Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-02-17, 11:09   #1
andreasrosen
Senior Member

Reg.datum: Dec 2003
Skicka ett meddelande via ICQ till andreasrosen Skicka ett meddelande via MSN till andreasrosen
Standard Nya biljettregler SJ - Ungdom ej 1.klass?

Hej

Undrar om jag har missuppfattat SJs bokningssystem... men kan man inte längre åka 1.klass med ungdomsrabatt? Förut kunde man ju även åka 1.klass med 30% ungdomsrabatt (på 1.klasspriset) men när jag försöker boka 1.klass nu står det bara "resenärstyp (ungdom) ej giltig för 1.klass" [xx(]

/Andreas

http://www.seaside.se/~sea1712d/
andreasrosen besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-02-17, 11:17   #2
Fredrik
Admin & STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Det stämmer. Ungdom får betala fullpris för 1:a klass numera

Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-17, 14:37   #3
andreasrosen
Senior Member

Skicka ett meddelande via ICQ till andreasrosen Skicka ett meddelande via MSN till andreasrosen
Standard

Hmm, ok

Tack för det snabba svaret i alla fall... [)]

andreasrosen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-17, 15:01   #4
Olaf Lindström
Moderator

Reg.datum: Dec 2002
Standard

Lite synd men man får väl betala fullt ut vilket i princip blir billigare än vad det blev innan att resa 1a klass ungdom i vissa fall ändå!

Det är iallfall billigare att åka tåg överhuvudtaget med SJ nu på vissa linjer, vilket nog ökar resandet![:X]

MVH: Olaf "vr98olli" Lindström
Msts-akuten.com - värt ett besök!
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-17, 15:06   #5
Fredrik
Admin & STW-member

Standard

Det var en nyhet för mig!

På vilka sträckor har det blivit billigare att åka med en vuxen 1:a klassbiljett än jämfört med tidigare ungdom 1:a klassbiljett?

Gammal 2004-02-17, 20:03   #6
Olaf Lindström
Moderator

Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Fredrik

Det var en nyhet för mig!

På vilka sträckor har det blivit billigare att åka med en vuxen 1:a klassbiljett än jämfört med tidigare ungdom 1:a klassbiljett?

Hej!

Jag har inte något bevis på det sättet, men som prymikom sa så har priset sjunkit riktigt mycket på vissa sträckor och jag tror inte att det kostar 500:- extra att åka 1a klass den sträckan eller är det så j*vla dyrt!!![:0][:0][:X]

Gammal 2004-02-17, 20:11   #7
Fredrik
Admin & STW-member

Standard

Du har nog missuppfattat informationen. Varför skulle SJ sänka priset på 1:a klass där de verkligen tjänar pengar?

Tidigare fick ungdomar 15-30% rabatt 1:a klass. Nu mera kan inte ungdomar köpa umgdomsbiljett utan måste ALLTID betala vuxenpris i 1:a klass. Låter ganska omrimligt att de skulle sänka 1:a klasspriset med upp till 30%

Däremot är det riktigt billigt att åka längre sträckor om man bokar tidigt. 143 kr till Stockholm från Alvesta är verkligen billigt. Samma sträcka med 1:a klass kostar 1045 kr

Gammal 2004-02-17, 21:56   #8
Olaf Lindström
Moderator

Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Fredrik

Du har nog missuppfattat informationen. Varför skulle SJ sänka priset på 1:a klass där de verkligen tjänar pengar?

Tidigare fick ungdomar 15-30% rabatt 1:a klass. Nu mera kan inte ungdomar köpa umgdomsbiljett utan måste ALLTID betala vuxenpris i 1:a klass. Låter ganska omrimligt att de skulle sänka 1:a klasspriset med upp till 30%

Däremot är det riktigt billigt att åka längre sträckor om man bokar tidigt. 143 kr till Stockholm från Alvesta är verkligen billigt. Samma sträcka med 1:a klass kostar 1045 kr

Åh jäklar vad dyrt![:0]

DÅ ursäktar jag mig att jag sa emot din fråga och ber så hemskt mycket om ursäkt för min stora miss![)][:I]

Gammal 2004-02-17, 22:29   #9
andreasrosen
Senior Member

Standard

Jag måste nog hålla med Olis lite. Inte så att jag tror att 1.klass är billigare men SJ gick ut i ett pressmeddelande (har jag för mig) och sa att 1.klass skulle bli billigare än gamla affärsklass PÅ VISSA STRÄCKOR VISSA AVGÅNGAR. Vad jag tror är att dom syftade på att 1.klass skulle bli billigare (för vuxna) under lågtrafik. Kan det verka rimligt?

Gammal 2004-02-17, 22:37   #10
Fredrik
Admin & STW-member

Standard

Ja det är korrekt. Lågprisperioderna innefattar även 1:a klass

Dock blir det inte plånboksvänligt. 1045 kr var just en avgång under lågpris [xx(]

Gammal 2004-02-17, 22:39   #11
prymikom
Medlem

Reg.datum: Aug 2002
Standard

Då kan man ta flyget Malmö-Stockholm för 290:- för ungdom istället

//MVH John
E-buzz namn på Svensson är Average
prymikom besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-18, 10:42   #12
andreasrosen
Senior Member

Standard

Ja, men då pratar vi ju inte 1.klass-service... [)]
Å andra sidan fina flygvärdinnor? []

EDIT: Ändrade stavfel
Gammal 2004-02-24, 18:21   #13
Pson
Medlem

Reg.datum: Sep 2001
Skicka ett meddelande via ICQ till Pson Skicka ett meddelande via MSN till Pson
Standard

Jag tycker att man köper en Just nu-biljett dagarna innan avgång, och förhoppningsvis får man åka 1 Klass-vagn då.

Med vänliga hälsningar Pson

Pson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-24, 20:18   #14
andreasrosen
Senior Member

Standard

Jag bor i Varberg. Hur ofta får man komma med i 1.klass på Linx om man inte köper Buisness?

Gammal 2004-02-29, 02:42   #15
Pson
Medlem

Reg.datum: Sep 2001
Skicka ett meddelande via ICQ till Pson Skicka ett meddelande via MSN till Pson
Standard

Eftersom Linx-tågen har likadana stolar både i Första-klass och Andra-klass så spelar det ingen roll.

Normalt sett, använder Linx Vagn 1 som Första-klass-vagn. Och som jag tidigare nämnt är stolarna desamma som i Andra-klass. Enda skillnaden är att man får en lättare måltid serverad, möjlighet till att sitta vid tre-grupperna samt en högre service-nivå.

När jag skulle åka upp till Stockholm den 21 Februari hade jag planer på att åka Linx mellan Katrineholm och Stockholm och blev då erbjuden en plats i "Första-klass" eller Vagn 1 med den nya Just nu-biljetten. Kanske har du också tur någon gång?

Anledningen till att man får åka 1 Klass-vagn ibland är att det helt enkelt finns platser kvar i dessa vagnar som man inte kan sälja till vanliga 1 Klass-resenärer. Efter ett tag släpper man även dessa vagnar i slutskedet när man fyllt 2 Klass-vagnarna.

Dock är man tvungen att åka på en lite dyrare 2 Klass-biljett. Innan det nya biljettsystemet var det Helgbiljetten samt Normalbiljetten som i vissa fall innebar plats i 1 Klass-vagn. Resenärer med den billiga Förköpsbiljetten fick således aldrig möjlighet att åka 1 Klass.

Idag, gäller ju detsamma med Just nu-biljetten. Ju högre pris en avgång har, desto större chans att hamna i 1 Klass. []

Jag själv hade turen att hamna i Vagn 2 (1 Klass) när jag åkte hem från Stockholm förra veckan.

Så det är mycket "Lotto" som man säger.

Med vänliga hälsningar Pson

Pson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:22.