![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]()
Hej
En fråga när det gäller hjul, då mer exakt ekerhjul. Jag har gjort en variant förut som innebär att jag gör en boolean union på ekrarna och fälgen. Då får jag problem som syns här: ekerhjul_problem1.jpg Som ni ser blir det en ruta utan anknytning till kanterna på fälgen. Problemet är att det blir UV mappings problem då. Så jag provade en annan metod, dvs att inte göra booelan union. Då ser det ut så här: ekerhjul_problem2.jpg Då slipper jag UV mapping problemet eftersom hjulet består av två delar. Istället får jag problemet av att få hjulet riktigt runt och jag får problem att centrera axeln. Inte i något av fallen tycker jag att hjulet ser ut riktigt som det ska - hur gör ni andra hjul? Vilket är rätt metod? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
I denna Tutor beskriver jag hur jag gör hjul i gmax och 3Dmax. Min metod gör inga anspråk på att vara nåt annat än just den metod jag trivs med.
Hoppas den kommer till användning! ![]() Gott Nytt År!
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]() Citat:
Jag använder ju inte 3DSMax eller Gmax så jag kan inte följa den helt och hållet för jag saknar en del av verktygen du använder men jag kan applicera några valda delar. Speciellt så är det tanken med textureringen - fattar inte att jag inte själv tänkt på att man kan göra detta först på en eker istället för att göra det 16 ggr.... ![]() En fundering dock - varför använder du inte någon form av lathe istället när det gäller att rita upp hjulringen? Det är det sätt jag har gjort mina hjul för det har känts mest naturligt - då ritar man ju bara upp hjulringens profil och sen gör man lathe så får man en cirkel - är det av någon särskild anledning du inte använder detta (t.ex. att det medför problem senare i processen)? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Lathe är ett jättebra verktyg även i gmax/3dsmax, främst eftersom det lätt gör att man kan ändra antalet sidor på hjulet även efter man gjort fläns och grejor. problemet är det är lite halvbökigt att göra om man inte vet exakt hjulprofil och människan är av naturen lat... Därför använder vi som kör dessa program andra snabbare, men inte fullt lika bra metoder
![]() (Som CAD-användare finner jag också att lathe är det mest naturliga sätt att göra sådana geometrier, men som "max"s linjeverktyg är som tidigare nämnt bökiga och oprecisa för sånt. Om man inte ska gå på numerisk input... men sånt kräver tankeverksamhet och en smula matematik)
UVW = Usch, Vilket Wansinne ![]() Senast redigerad av sealpower den 2011-12-31 klockan 00:42. Anledning: Tillägg |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Jag får väl säga som Werner & Werner: "Det går lika bra med selleri". Lathe är nog snabbare, men jag använder den beskrivna spline - extrude - tekniken för jag är van vid den och jobbar snabbt med den.