![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
Efter två datorkrascher och 3 ominstalleringar har jag med visst besvär återgått till vardagen. Pågående byggnationen av Nynäsbanan i Trainz har installerats jämte 433 CDP:s, som förts över från backup-datorn.
Jag har bra verktyg; dels en extern backup (sparar dagligen i den, rekommenderas), dels en backup-dator (XP). Med andra ord: Jag har inte rivigt mig i håret, jag har inte fallit i gråt, jag har inte slängt mig i väggen. Självklart har jag drabbats av problem. Mest tidsödande blir att ersätta alla försvunna skärningar. Märkligast var dock LAn:s lokstall med vändskiva som massakrerats – och märkligast av allt var/och är att configen ändrats. Alla inställningar för vilka spår vändskiva skall stanna vid har försvunnit. Kvar finns bara 15 grader som leder till ett obefintligt spår. I bild 2 har jag lagt in en lokstallsdel samt testat om spåret fungerar. Nästa steg (bild 3) var att räta ut spåret – och det gick bra. Därefter installerade jag det kompletta lokstallet – men det gick inte bra. Centrerade jag Mittmarker så blev det sprickor i lokstallet. Genom att flytta lokstallets fyra delar fick jag bort sprickorna men på bekostnad av Mittmarkers centreringar. Provkörde. Lyckades stoppa vändskivan och kunde se att lokstallet fungerade klanderfritt. Nisse |
![]() |
![]() |