Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-12-13, 18:42   #1
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard PassengerCapacity (70)

Har märkt att många tåg saknar PassengerCapacity raden i eng-filen och då fungerar inte load/unload passenger i aktiviteterna. Jag har då skrivit in raden och sen fungerar det. Har dock några frågor:

Vad har siffran (i detta fall 70) för betydelse? Det är väl pasagerar antalet? Spelar det nån roll vad som står där egentligen?

Spelar det nån roll var i eng-filen denna rad är (jag brukar kopiera in den före Lights sectionen)?

Vad göra med ett lok? Antal passagerare beror ju på antal vagnar!?

Varför missar nästan alla tåg-byggare att denna rad ska vara med? Inget skoj när man kört en bra bit i en aktivitet och ska load/unload passenger och det inte fungerar!

Jaja, hoppas nån har vettiga svar på detta.

För er som inte kan load/unload passenger. Öppna tågets eng-fil med Wordpad och kopiera in:

PassengerCapacity (70)

före Lights sektionen...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 1111.jpg (107.9 KB, 132 visningar)
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2008-12-13 klockan 18:56.
Pierre besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2008-12-14, 18:53   #2
Sigma
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Sweden
Inlägg: 170
Standard

Kan svara på en fråga.

Citat:
Vad har siffran (i detta fall 70) för betydelse? Det är väl pasagerar antalet? Spelar det nån roll vad som står där egentligen?
Det tag längre tid att load/unload passagerarna med ett högre nummer.
__________________
Sigma besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-14, 19:03   #3
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Tack för svaret!
Då kanske man ska hålla det nere. Visseligen står tågen på stationen ett tag i verkligheten, men i msts blir det bara jobbigt om dom står länge...

Nån som kan svara på det andra?
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-14, 21:20   #4
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
Tack för svaret!
Då kanske man ska hålla det nere. Visseligen står tågen på stationen ett tag i verkligheten, men i msts blir det bara jobbigt om dom står länge...

Nån som kan svara på det andra?
Jodå, det kan jag.

I aktivitetseditorn (AE) så kan du ange antalet passagerare på plattformarna genom att högerklicka något av det blå snedställda strecken som markerar plattformen, och välja "Properties".
Då får du upp en dialogruta där du kan ange antal väntande passagerare på plattformen.
Om du t ex sätter detta antal till "35" och har en consist i aktiviteten som har en wag.fil med "PassengerCapacity (70)" så betyder det att alla 35 passagerarna får plats i en vagn, och uppehållet på stationen blir kortare.

Hur MSTS beräknar denna ekvation, vet jag inte, men ju fler vagnar du har, desto kortare blir uppehållen.

Spelar det nån roll var i eng-filen denna rad är (jag brukar kopiera in den före Lights sectionen)?

Ja, den skall klistras in precis före Lights-sektionen, annars känner inte MSTS av att du har en vagn som kan ta med passagerare.

Senast redigerad av Byggare Bob den 2008-12-14 klockan 21:24.
  Svara med citat
Gammal 2008-12-14, 22:14   #5
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Byggare Bob
Jodå, det kan jag.

I aktivitetseditorn (AE) så kan du ange antalet passagerare på plattformarna genom att högerklicka något av det blå snedställda strecken som markerar plattformen, och välja "Properties".
Då får du upp en dialogruta där du kan ange antal väntande passagerare på plattformen.
Om du t ex sätter detta antal till "35" och har en consist i aktiviteten som har en wag.fil med "PassengerCapacity (70)" så betyder det att alla 35 passagerarna får plats i en vagn, och uppehållet på stationen blir kortare.

Hur MSTS beräknar denna ekvation, vet jag inte, men ju fler vagnar du har, desto kortare blir uppehållen.

Spelar det nån roll var i eng-filen denna rad är (jag brukar kopiera in den före Lights sectionen)?

Ja, den skall klistras in precis före Lights-sektionen, annars känner inte MSTS av att du har en vagn som kan ta med passagerare.
Tack Byggare Bob!

Börjar fatta mer...tror jag!? Så det är i wag-filen denna rad ska skrivas in, där den inte finns. Kan man ta nått snitt per vagn, t.ex. (100)? Och om det inte finns nån Lights sektion, hur gör man då?
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-12-14, 23:06   #6
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Har letat i mina egna wag.-filer, och kan inte hitta någon rad med PassengerCapacity, så jag utgår ifrån att det är bara i ENG.-filerna detta bör skrivas in.

Borde finnas någon tutorial om detta på www.train-sim.com antar jag.

Senast redigerad av Byggare Bob den 2008-12-14 klockan 23:08.
  Svara med citat
Gammal 2008-12-26, 12:19   #7
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Har letat vidare om detta men inte hittat nått vettigt svar eller tutorial. Däremot så verkar det vara väldigt mycket tåg som just inte kan load/unload passengers. Svaren brukar vara att skriv in denna rad, men inget utförligare t.ex. var, hur och varför?????

Hitta nån som skrivit att han skrev PassengerCapacity (1) i lokens eng-fil och PassengerCapacity (?) "frågetecknet ska vara en siffra" i vagnarnas wag-fil, Han skrev denna rad före Lights sektionen. Men han skrev inte hur han gör om vagnen saknar Light sektion!?

Tycker det vore bra om man fick koll på detta, speciellt för dom som gör tågen, så tågen kan load/unload passengers vid stationerna i aktiviteterna. Det är väldigt irriterande när dom inte kan det!

Jaja, jag får kolla vidare...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:43.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009