Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-08-17, 10:22   #1
MatsS
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
Standard STW Vägskydd 1.1

Så var det dags för version 1.1 av STW Vägskydd. Den innebär en stor förändring i systemet då alla triggers nu är utbytta mot en komponent som heter Spårledning. Det är en mycket effektivare skriptmetod och dessutom enklare och mer realistiskt att bygga med. Ringsträckan fungerar nu helt som i verkligheten med 3 spårledningar. Dubbelspår eller fler är inga problem, varje vägskydd håller reda på varifrån tågen kommer och öppnar direkt efter passage. Ringsträckorna sätter man direkt i namnfönstret och det verkar inte finnas någon direkt begränsning, jag har testat upp till 5 km utan problem vilket skall räcka för det mesta.

Den heter fortfarande svs-trig vilket innebär att redan placerade huvudtriggers automatiskt "konverteras" då man installerar 1.1. Observera att numera skall enbart en Spårledning per spår placeras, och den skall vara centrerad över vägskyddet. Ingen överlappning på samma spår längre. Det finns dock en specialfunktion där man kan bygga mer likt triggers, läs om den i manualen.

Öppningstriggern har utgått helt, då den numera är inbyggd i Spårledningen. Även Stopptriggern är avaktiverad mest för att den byggde på den gamla triggertekniken. Om behov finns gör jag gärna något liknande i det nya systemet, kom gärna med idéer om hur en sådan skall utformas. Båda dessa finns dock kvar som komponent så att banorna går att ladda utan fel. Ta bort dem så snart som möjligt då jag har tänkt låta dessa utgå helt (obsolete) från installationen i nästa version.

Övriga förändringar är bland annat att man nu kan ha blinkande ljussignaler på bommarna, detta sätter man individuellt på varje bom. Bommarna har även fått mer detaljerade modeller.

Installera med CDP-filen och låt den skriva över det gamla. Läs i den uppdaterade PDF-filen!

STW_Vägskydd_11.zip
MatsS besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2008-08-17, 11:45   #2
Dson
Medlem

Reg.datum: Jul 2002
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Återigen tidig julafton! Många julaftnar detta år... Tack för den!

Edit; Kanske har jag läst manualen dåligt..? Men var ändrar jag inställningarna för spårledningen? Under "edit properties" (Define name för trackside) går det inte att ändra S1, Sv och S2...? Kör TRS2006 också...

Senast redigerad av Dson den 2008-08-17 klockan 13:15.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-17, 11:58   #3
Marcus Gustavsson
Tidigare v10

Reg.datum: Nov 2005
Standard

denna funkar ej, har döpt allt rätt denna gång och jag har ställt in allt men det funkar inte
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-17, 13:12   #4
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Överlägset!!! Det börjar bli många prickar över i`et. MVH. ekankal
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-17, 13:23   #5
gubben50
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Standard

Tack för den
gubben50 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-17, 13:32   #6
MatsS
Medlem

Standard

Tackar från Er som lyckats få det fungera. Kan ni vara lite tydligare vilken TRS-version ni använder? I TRS2004 är det säkerligen samma problem som tidigare. I TRS2006 kan jag inte ens placera ut Spårledningen men det beror ju på att det är något knas med min installation här.

Man skall kunna ändra spårledningens sträckor mm i namnfönstret:

trig_prop2.jpg

/Mats
MatsS besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-17, 13:35   #7
Dson
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MatsS
Tackar från Er som lyckats få det fungera. Kan ni vara lite tydligare vilken TRS-version ni använder? I TRS2004 är det säkerligen samma problem som tidigare. I TRS2006 kan jag inte ens placera ut Spårledningen men det beror ju på att det är något knas med min installation här.

/Mats
Jag kör som sagt TRS2006. Placera ut spårledningen är inget problem, inte heller byta namn. Men tyvärr finns där inga alternativ för att ändra sträckor etc...
Gammal 2008-08-17, 13:38   #8
Marcus Gustavsson
Tidigare v10

Reg.datum: Nov 2005
Standard

Citat:

Bifogad fil 21701

/Mats

den där funktionen får jag inte ens att fungera, jag kan endast byta namn på den
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-17, 14:01   #9
gustaf_26
Medlem

Reg.datum: Nov 2006
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson
den där funktionen får jag inte ens att fungera, jag kan endast byta namn på den
Samma här...
gustaf_26 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-17, 14:04   #10
alex
Medlem

Reg.datum: May 2003
Standard

Och har samma problem här i TRS2006.

Senast redigerad av alex den 2008-08-17 klockan 14:05.
alex besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-17, 14:48   #11
MatsS
Medlem

Standard

Som sagt jag famlar i mörkret här men prova att ta en helt ny karta och placera ut en ny spårledning och prova igen. Det kan vara så att den inte fattar att den är skriptad numera.

Annars, prova att ta bort 1.0 och installera igen. Alla heter svs- i början så det skall vara lätt att hitta dem i CMP.

Förresten har alla samma problem, även TC-installationer?

/Mats
MatsS besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-17, 15:01   #12
Dson
Medlem

Standard

Citat:
Som sagt jag famlar i mörkret här men prova att ta en helt ny karta och placera ut en ny spårledning och prova igen. Det kan vara så att den inte fattar att den är skriptad numera.

Annars, prova att ta bort 1.0 och installera igen. Alla heter svs- i början så det skall vara lätt att hitta dem i CMP.

/Mats
Prövade det också nu, men tyvärr blev det ingen skillnad...
Gammal 2008-08-17, 15:02   #13
juhis
Medlem

Standard

I just had some problem, when I just put the trigger to crossing, and then error message shows that there is Syntax Error.
What did I do wrong?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Error.JPG (30.0 KB, 233 visningar)
juhis besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-17, 15:06   #14
Dson
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av juhis
I just had some problem, when I just put the trigger to crossing, and then error message shows that there is Syntax Error.
What did I do wrong?
I had exactly the same error message...
Gammal 2008-08-17, 15:11   #15
juhis
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Dson
I had exactly the same error message...
You do!?
Mats Strid should update that trigger without showing errors.
juhis besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:44.