Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-06-12, 18:34   #1
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Smile Bra att ha i vagnverkstan förr i tiden... (Boggi m07)

... man vet aldrig när en "modell 07" boggi kan komma till användning...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg boggi m07_1.jpg (42.1 KB, 162 visningar)

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2005-06-29 klockan 14:22. Anledning: Ändring rubrik
Mazz besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-06-12, 19:39   #2
Olaf Lindström
Moderator

Reg.datum: Dec 2002
Standard Bra boggi...

...som du har byggt där Mats!

Den lägger du kanske ut för andra byggare som en separat del, tror det underlättar för de som bygger äldre saker!
Gammal 2005-06-12, 19:51   #3
Pierre
Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Ja, delar är ju inte fel att lägga upp. Men lägg gärna upp den, som den är också...

Snyggt jobbat Mazz!
Gammal 2005-06-13, 19:43   #4
KMW
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard

Ser snygg ut men polygonantalet skrämmer.
Hur mycket har man kvar till korgen efter att ha stoppat in två sådana i underredet?

Mvh Anders
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-06-13, 20:08   #5
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Jo, polygonantalet blir inte obetydligt på gamla vagnar om man gör dom detaljerade. Nedanstående vagn är totalt 4996 polygoner, vilket iof är inom rimlighetens gräns. Finns några polygoner att städa bort, men kommer inte gör så mycket. Till modellen ska då läggas buffertar, ledstänger, slangar etc och dessa tar ju lite granna. Men, å andra sidan, klarar jag den under 7000 är jag nöjd. Ovanpå det hela ska den LOD-as i åtminstånde 3 steg.

Edit: Bytt bild, nu 6200 poly. Återstår trappsteg, slangar och lite underredesdetaljer.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Do5_b3.jpg (49.1 KB, 65 visningar)

Senast redigerad av Mazz den 2005-06-17 klockan 18:15.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-06-14, 09:05   #6
KMW
Medlem

Standard

Plus inredning, takdetaljer (ventilatorer & belysning) och underredsdetaljer (bromsar & spännstag mm), ska du hålla samma detaljnivå som på boggien tvivlar jag på att du klarar den budgeten.
Jag skulle hålla en stramare budget på boggien och satsa mer på detaljerna högre upp som syns bättre.
LODs är visserligen bra men hjälper inte så mycket när det är vagnarna i det egna tåget som är detaljerade.

Mvh Anders
Gammal 2005-06-14, 09:40   #7
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Tack för dina synpunkter...

Håller i sak verkligen med dig att hålla polygon-antalet på lägsta möjliga nivå, det har jag själv förespråkat länge. Men, som du kanske noterar, så är inte ambitionen en lågpoly-vagn. De här gamla vagnarna (eller lok oxå, för den delen) ligger varmt om hjärtat och här handlar det om att göra den så som jag vill ha den. De saker du nämnde som kommer till är ju helt rätt och värre blir det. Många gammelvagnar med den här boggin har ju dessutom grindar och dom har potential att dra en hel del polys dom med om man inte passar sig.

Jag sa att om jag klarade den under 7000 så är jag nöjd, men det betyder inte att det är misslyckat om det överskrider. Som referens har jag några korta vagnar på 6000 poly, som jag provat i olika miljöer, inklusive massa omgivande tåg. Consistet har alltid varit 11 vagnar. Vagnarna utan LOD. I min burk fungerar det då bra, vilket gett upphov till detta projekt egentligen. Var går "smärt-gränsen" så att säga. Vilken effekt har lod i realiteten? En första LOD-gräns på 50m t.ex betyder i praktiken att en scen aldrig behöver jobba med mycke mer än 2 - 3 vagnar i högsta polygontal, och på 50m kan vagnen blivit ordentligt reducerad polygon-mässigt utan att man ser någon kvalitativ skillnad.

Så, någon reducering gör jag inte förrän den är färdigmodellerad, loddad och testad och då konstaterad att den är för poly-stinn. Se det som ett experiment, om man så vill. Sen kan man oxå se det från det perspektivet att datorer blir mer o mer kraftfulla. Jag har ingen stor ambition att en sån här vagn ska fungera bra på "gårdagens" datorer egentligen. På toppen kommer ju även aspekter att nya simulatorer är på ingång, även om man inte kan ta ut nått i förskott. Men, en inte allt för vågad gissning är ju att dom är kapabla att hantera mer avancerade modeller.

Gammal 2005-06-14, 12:27   #8
knebert
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Thumbs up Tycker det ser bra ut...

Hej!

Jag tycker att det ser riktigt bra ut.

Kepp up the good work!

MVH Kenneth

PS HIF-MFF 0-1 DS
Gammal 2005-06-14, 17:50   #9
KMW
Medlem

Standard

Inlägget tidigare kunde ev. låta lite negativt men så var inte menat och jag är glad att du inte tog det så Mazz.
Ser verkligen fram mot lite äldre vagnar med grindar och öppna plattformar.
Du nämner några korta vagnar, några bilder att vissa av dem?
Sen vore det ju väldigt kul med ett äkt-svenskt ånglok att dra dem efter.

Lycka till, Anders
Gammal 2005-06-14, 18:25   #10
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KMW
Inlägget tidigare kunde ev. låta lite negativt men så var inte menat och jag är glad att du inte tog det så Mazz.
Ser verkligen fram mot lite äldre vagnar med grindar och öppna plattformar.
Du nämner några korta vagnar, några bilder att vissa av dem?
Sen vore det ju väldigt kul med ett äkt-svenskt ånglok att dra dem efter.

Lycka till, Anders
Tack Anders,

hehe, nädå, inte va det negativt skrivet av dig. Dina kommentarer var högst relevanta, jag hade ju inte nämnt hela bakgrunden med bygget än.

De vagnarna som jag refererade till är ett bygge som jag hade på test, från en annan byggherre. Jag bör kolla med honom först om bild är ok... Btw, så anmärkte jag på att vagnen hade för många ploygoner... Har hört nått om att den numera är på betydligt mer blygsamt polygon-antal och loddad därtill. Den versionen har jag dock inte.

Ja, de äldre fordonen är det ju än så länge lite magert med. Hoppas kunna bidra med ändring på den punkten. Ett ånglok står i smedjan, tendern har jag redan visat tidigare. Loket hör till, så att säga. En hel del kvar dock.

Btw, glömde svara tidigare frågor... Tveksam just nu att lägga upp källfilen til boggin. Det är ju dels aspekter runt format på källfilen, samt att den faktiskt inte är klar än. Som objekt skulle man ju dock kunna släppa den, men som sagt, den måste vara lod-ad. Kan vara trevligt att placera ut nån boggi vid verkstäder etc, såna boggier finns ju fortfarande bakom nått skjul idag.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:34.