Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-12-05, 10:43   #1
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Varför 5 meters grid?

Varje gång jag lägger ut ett nytt baseboard (Win XP, 2009 vers. 3.3) får jag frågan om jag vill byta från 10 meters grid till fem meter. Och det vill jag ju - men varför...?

Ritringarna i Topopogy och Paint har en ministorlek på 10 meter. Då har jag ju i princip ingen nytta av fem meter - om det inte är så att det finns en "hemlig" inställning någonstans i spelet.

Kan någon vänlig själ förklara förhållandet - och trösta mig.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-12-05, 10:54   #2
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Varje gång jag lägger ut ett nytt baseboard (Win XP, 2009 vers. 3.3) får jag frågan om jag vill byta från 10 meters grid till fem meter. Och det vill jag ju - men varför...?

Ritringarna i Topopogy och Paint har en ministorlek på 10 meter. Då har jag ju i princip ingen nytta av fem meter - om det inte är så att det finns en "hemlig" inställning någonstans i spelet.

Kan någon vänlig själ förklara förhållandet - och trösta mig.

Nisse
Så här Nils, ringen har en diameter på strax under 10 meter men du kan bara ändra höjd precis där linjerna i rutmönstret korsas, alltså går det ganska bra att ringa in en enskild korsningspunkt och manipuera även denna med den stora ringen. Samma sak gäller texturerna.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-05, 12:07   #3
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

I fritidstorpet mitt i Skåne kan jag gräva decimeterstort - om jag inte stöter på en av de miljarder sten tomten har begåvats. I Trainz tar jag tio meter i taget - det är inte dåligt det.
Men tusen tack Bear.
Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-05, 12:09   #4
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Jo jag satt precis och labbade med det, och det är svårt att få till diken och likanande. Det hade varit jätteskönt om man kunde maska bort marken när man skapade object så att man kunde skapa ett diken med fördjupning som spline. Alternativt om man kunde få den där decimeterbreda spaden du hade på torpet i virtuell form.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-05, 14:23   #5
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Standard 5 eller 10 m grid

Det bästa sättet är att visa skillnader mellan inställningar.

Jag drog ett spår rakt. höjde det och jämnade marken under med det verktyget i surveyor.

På bilderna ser du skillnaden sedan man manipulerat marken vid sidan av spåret. Med att sänka den till 0.00 igen.

10m sänker man hela den gula rutan. 5m sänker du halva. Banvallar, och andra höjdskillnader kan göras mer nära till objektet. Själv använder jag 5meters nära spår och dylikt. Har jag t.ex 3 basebords i bred. Och spåret går i det mittersta. Har jag dom yttre i 10 meters. Då kan man göra närområdet bättre i höjd skillnader.
Anledningen till det är jag tycker mig märka det drar ner spelet om man bara använder 5 meters. Kan ha fel, men det verkar vara så.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg gird 2 copy.jpg (82.2 KB, 105 visningar)
Filtyp: jpg grid.jpg (86.5 KB, 105 visningar)
__________________
Bygger numera i Tane /Björn
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-05, 17:02   #6
KBM111
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 105
Standard

Hej
Var ändrar man mellan 10-5m grid. Jag har 2009.
__________________
kbm
KBM111 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-05, 18:50   #7
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Det tror jag att jag kan. När du skapar ett nytt baseboard kan du välja mellan 5 och 10 meter. Du börjar med att högerklicka på knappen (1). Klicka sen på den lilla punkten i rutan som kommer upp (2) och välj. Sedan vänsterklickar du på knappen, som du tidigare klickat på (3) och vänsterklicka slutligen på baseboardkanten (4)
Nisse.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Baseboard kopiera.jpg (104.8 KB, 80 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-12-05, 19:59   #8
KBM111
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 105
Standard

Tack för det!
__________________
kbm
KBM111 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:28.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009