![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Hittade ett underbart litet 600mm diesellok som jag förälskat mig i. Har skrivit till byggaren Stefan Jung, och frågat om jag får uppdatera och anpassa det. Hytten är helt oanimerad men reglagen finns och går att få att fungera. Ett utmärkt litet lok på en torvtäkt t.ex.
Vi får se vad Stefan tycker??? {det är Åssbons australiensiske kusin Andy som kör ;-}
![]() |
#2 |
Veteran
|
![]()
Firmamärken fanns väl även dazumal? ;-)
![]() |
#3 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
|
![]()
Festligt lan! Hehe, lokföraren såg ut som han håller på rapa.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
|
![]()
Det gör han säkert, kusin med Åssbon och begiven på öl, troligen Fosters Lager, som ger vissa gastritsymptom vid överkonsumption.
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
|
![]()
Hej LAn
Det är en mycket! trevligt lok. Att uppdatera det låter som ev verkligt bra ide. Föresten, vad är det för 600 mm ånglok i bakgrunden tro?' MVH / BjörnL ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
|
![]()
Det är ett "Heeresfeldbahnlok" som jag laddade hem för det var likt Borsigloket men det är för stort, troligen ett franskt armélok från 1:a världskriget. Borsigloket och Orenstein-Koppel-lok köptes ju en hel del till Sverige efter krigslutet på 1920-talet då dom var vansinnigt billiga.
![]() |
#7 |
Veteran
|
![]()
Lite ommålade MV-Feldbahnvagnar passar bra till!?
![]() |
#8 |
Veteran
|
![]()
Har just fått klartecken från Stefan Jung, så nu blir det bygga av!!!!
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]()
Ser mycket bra ut Lan.
Får jag fråga en bygg fråga? Hur får du tag på alla gubbar/gummor och hur sätter du ut dem i vagnarna? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Veteran
|
![]()
Det är Aurans Passengers och man gör en queue i config och attachment points i vagnens mesh. Titta på t.ex. min C4 så ser du. sittplatser heter a.sit0 - xx och ståplatser a.stand0 - xx sen bör man blanda om ordentligt i listan i config.
![]() |
#11 |
Veteran
|
![]()
Fått hjälp med identifiering av reglage i hytten av Stefan Jung. Bifogar en bild.
Tillverkningsskylten är intressant, ett lok byggt i DDR innan 1961. (Om nån undrar vad VEB står för så betyder det "Volks Eigener Betrieb" = "Medborgarägd verksamhet", så lurade man arbetarna i DDR att fabriken var deras, tjosan.
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2011-08-11 klockan 18:54. Anledning: VEB |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]() Citat:
![]() Det är annat än NOHAB det. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Veteran
|
![]()
Har just skickat Interiorn till Stefan Jung (konstruktören) för påsyn. Stefan och jag har fått igång ett bra samarbete, han är en utomordentligt skicklig och noggrann byggare, Jag har sett många missfoster i trainz-värden, men Stefans mesher är ett rent nöja att utveckla. Det mesta fungerar innifrån hytten (kul att köra smalspår) . Ännu fattas några saker men det kommer nog!? Några shots från hytten som söndagsbilaga, så istället för kultursidor blir det tekniksidor till morgonkaffet.