![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Admin & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
För er som har digitala systemkameror och kan en del om fotografering kan det vara intressant att läsa följande kanske.
Jag hittade en intressant test av Canons 70-200 L IS med 2x konverter där man testade den mot Canons 100-400 L IS. Mycket intressant att se att obkejtiven till trots (L-glas är specialslipade glas och dyra, objektivet kostar 15 000-20 000 kr) så är de ganska oskarpa i ändläget. Mer om tester kan läsas här http://clarkvision.com/imagedetail/r...ens-sharpness/ I alla fall så gjorde jag själv en test med mitt Canon 75-300 F 4-5.6 III Jag ville se hur pass oskarpt objektivet är vid 300 mm och vid 200 mm när man använder bländare 5.6 och bländare 11. Alla bilder är enbart förminskade till 400x330 pixlar. Ingen oskarp mask eller liknande är pålagt. För dem som vill se bilderna i normal storlek går det bra att kontakta mig men just förminskningen av bilderna förändrar inte resultatet nämvärt. Alla bilder är också sparade i högsta jpg-kvalité. ![]() Här är bländare 5.6 vid 300 mm brännvidd ![]() Här är bländare 11 vid 300 mm. Som ni ser är det väldigt stor skillnad om man bländer ner ett par hack. Tyvärr är det ju inget vidare kul att köra med bländare 11 då man behöver längre slutartid. Iofs kan man ju använda känsligare film (Högre ISO-tal) men som i sin tur kan leda till brus. ![]() Här är bländare 5.6 igen vid 200 mm brännvidd ![]() Bländare 11 vid 200 mm. Nu kan man se att objektivet klarar 200 mm betydligt bättre även vid bländare 5.6 även om det är bättre fortfarande vid 11 Nu är detta inget specefikt just för Canon utan det funkar så här när det gäller optik. Det kan dock vara intressant att se hur pass stor skillnad det är. Kan man alltså vid goda ljusförhållanden blända ner så gör det. Det blir stor skillnad på bilden. Ju längre brännvidd dessto större blir skillnaden när du bländar ner. Nu en fråga till er som har kompaktkameror med mycket zoom (10-12x). Vad har ni för inställningsmöjligheter när det gäller bländare? Senast redigerad av Fredrik den 2005-08-23 klockan 20:25. |
![]() |
![]() |