![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
|
![]()
Hej!
Jag hade tänkt att testa RE lite och efter att ha läst lite har jag konstaterat att jag tyligen behöver göra en Horace eftersom X-tracks är instalerat för att vissa rutter ska fungera. Problemet är att jag inte hittar någon som helst instruktion om hur jag sak utföra en Horace eller vad jag kan tänkas behöva för program. Hoppas någon här kan hjälpa mig. mvh Magnus |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
|
![]()
Du behöver använda Horace endast om du har för avsikt att ändra i befintliga rutter byggda med originalspår (eller Xtracks 1 och 2 om jag inte minns fel..).
Här kan du läsa noggrannare om Horace: http://www.xtracks.tk/ Under fliken "installation" finns det beskrivet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Ok då fattade jag fel. Behöver nog lite hjälp ändå. Jag vill göra fölajade. Kopiera rutten Japan 1 och sedan använda den till att bygga och lära mig på. Att kopiera rutten med route Riter är inga problem. Men när jag ska börja bygga stöter jag på felmedelanden när jag blädrar bland spårdelaran. Dessa felmedelande uppkommer även är jag har instalerat X-taracksfilen för ruttbyggare. Är det så att jag måste ladda ner Uk-fineschale också?? (har Scale rails redan)
Magnus |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Hedersmedlem
|
![]()
Oki, när du kopierat Japan1, så behöver du ju köra Horace, för att kunna jobba med de nya spårpaketen. Du behöver definitivt inte installera nått annat än det du vil jobba med, dvs ukfs behövs inte. (Alternatibvt kan du ta bort alla dynamiska spår, men det kanske inte är din plan?)
Vad är det för felmeddelanden du får upp mer exakt, när du bläddrar? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Kan det vara så att du inte klickat bort småbilderna (tumbnailsen), där du väljer spårbitar????
Jag har för mig att man kan få ruskigt med felmedelande då, om man inte har alla olika spår installerade!? Klicka bort visandet av tumbnails, där du väljer objekt (detta fall spår!)...
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
|
![]()
Felmeddelandena är mycket riktigt för att du har thumbnails på.
Utan dem slipper du alla felen så länge du inte försöker använda spårbitar du saknar. Senaste version av Horace finns i nedladdningen TK_Utils.zip som finns på www.train-sim.com och på www.uktrainsim.com. Mvh Anders |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Mazz
Jag ade nog tänkt att försöka använda scale Rails det finns väll inte dynamiska spår till det, har jag för mig. Skulle det innebära att jag inte behöver göra Horace innan jag börjar bygga. Pierre Ja jag har haft thumbnails på felmedelanden kan nog bero på det. Magnus |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Till Scale Rail finns inga dynamiska spår och det behövs inte heller!
Fördelen med att bygga med t.ex. Xtracks m.fl. spår-paket är att slippa dynamiska spår, som egentligen inte är bra att använda. Dom kan ställa till med väldiga problem (speciellt i närheten av vatten!). Nu gissar jag bara, men Horace följer ju med Xtracks, så då borde det inte användas om man bygger med Scale Rail!? Men jag är inte helt säker på det???? Om jag har förstått det hela, så ska du bygga om Japan1 med Scale Rail. Är det riktigt? Tänker du ta bort alla orginal spåren? Frågar detta, för annars kommer det se riktigt konstigt ut. Scale Rail har ju en annan shape än orginal/xtracks spåren...
Mvh Pirpen Senast redigerad av Pierre den 2005-09-08 klockan 20:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Hedersmedlem
|
![]()
Om du ska köra med ScaleRail, så se till att ta bort alla dynamiska spår, så ska det rocka på sedan efter det. Tänk på att original-rutterna har en "hygglig" mängd med dynamiska spår, så det blir säkert en rejäl hög med avbrott där dessa legat.
Å ena sidan, ett varningens ord... Bygga utan dynamiska spår är inte den allra lättaste uppgiften man kan ge sig på... Om du hade en tanke att bygga för övnings skull, utan avsikt på en färdig slutprodukt, kanske en ide kan vara att bygga med Xtracks först, samt användande av dynamiska spår. Xtracks är ett mer komplett spår-system än ScaleRail och med möjligheten att använda dynamiska spår, så kan det ge den bra introduktionen som du kanske vill ha till RE. Sedan finns det en applikation (som jag inte har använt) som genererar "dummy-bitar" ovanpå ett dynamiskt spår, för användande av ScaleRail. Tricket är att genom att göra texturerna för dyn-tracket osynligt, så kan en rutin ovanpå det lägga in ett antal dummy-spårbitar som ger det visuella intrycket. I ett sådant fall måste du köra Horace, om du konverterar en befintlig rutt. Och, du måste ju förståss byta ut spår-shaparna til ScaleRail motsvarigheterna oxå. De flesta eller möjligtvis alla originalspåren finns i ScaleRail. Mitt råd till dig är nog ändå att börja med att träna o bli bekant med RE genom att använda Xtracks. Då behöver du bara köra Horace om du utgår från originalrutt, så är du igång. Se till bara att plocka bort signaler, hastighetsskyltar etc (andra spår-markers) först, 1nnan du börjar riva upp spår för att göra egna variationer. Sen, med nyvunna erfarenheter, kan du fundera vad du vill göra med ScaleRail och från vilken rutt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Hedersmedlem
|
![]() Citat:
Om man har alla dynamiska spår borttagna redan, om man t.ex utgår ifrån en originalrutt, men ska göra om spårläggningen i stora stycken.. Ja, då är det bara att tuta o köra, eftersom det då inte finns några dynamiska spår att konvertera. Lägger man nya dyn-track, så blir det den standard som du har installerad i global, dvs original eller aktuell tsection.dat-version. Tsection.dat -versionen ska alltid anges när man släpper en rutt, så användaren vet vad den är bygg med. Alltid bakåt-kompatibel dock, så har du bara högre version är det lugnt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
|
![]()
Hej!
Ok, Jag hade tänkt att göra så här. Riva upp hela spåranläggningen och bygga nytt för att lära mig att bygga spår. Det känns bra att ha en "Mall" att gå efter då jag slipper tänka på en massa landskaps bygge samtidigt som jag bygger spår. Har nu gjort en horace på rutten, så nu skall det alltså bara var att delita alla markers och sedan börja bygga. Eller måste jag ta bort alla spår också eller kan jag delita dessa efter hand?? Tack för all hjälp Magnus |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Hedersmedlem
|
![]()
God tanke!
Fortsätt då med att ta bort ALLA markers först av allt. dessa ställer till det, när man jobbar med förändrande spårdesign, så väck med dom först. Sen finns det olika vägar att gå. alt 1. Gör en rebuild efter ovanstående, för att säkerställa att spårdatabasen är i fas med designen. Därefter är det bara o börja o mecka med spåren. Så länge du plockar bort spår, ska du absolut inte ha placerat någon som helst spår-marker of any kind. Trist, men förståndigt. Annars bara tuta o spårlägga succesivt utmed linjen, kanske använda några av de spår som inte ligger tok-fel... Kom ihåg bara att det kan vara lättare att nylägga en hel linjesträckning, istället för att försöka matcha ihop nytt med redan lagda spår... alt 2. Ta bort spårdatabasen helt. Därefter så är spåren enbart som "dumma" statiska objekt, tills du klickar på dom. Spårdatabasen utgörs av filerna rutt.tdb, rutt.tit samt tsection.dat. (ej att förväxla med den tsection.dat som finns i globala!!) Jag skulle dock se till att de dynamiska spåren är borttagna först, innan några filer tas bort. Den lokala tsection.dat har med det dynamiska spåret att göra och om du tar bort den, men har DynTrack-objekt kvar i world-filerna vete fasen vad som händer... ES, skulle jag gissa... Efter denna operation har du dock en helt ren rutt, ur spårdatabas-synpunkt. Nya spår läggs in succesivt i den nya spårdatabasen, som skapas så fort du börjar lägga spår. Lägger du inga nya Dyntrack, kjommer du heller inte ha nån ny lokal tsection.dat -fil. Alt 2 är ingen operation som man kanske rekommenderar till nybörjare... Missar man nån liten detalj (jag kan säker missat nån detalj oxå i förklaringen oxå, är bra på sånt... ![]() Good luck! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem
|
![]()
Hej!
Tack för tipsen Mazz jag har nu "röjt" c.a en mil bana från markers. Det låter som om Alt 1 är det säkraset så jag väljer nog det. Men jag tror inte jag kommer att spara några orginalspår utan jag river efter hand dessa istället för att försöka para ihop gammla och nya spår. Det är förvisso trist att "röja" spår men man får en bra överblick av rutten och sedan skulle det mest vara krångligt att ha gamla hastighetsgränser m.m kvar. Tack så mycket för tipsen än en gång. Jag lär väll återkomma om jag stöter på fler problem som jag inte kan läsa mig till hur jag ska lösa. Magnus |
![]() |
![]() |