Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-01-02, 20:47   #1
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard DONJ - hastighetsskyltar

Bra Bjornl – men du har samtidigt skapat ett hejsan svejsan problem. För alla stationen skall det finnas en hastighetsskylt före ytterst växeln. Med dina fina skyltar – dom är bra – gäller alltså högst 40 inom bangården. Sätts inte någon ny skylt ut gäller 40 i fortsättningen – inget för våra fartdårar. Du kan alltså inte köra fortare på någon bana med dina skyltar.

Det finns flexibla skyltar – 0 – 160 km/tim. Dessa har Chakz0r gjort och återfinns i Sv Tåg-skivorna. Men tiden håller på att gå ikapp dem. Liksom för Chakz0r:s övriga objekt, lutningstavlor, verktyg m m, finns varningar och fel.

I min nyårsbetraktelse – 44 minuter över 12-slaget – ber jag en bön just för hans fina och för oss trainzare nödvändiga objekt. Tiden är, som sagt, på väg att hinna ikapp dem.

I bilden här under från mitt senaste banbygge har jag lagt in två hastighetsskyltar, en modern och en gammal. Hastigheten kan sättas i jämna tiotal upp till 160. Den moderna kan dessutom ha tre tilläggstavlor.

Skickar f ö epost till dig.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Hastiget.jpg (77.0 KB, 147 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-01-02, 21:05   #2
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Bra Bjornl – men du har samtidigt skapat ett hejsan svejsan problem. För alla stationen skall det finnas en hastighetsskylt före ytterst växeln. Med dina fina skyltar – dom är bra – gäller alltså högst 40 inom bangården. Sätts inte någon ny skylt ut gäller 40 i fortsättningen – inget för våra fartdårar. Du kan alltså inte köra fortare på någon bana med dina skyltar.

Det finns flexibla skyltar – 0 – 160 km/tim. Dessa har Chakz0r gjort och återfinns i Sv Tåg-skivorna. Men tiden håller på att gå ikapp dem. Liksom för Chakz0r:s övriga objekt, lutningstavlor, verktyg m m, finns varningar och fel.

I min nyårsbetraktelse – 44 minuter över 12-slaget – ber jag en bön just för hans fina och för oss trainzare nödvändiga objekt. Tiden är, som sagt, på väg att hinna ikapp dem.

I bilden här under från mitt senaste banbygge har jag lagt in två hastighetsskyltar, en modern och en gammal. Hastigheten kan sättas i jämna tiotal upp till 160. Den moderna kan dessutom ha tre tilläggstavlor.

Skickar f ö epost till dig.

Nisse
Nu hänger jag inte riktigt med?
De här skyltarna är ju inte sådana som SJ hade - de finns ju som svenska tåg.
Högsta hastighet på DONJ var som Björn gjort mkt riktigt 40km/h.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-02, 21:17   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Jag hänger inte heller med i Nils resonemang? Dessa skyltar är ju för DONJ och har föga med Tomas Nordenadlers gamla SJ-skyltar att göra. Kanske dags att sluta jämföra med det som gjordes 2004-2005 och blicka framåt i stället, det är ju ett nytt år nu igen!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-03, 08:26   #4
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej alla

Nå mina tavlor var nog tänkta att se ut som SJ,s äldre tavlor, se jvmf tråden:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=47005

Jag försökte gör dom som Banlära från 1916 anser att de skall se ut även om
fotot antyder att det har förekomit förenklade varianter.

När det gäller DONJ har jag aldrig sett en speciell hastighetstavla för banan
och jag har aldrig sett i någon bok att det skulle ha funnits skyltning ens.

Är det av intresse kan jag ju lätt smälla ihop fler speedboards med andra hastigheter.
__________________
MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-03, 09:16   #5
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Hej alla

Nå mina tavlor var nog tänkta att se ut som SJ,s äldre tavlor, se jvmf tråden:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=47005

Jag försökte gör dom som Banlära från 1916 anser att de skall se ut även om
fotot antyder att det har förekomit förenklade varianter.

När det gäller DONJ har jag aldrig sett en speciell hastighetstavla för banan
och jag har aldrig sett i någon bok att det skulle ha funnits skyltning ens.

Är det av intresse kan jag ju lätt smälla ihop fler speedboards med andra hastigheter.
Nej, jag har inte heller sett någon sådan skylt i böcker mm.
Men samtidigt så var ju olika delar av banan godkänd för olika hastighet i början - högsta hastighet var 40km/h vilket kom att bli "standard" hastighet på DONJ senare. Men även om 40km/h var standard hastighet så lär nedsättningar ha förekommit på vissa ställen samt bangårdar mm - så någon form av skyltning lär ju ha funnits....

Jag skulle för övrigt vilja se hastigheterna
30km/h och 50km/h samt 60km/h också....
Detta pga jag funderar på om vi inte skall tillåta något orealistisk hastighet på vissa längre transportsträckor pga det annars helt enkelt går väldigt långsamt att köra hela DONJ (drygt 2h med 40km/h).
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-03, 11:07   #6
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Intresse finns från min sida, angående fler varianter.
Som Nisse skriver, så har ju tiden sprungit ifrån Tomas gamla skyltar, som var gjorda för TRS2004.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-03, 12:27   #7
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Ursäkta trådkapningen Björn, men ang Tomas STW-skyltar, så är det inga "riktiga fel" på dom.
Det är bara att ändra Trainz-build, konvertera texturefilerna till tga-filer, och klämma in en thumbnail, så funkar dom i nyare versioner utan fel.
Tog mej ca 1min att fixa lutningstavlor inkl. texuregrupper, så att dom vart felfria.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-03, 12:52   #8
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Ny trådkapning - dessvärre.
De gamla hastighetstavlorna fungerar någorlunda. Lutningstavlorna är väldigt instabila. Man gör klokt i att spara värdena.
Ekan: Har du nån möjlighet att lägga ut dem? Att fixa dem ligger tusen mil över min nivå.
Bjornl: Hade inte en blekaste aning om att att 40 är högsta hastighet.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-03, 12:56   #9
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej Ekan och Nils

Om du hade möjlighet att lägga ut de uppdaterade lutningstavlorna så vore det väldigt, väldigt uppskattat.

Jag kan göra lite olika hastighetsskyltar men då får ni tala om vilka ytterligare farter de bör vara i samt om de skall ha texten km/tim ovanför siffrorna eller ej.
__________________
MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-03, 16:02   #10
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Spyfrogs siffror stämmer lustigt nog för mig. Jag har 50 som maxfart men 60 är tillåten på några korta sträckor.

I övrigt är det en komplicerad fråga eftersom man kan dra på med större ånglok på vissa sträckor. Dessutom måste man ta hänsyn till kurvradier. Skulle jag våga slänga ut några extrasiffror så varför inte 80 och 100 - men det är väldigt mycket upp till dig.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-03, 21:41   #11
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Spyfrogs siffror stämmer lustigt nog för mig. Jag har 50 som maxfart men 60 är tillåten på några korta sträckor.

I övrigt är det en komplicerad fråga eftersom man kan dra på med större ånglok på vissa sträckor. Dessutom måste man ta hänsyn till kurvradier. Skulle jag våga slänga ut några extrasiffror så varför inte 80 och 100 - men det är väldigt mycket upp till dig.

Nisse
Nu när tråden ändå är kapad har jag för mig att den högsta tillåtna hastighet som fanns med ånglok i Sverige var 100km/h (vilket var OKBs snabbaste lok som var godkända för detta) men att man aldrig körde snabbare än 90km/h (vilket var maxfart för F loken mfl). Eller är mitt minne felaktigt?
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-03, 22:17   #12
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Nu när tråden ändå är kapad har jag för mig att den högsta tillåtna hastighet som fanns med ånglok i Sverige var 100km/h (vilket var OKBs snabbaste lok som var godkända för detta) men att man aldrig körde snabbare än 90km/h (vilket var maxfart för F loken mfl). Eller är mitt minne felaktigt?
En siffra till så är lagret fyllt. S-lokens maxfart är 80 km/tim berättade en glad lokförare för mig. Han körde ett veterantåg med ett fyra timmar försenat invigningspågatåg (stormat av pensionärer) bakefter. Han tillade med ett grin: "Jag fick allt upp henne i 90".

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-04, 13:27   #13
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej Nils

Jag fixar 10,15,20,25,30,40,50,60,70,80 och 90 under dagen.

MVH / BjornL
__________________
MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-04, 14:36   #14
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Ser väldigt bra ut BjornL. Kan tänka mig att spannet passar väldigt bra till alla former av gamla spår - och att Spyfrog får gasa på. Vid utplacering måste man tänka på tågsättets bromsförmåga. Korvtigers varningsskylt kan vara ett bra komplement till dina skyltar.
Kommer att använda dom i fortsättningen. Jag bugar och tackar.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:50.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009