![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
|
![]()
Hej
Förutom DONJ tänkte jag mig ett normalspårsprojekt i höst. Det jag tänkte mig är den gamla järnvägsbron i Sunne över Sunnesundet på Kil- Fryksdalens järnväg. I denna tråd tänkte jag lägga ut uppdateringar om hur arbetet fortskrider. Som ni ser av bilden så har jag nu fått en tämligen fullständig uppsättning av ritningar. Den nitade fackverksbron över Sunnesundet byggdes 1913 av Karlstads Mekaniska Verkstad. Bron bestod av ett svängbart spann med längden 36 meter och ett fast spann med 30 meters längd. I vår värld kommer den naturligtvis att vara öppningsbar och tanken är att denna bro skall gå att använda med det svenska signalpaketet. Med vänlig hälsning / BjörnL |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
Mycket intressant!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Ett storslaget och mycket intressant projekt, bra bjornl!!!!
Mittdelen vred sig tydlihen 90 grader för att öppna för båttrafik, vet du vad som drev motorerna? Detta är ju viktigt för hur det lät, för det blir väl ljud till?-)
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Antingen av en elmotor eller av handkraft vid mindre broar. Hur fallet var i Sunne får ni utreda efter ritningarna. Elmotorer lät nog inte mycket tror jag. I Banläran Band II från 1916 så finns ritningar på och beskrivning av förreglingsmekanismer och uppskruvningsmekaniken:
http://www.ekeving.se/t/BL1916/293-312.pdf
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
|
![]()
Hej
Ja det stämer att det lägre brospannet öppndes genom att vridas ca 90 grader. Jag har bra ritningar på det med. Jag säger som korvtiger det var säkert elmotorer. Skall kolla med ritningarna imorgon MVH BjornL |
![]() |
![]() |