Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-03-13, 18:29   #1
LokKalle
Medlem

Reg.datum: Nov 2002
Standard Tankar om Gmaxstrul

Hej

Har hållit på en vecka med att försöka få en tankvagn på spår och har snart beslutat mig för att aldrig syssla med Gmax mer!

Problemet ligger i exporten och antagligen med a.limfront och a.limback.
Det underliga är att jag inte haft problem med detta tidigare. Vet att Mats Emges varnade mig en gång för att sätta ut pointer i toppvyn i Gmax för det kunde bli fel i exporten så det har jag både undvikit och provat om jag haft fel.
Vagnarna ställs upp fel i spelet i surveyor. Ibland så kan man ställa upp dem inne i varandra och om man försöker vända dem så blir det krasch direkt redan i surveyor. Sista för söket jag ansträngde mig på var att ta bort alla gamla points och satte ut alla i vänstervyn i Gmax. Medskickad bild visar resultatet. bogyn står nu åt fanders och ja...

Har uppdaterat trainz för att eventuellt få en update på Dispatscher.
Inget tycks hjälpa. Nu struntar jag i tankvagnen och tänker gå och lägga mig.
STÖÖÖÖN!

Hälsningar
Kalle
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Krasch Gmax.jpg (82.6 KB, 78 visningar)
Gammal 2006-03-13, 20:14   #2
hgkn
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Standard

Sälla Kalle ge inte upp. Jag tycker dina grejer är helt suveräna men kanske lite sömn kan hjälpa.
Gammal 2006-03-13, 20:49   #3
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Nu gör jag et riktigt långskott här... Kan det hjälpa vore det toppen, är jag helt fel ute, glöm va jag sa...

Jag jobbar ju i 3ds och har ibland haft bekymmer ibland med at grejjer innehåller otillåtna rotationer eller skal-faktorer... Är ej bekant med pointers man använder i Trainz, så vet inte om det är tillämpligt där.. men, så här har jag gjort för at få bort dessa otillåtna parametrar:

- Placerar en box, på platsen 0,0,0
- Markerar den och gör en attach av mitt problem-element
Objektet består nu av både den nya boxen och det gamla problem-elementet
- Välj editera polygoner
- markera hela boxen, radera alla dessa polygoner.
Nu är problemobjektet som det ska vara igen, samt har ärvt den nya boxens skalfaktor o rotation, dvs 0.

Som sagt, vet inte om det här för ditt problem nått framåt, men kanske kan ge nån infallsvinkel til lösning... Men, fick lite flashback när jag kika på bilden och att du nämer viktigheten att inte placera i viss vy...

Oavsett, håller jag tummarna att det går vägen!

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-13, 22:23   #4
tufftuff
Medlem

Reg.datum: Jul 2002
Standard

Det lokkalle beskriver påminner lite om det jag råkade ut för när jag uppdaterade BJ-loket...

Är inte säker och jag hoppas det inte det du råkat ut för, för enda sättet för mig bli kvitt de problemen var att ladda in en flera generationer äldre version och göra om nästan rubbet... Något hade förmodligen gått galet någonstans på vägen, misstänker det kan ha med materials att göra, eller något fel som smugit sig in i sparadefilen som man sedan inte blir av med!?!? - Händer ju att filer inte alls går att ladda in igen när man sparat, så det är nog inte omöjligt det blir nått litet fel bara

Förresten sätter jag alltid ut pointer i toppvyn.. har inte märkt några problem med det???
Gammal 2006-03-13, 22:48   #5
LokKalle
Medlem

Reg.datum: Nov 2002
Standard

Tack för visat intresse av problemet.

Det hela är fantastiskt! Vet fortfarande inte vad det varit för fel. Kanske är det som Tufftuff beskrivit det. Något har smugit sig in som man inte kan se eller bli av med.

I alla fall så fick jag en ide när jag satt och surade inför det inträffade och så kopierade jag Z4p:s points med Mergefunktionen och flyttade rätt limfront och limback och bogyepointsen efter vagnens format.

Så vågade jag mig på att kopiera en av Z4p:s bogyepoints eftersom tankvagnen består av tre axlar. Var osäker på om det skulle lyckats fast det verkar som om man kan kopiera points utan problem. Så nu kanske man slipper massa onödigt arbete med att hämta nya points från menyn i fortsättningen. Inget ont utan det goda, alltså.

Allt gick att göra i topvyn så det är nog inga problem det heller om allt är som det skall.

Nu fungerar vagnen och lite finlir återstår innan den är färdig.

Kalle
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Nu.jpg (82.3 KB, 65 visningar)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:25.