många ominstallationer i Trainz 2010 så har jag tappat tålamodet och gett upp projektet - i alla fall i Trainz 2010. Nu återstår, om jag har lusten kvar, att göra om alltsammans i Trainz 2009. Tydligen är möjligheten att spara rutten som en CDP större där. I Trainz 2010 fick jag hela tiden felmeddelanden från TADDaemon. Önska mig lycka till....
Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-06-22, 23:39   #3
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Det här är i vårt sammanhang en vidrig historia. Tyvärr har den här historien (dramat är ett bättre täckande ord) inte väckt den uppmärksamhet som historien förtjänar. Benkegbg – en av våra mest aktiva medlemmar – har verkligen dragit en nitlott.

Jag har under nåt års tid haft ett närmare samarbete med Benkegbg både genom Forum och privat. Jag har imponerats av hans kunskaper och dom vill jag/vi har kvar.

Jag är tämligen säker på att fler har drabbats av TADDaemon utan att begripa orsaken. Om jag förstått saken rätt handlar det ytterst om att stänga av TRS på rätt sätt. Hur vet jag inte annat än att TADDaemon måste ha tid att avveckla sig självt.

Då och då, när jag startar upp 2009, så frågar antivirusprogrammet om jag godkänner en nedladdning från just TADDaemon. Nej, har jag svarat eftersom jag trott att det är ett program laddat med spioner och viruskroppar. Här har jag kanske haft tur – vad vet jag?

Att Benkegbg har tappat lusten är begripligt. Dock vill jag gärna rikta en uppmaning till honom genom Nils Poppe: Tappa inte sugen, världen är full av tappade sugar.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-06-23, 00:51   #4
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Benkegbg: Klart vi önskar dej lycka till .

Det är aldrig kul när frustrationen håller på att ta över, så man får lust att kasta in handuken helt å hållet (har varit gränsfall för mej vid några tillfällen, som du kanske kommer ihåg).

Hoppas att du kämpar vidare, oavsett med vad det blir, så att du inte ger upp Trainzandet helt å hållet .

EDIT: Du vet väl om att du kan spara rutten (och allt annat oxå) som vanliga mappar?
__________________
Ekan

Senast redigerad av ekankal den 2011-06-23 klockan 06:37.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-06-23, 03:04   #5
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Standard

Benkegbg. Innan du hivar ut datorn och lägger ner Trainz. Kolla en sak först.

Gå in på Standardprogram. Brukar finnas på Startmenyn. Gå sen in på, assosiera en filtyp. Kolla sen så .cmpa har Content Manager som standardprogram.

Har den inte det så, markera den och tryck på knappen Byt program. Det är inte säkert att det är det som är ditt problem. Men kolla för det kan vara det.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg benke1.jpg (35.3 KB, 73 visningar)
Filtyp: jpg benke2.jpg (41.1 KB, 73 visningar)
Filtyp: jpg benke3.jpg (59.7 KB, 73 visningar)
Filtyp: jpg benke4.jpg (94.5 KB, 73 visningar)
__________________
Bygger numera i Tane /Björn
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-06-23, 18:08   #6
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Okej, Killar (och tjejer? Stina?). Jag har lugnat ner mig nu och skall fixa rutten - men har släppt tilltron till 2010:an och gör om hela rasket i 2009 istället. Kanske till glädje för flera, eftersom många sitter just med 2009 istället.
Det som hände var att
1. Jag sparade då och då rutt och session som CDP och fick då upp felmeddelandet från TADDaemon. Tänkte inte så mycket på det, eftersom inget förändrats när jag sedan startade rutten.
2. För en tid sedan så kraschade något med bildkortet. Tranz startade upp som vanligt och jag valde session och Edit session. Men då kom hela bildskärmen fylld av inzoomade trianglar och färger så det var stört omöjligt att se någonting.
3. Uppgraderade min drivrutin till bildkortet men det hjälpte inte. Så jag beslöt att avinstallera 2010 och nyinstallera på nytt.4. Sparade Local-mappen som jag lärt mig att göra och nyinstallerade 2010-an. Men när jag återhämtade min rutt därifrån så fattades det en h-sikes massa. Insåg då att jag nog skulle ha tagit varningarna från TADDaemon på allvar, för banan var just inte sparad mer än när de började dyka upp. För ett par månaders sedan !
5. Rensade ut allt vad Trainz heter och nyinstallerade alltsammans på nytt. Provade att spara om min rutt som CDP, även om den nu var i en mycket tidig version. Fick på nytt varning från TADDaemon.
6. Misstänkte att det var något i rutten som strulade och tittade lite mer ingående i Content Manager. Ser då att jag laddat hem en .cmpa-fil, alltså en archive fil med spår som jag använt. Misstänker att det är därför som rutten inte gick att spara eftersom det ligger objekt i "archive".
7. Försökte radera arkivet från Content Mangern men har inte lyckats. Provade att öppna filerna med "Edit in explorer" och committa igen.
8. Provade att byta ut rälsen med hjälp av "replace assets.." och spara rutten på nytt som en CDP i content managern. Men icke. Fortfarande ett avvisande meddelande från TADDaemon. Inser att det måste ligga något annat i rutten som strular. Skit samma. Nu gav jag upp och hoppar över till Trainz 2009. Där fungerar det att spara - än så länge - som CDP. Får se hur länge det fungerar utan problem.
Slutligen - nu sitter jag här med en sjuhelsikes stor yta att bygga på. Allt från Åmål i söder till Torsby i norr och ända bort till Ludvika i öster och Arvika i väster. Nästan hela Värmland alltså.
Alla stolpar (flera tusentals) har försvunnit och alla vägar är streckade linjer (som faktiskt ligger i räls-delen och inte i väg-delen - förklara det den som kan!). Mycket textur är borta och objekt likaså. Jag får börja ladda in och om alltsammans jag kan hitta....
Bilden visar splines som alltså är "track-mode" och inte "spline-mode" vilket det egentligen skulle vara. "Road with sidewalk" som nu blivit "osynlig" räls.... Mystiken tätnar alltmer men...
Jag kämpar vidare...

EDIT: Laddar just nu ner alla missade saker från DownLoadStation på Auran. Men gränsen är ju vid 100 Mb och jag behöver ladda ner runt 1 Giga så det kommer väl att ta en 10 dagar innan allt är klart. Tur att jag är född med tålamod.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Tominfart till Benstad.jpg (76.1 KB, 57 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.

Senast redigerad av benkegbg den 2011-06-23 klockan 21:32.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-06-24, 09:17   #7
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Hej!
Har nu laddat tillbaka den rutt som är mest up-to-date från 2010 till 2009 (Jämför bilderna). Men när jag skall spara den som CDP så kommer TADDmeddelandet tillbaka. Så det är något mysko i just den rutten. Fasiken också. Om jag bara kunde begripa vad det är för något. Skall testa lite och ändra lite spår och ta bort något objekt som jag misstänker så får vi se. Det är alltså "Try and error" som gäller.
Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Tominfart2.jpg (79.0 KB, 49 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-06-24, 13:50   #8
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Standard

Jag kollade runt lite på internet om det som hänt dig. Om man läste i felloggen som du la upp i din andra tråd. Så är det tydligen något som har med "Microsoft Visual C++" att göra.

Jag hittade något om det på det engelskspråkiga forumet. Inte mycket, men tydligen skall man ha Microsoft Visual C++ 2005 eller 2008 till TS2010. kolla vilken version du har benkegbg.
__________________
Bygger numera i Tane /Björn
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-06-24, 23:28   #9
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Tack Baloo!
Skall titta på det. Har också skickat iväg ett mail till auran, fast jag förväntar mig väl inget svar?
Det märkliga är nämligen att jag lyckats spara rutten tidigare, fast då var den inte fullt så stor och hade inte mycket till object och spår. Så något ligger någonstans i allt som tillkommit, tror jag.
Skall dock se vad det där med Visual C++ har med saken att göra.
Hälsningar
EDIT: För den som förstår sig på dataspråket så bifogar jag testet som Trainz själv utförde när jag installerade spelet. Där nämns inte Visual C++, vad jag kan se i alla fall...
Bifogade filer
Filtyp: pdf Auran Trainz Diagnostic Tool.pdf (198.0 KB, 13 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.

Senast redigerad av benkegbg den 2011-06-24 klockan 23:46. Anledning: Bifogar Trainz egen check av datorn
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:37.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009